Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skinn

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Med tanke på att man kan få räv eller mårdhund(bor i finland) i fällorna i dessa tider tycker jag att man borde kunna ta tillvara skinnen. Jag har tanor gjorda men jag undrar var torka skinnen? är ju ingen pälsfarmare med rum gjorda för detta ändamål, så kanske torka i pannrummet eller liknande och skulle man behöva nån slags fläkt? Ge tips och ideer ;)

tacksam för svar//Tobias

Publicerat
Hej.

Med tanke på att man kan få räv eller mårdhund(bor i finland) i fällorna i dessa tider tycker jag att man borde kunna ta tillvara skinnen. Jag har tanor gjorda men jag undrar var torka skinnen? är ju ingen pälsfarmare med rum gjorda för detta ändamål, så kanske torka i pannrummet eller liknande och skulle man behöva nån slags fläkt? Ge tips och ideer ;)

tacksam för svar//Tobias

Pannrummet går bra... lägg papper runt tanorna.. fixera skinnet på tanan och in i pannrummet. Byt papper en gång per dag.

Publicerat
  • Författare

Ok, behövs ingen fläkt..skinn eller hårsidan utåt?

Publicerat

Jag har då inte använt någon fläkt..

Hårsidan utåt... men om du vill kan du ha köttsidan utåt första dygnet. Och därefter svänga... har du köttsidan utåt mer än ett dygn så kan skinnet hinna bli så skarpt att det blir svårt att vända det. För det är ju med hårsidan utåt man vill ha dem.

Minkskinn torkar jag alltid med hårsidan utåt... mårdhundsskinn torkar jag ibland med köttsidan utåt första dygnet och sen svänger jag och torkar med hårsidan utåt ett dygn till. Hur länge skinnen ska torka vet jag inte... du märker nog när de börjar bli skarpa... eller känner på lukten om de inte torkar ;)

Grävlingsskinnen som jag skulle torka på pannrummet funkade inte. Det var helt enkelt för tjocka skinn... så istället började de ruttna :)

Publicerat
  • Författare

Ok. går skinnen att svänga förhand eller behövs nån pinne eller liknande??

Publicerat

Sväng dem förhand bara...

Publicerat
  • Författare

hur är det me sjubben, hela baktassen med klor och allt skall vara med men inte framtassarna??

Publicerat

Ska du sälja skinnen?

Tror inte tassarna behöver vara med.. för vad använder man dem till?

Jag brukar skära bort tassarna, både fram och bak.

Publicerat
  • Författare

jo, skall no sälja skinnen om man får några stycken, går det annars att lagra skinnen i ett år om man inte säljer dem

Publicerat

Hur brukar ni putsa bort köttrester från insidan efter att ha flått djuret. Läst om centrifuger med träspån o allt möjligt, men så många djur blir det inte per år att det skulle vara en lönsam investering :P Är det bara att skrapa med kniven tills det är rent, eller?

Publicerat
  • Författare

använd t.ex. en sked eller en ovass kniv och skrapa tills all fett och köttresterna är borta, ta inte i för hårt för då skadar du hårrötterna

Publicerat
jo, skall no sälja skinnen om man får några stycken, går det annars att lagra skinnen i ett år om man inte säljer dem

Säkert går det bra.. jag har nog en par gamla minkskinn kvar och inte har jag sett att de skulle ha blivit sämre.

Hur brukar ni putsa bort köttrester från insidan efter att ha flått djuret. Läst om centrifuger med träspån o allt möjligt, men så många djur blir det inte per år att det skulle vara en lönsam investering :rolleyes: Är det bara att skrapa med kniven tills det är rent, eller?

Träder först skinnet på en skrapstock och sen skrapar jag det med en sorts skrapa som jag gjort av plåt.

Centrifugering är bra... spånen suger upp bra och skinnen blir rena. I yrkesmässigt sammanhang använder man det. Jag brukar centrifugera mina skinn med att sätta spån i en plastpåse, slänga dit skinnet och sen gå omkring och skaka påsen 5-10min. Funkar bra till den mängd skinn jag har per år.

Publicerat
  • Författare

Hur har du gjort skrapstocken, vilka mått har du använt, och hur ser en skrapstock ut?? :rolleyes:

Publicerat

Kan ta några mått och bilder i morgon :angry:

Publicerat
  • Författare

bra :angry:

Publicerat
Hur brukar ni putsa bort köttrester från insidan efter att ha flått djuret. Läst om centrifuger med träspån o allt möjligt, men så många djur blir det inte per år att det skulle vara en lönsam investering :wacko: Är det bara att skrapa med kniven tills det är rent, eller?
En plåtskrapa är bäst och använda...om man inte har en maskin som gör jobbet.

Träd skinnet på en tana eller en stock som är tanformad och skrapa med en plåt som är formand som stocken.

Publicerat
  • Författare

Har du bilderna Andreas?

Publicerat

Här kommer bilder på mink-skrapstocken:

Längd: knappt en meter

Diameter: i bottnen 7-8cm och sen jämnt minskande till toppen som är ca 3cm.

Urfräst ur en impregnerad påle.

Till mårdhund och räv kunde man göra en likadan, fast större. Har inga mått på en sådan, men den skulle bli ganska stor och otymplig.

Sen plåtskrapan är bara att vika ihop av en plåtbit, så stor som du vill ha den, och böja den enligt skrap-stocken.

post-104-1226759382_thumb.jpg

post-104-1226759391_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

använder du skrapstock till mårdhund eller skrapar du på tanan?

Publicerat

när jag skrapar mina skinn så brukar det alltid bli kvar lite köttrester på huvudet som jag omöjligt får bort.

händer det här dig också ??

mvh

Publicerat
använder du skrapstock till mårdhund eller skrapar du på tanan?

Oftast brukar jag lägga sjubbskinnen i frysen och spara ihop några, för att sen föra dem till bekanta som har rävfarm och skrapa dem där för maskin. Men att lägga dem på tanan kunde ju kanske också gå.

när jag skrapar mina skinn så brukar det alltid bli kvar lite köttrester på huvudet som jag omöjligt får bort.

händer det här dig också ??

mvh

Jovisst... huvudet brukar vara svårt.. sitter ganska hårt och svårt att få tag i köttet där. Går ju förstås att ta med kniv där också, så man får bort det värsta. Men det brukar nog alltid lämna lite kring huvudet. Huvudsaken är väl att man får bort allt brosk kring nosen och örona. Man ser ju på skinnet om det är "fläsk eller kött". På magen kan det ju vara ett riktigt vitt späcklager... det ska bort! Och på huvudet är det oftast ett tunnt rött köttlager. De röda "hinnorna" är inte så farliga, och det gör inte så mycket om de lämnar kvar.