Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt i vargland

Featured Replies

Publicerat

Hello.

Jag har, med början i år, börjat jaga i vargland och då framförallt älg. Enligt vargtelefonerna befinner sig väl vargarna 30 km från markerna men dessa avstånd rör sig vargarna över på en förmiddag om det skall vara så. Har som sagt en ungjämte och har bandat en del med honom här istället nu med tanke på vargen. Släppte honom en del i början men efter att det har framkommit att två revir nästan har gått ihop och att det har blivit valpar så har jag valt att ha honom kopplad. Älg är det inte särskilt gott om, i jämförelse med hur det var för 4-5 år sedan. Däremot finns det helt klart och varje gång jag har bandat så har jag hittat dagsfärska slag.

Egentligen stör det mig inte att släppa i ett vargrevir. Då det i dessa reviren aldrig har skett någon attack, eller jo, kanske en för några år sedan då det var en stövare som hamnade fel så att säga. Det är sker fler olyckor med hundar och trafik än vad det gör med vargar. Det som tar mest emot när det gäller att släppa jämten är om det är svårare för honom att ställa älgarna? Han har haft 3 konstaterade upptag, på 3 olika älgar. Det har stått fast i början alla gångerna och sedan övergått i gångstånd. Alla upptagen var väldigt lugna och skallen ökade på i rätt takt.

Hur ser ni på detta, skenar älgarna lättare i områden där det rör sig varg? Att älgarna skenar för en unghund hela tiden bidrar nog inte med så mycket positivt. Det tar emot lite att inte kunna släppa honom om dagarna. :D

Erfarenheter uppskattas!

Mvh,

Publicerat

De jag pratat med så brukar älgarna skena första milen när hundarna kommer i kontakt med älgen, inte upptag och gångstånd, men det kan bero på om älgen träffat på varg nyligen, jag skulle själv inte släppa i det området, skulle kännas obehagligt när hunden är ute på sök.

Publicerat

vilka revir jagar du i då?

mvh.

Publicerat

Mellan kloten och uttersberg.

Publicerat

Har märkt att när det har varit varg o björn i området är det näst intill omöjligt för hunden att få ett gång eller ståndskall på älgen. Korna lämnar gärna kalvarna och rusar allt hon kan med rovdjuret (HUNDEN) efter sig för att rädda kalvarna.

Inget bra att träna unghund i...

Som tur är har vi strö vargar som passerar på markerna men det märks tydligt när dom varit i farten :ph34r:

Publicerat

Finns ju de som säger att vargens jaktsätt går ut på att få fart på älgen och då skilja ut ett djur. Detta borde ju göra att de älgar som står fast är de som överlever vargen, men blir skjuta av oss jägare. Denna teori gör ju också att detta att älgarna står sämre då det finns varg inte håller.

Något jag märkt är att många hundar som jagat våra halvtama älgar i södern, ofta går på för hårt för det ska funkar på älgarna norr över. Hundar som är injagade med mer skygga älgar, får dem att stå i fler fall. Men det är en helt ovetenskaplig teori..

Publicerat
Har märkt att när det har varit varg o björn i området är det näst intill omöjligt för hunden att få ett gång eller ståndskall på älgen. Korna lämnar gärna kalvarna och rusar allt hon kan med rovdjuret (HUNDEN) efter sig för att rädda kalvarna.

Inget bra att träna unghund i...

Som tur är har vi strö vargar som passerar på markerna men det märks tydligt när dom varit i farten <_<

Har samma erfarenhet.

Har jagat med hundar som är erkänt duktiga på en mark i snart fem år, där det finns gott om varg och björn.

Inte ett skall har jag hört på älg, älgarn bara drar. Och dessutom är dom ju inte så talrika med en älg per tusen.

Därimot björn har vi kontakt med då och då. sista två åren har vi skjutit mer björn än älg det borde väl säga en del.

Publicerat
Hello.

Jag har, med början i år, börjat jaga i vargland och då framförallt älg. Enligt vargtelefonerna befinner sig väl vargarna 30 km från markerna men dessa avstånd rör sig vargarna över på en förmiddag om det skall vara så. Har som sagt en ungjämte och har bandat en del med honom här istället nu med tanke på vargen. Släppte honom en del i början men efter att det har framkommit att två revir nästan har gått ihop och att det har blivit valpar så har jag valt att ha honom kopplad. Älg är det inte särskilt gott om, i jämförelse med hur det var för 4-5 år sedan. Däremot finns det helt klart och varje gång jag har bandat så har jag hittat dagsfärska slag.

Egentligen stör det mig inte att släppa i ett vargrevir. Då det i dessa reviren aldrig har skett någon attack, eller jo, kanske en för några år sedan då det var en stövare som hamnade fel så att säga. Det är sker fler olyckor med hundar och trafik än vad det gör med vargar. Det som tar mest emot när det gäller att släppa jämten är om det är svårare för honom att ställa älgarna? Han har haft 3 konstaterade upptag, på 3 olika älgar. Det har stått fast i början alla gångerna och sedan övergått i gångstånd. Alla upptagen var väldigt lugna och skallen ökade på i rätt takt.

Hur ser ni på detta, skenar älgarna lättare i områden där det rör sig varg? Att älgarna skenar för en unghund hela tiden bidrar nog inte med så mycket positivt. Det tar emot lite att inte kunna släppa honom om dagarna. <_<

Erfarenheter uppskattas!

Mvh,

Hua för att ha gråben på marken och grannmarkerna runt omkring Er som Ni jagar på! :lol::)

Publicerat

Blir ut imorn, dock med en drever. Får se hur det går!

Publicerat

Jag kan bara säga lycka till. Jagar själv i Glaskogen och vet precis hur du/ni känner när man släpper hunden i vargaland. Vi blev ju av med reviret för några årsedan men förra vintern så kom ohyran tillbaka. Nu verkar det ju bara som det är en ensam varg som springer omkring där men det är fortfarande en för mycket :mad:

Publicerat

Ja inte är det så kul det här med vargar..

Här utanför Orsa springer hela siljans revirets vargar av och till..

Stövarn som jag hade när vi jagade räv har jag omplacerat till Jämtalnd (greningen) så där har rävarna det svettigt numera.

Här gick det inte att jaga med henne längre. Är svårt med en stövare som lika gärna tar vargslag som rävslag ;)

Hon trodde vargarna var som förvuxna rävar, vet inte hur många gånger jag tagit av henne från vargspår...

Är lite trist när man inte har kvar henne för hon åstadkomm så att över 70 rävar fick sätta livet till under de åren vi jagade ihop...

Folk går och bandar med sina älghundar för vargarnas skull...

Näe det här med älghundar och drivande hundar är slut för vår del här i Orsa... :D:D