Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5 Remington BR

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Har blivit lite sugen på att pipa om min 6mmBR ifall den visa sig att göra det jag befarar. Nämligen att den börjar skjuta sämre och sämre (utskjuten?)

Jag är då inne på att byta till 6,5 Remington BR för att få lite mer tyngd i projektilerna + att det finns många kulor med bra BC i 6,5 och inte i 6mm.

Har dock inte hittat någon laddata över huvudtaget till 6,5BR någon som har lite laddata kanske eller vet någon som sitter på det?

Även lite allmän trevlig information om kalibern vore intresant om det finns att tillgå.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Såg nu vid en google sökning att Sierra har laddata i sin nya laddmanual. Någon som har den och kan återge laddatan i den här på forumet?

MVH/Jocke

Publicerat

Jag kan inte så mycket om kalibern. Men varför inte en 6.5X47 Lapua?

Publicerat

Eller 260 Rem :D

Publicerat
  • Författare
Eller 260 Rem :)

Därför att jag har 300st 6mmBR hylsor. Det hänger på antingen 6,5BR eller en ny 6mmBR fast med 1/9" twist så att jag klarar lite tyngre kulor än nu.

MVH/Jocke

P.S ingen som har nya Sierra manualen? D.S

Publicerat

Jag håller med Sajmon och säger varför inte 6,5x47 istället?

Fast nu var det laddata du sökte inte massa råd på andra kalibrar ;) Som du kanske vet har jag en 7br och även där är det tunt med laddata vilket är lite tråkigt men inga större problem tycker jag utan man får själv hitta lämpliga laddningar och med lite sunt förnuft är det inga problem. Så är det bara köra på en 6,5br om det är den kalibern du fastnar för vad är det för kulor som du tänker skjuta i den?

Publicerat
  • Författare

Jo men 7mmBR tycker jag inte heller är några problem att finna. Men just 6,5BR är ju tunt precis på alla fronter :rolleyes:

Försöker att spåna lite på laddsidorna för pistol där både 7mmBR och 6,5TCU och 7TCU finns men inte heller där finns någon 6,5BR. Tänkte att då kanske det går att få ett hum om vad man ska ladda med. Men visst lite laddata från 6mmBR och kanske lite från dig till 7mmBR också lägga sig någonstans i mellan?

Vi får se det är inte ens säkert att det blir en ny pipa. Jag ska prova den pipan som sitter i med en väl utprövad laddning om ett par veckor så får vi se.

Om det blir ett byte till 6,5BR så hade jag tänkt mig kulor i 120 - 130grs spannet. 120grs TSX eller 130grs Scirocco ligger bra till B)

MVH/Jocke

Publicerat

Skjuter Scenar 123 gr i min 260 och dom går riktigt bra. Dom finns väl i 107 gr åxå om du vill ha mer fart.

Publicerat
  • Författare
Skjuter Scenar 123 gr i min 260 och dom går riktigt bra. Dom finns väl i 107 gr åxå om du vill ha mer fart.

Fart är ju alltid trevligt och när man ska skjuta på lite längre håll så är scenar bra har jag förstått.

Dock bedriver jag uteslutande rå och räv jakt med denna 6mmBR jag har för tillfället, därför är en expanderande kula ett måste. Men vid träning är scenar ett vasst alternativ.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Antar att du redan tittat på dessa?

http://data.hodgdon.com/cartridge_load.asp

/Mr Bängelsson

Satan i gatan! Tack du! Där fanns ju en hel del.

MVH/Jocke

Publicerat

även i 100 gr finns dom det borde vara en passande kula i 6,5br

Publicerat
  • Författare
även i 100 gr finns dom det borde vara en passande kula i 6,5br

Japp, 100grs scenar för övning och 100grs Nosler BST för jakten :P

MVH/Jocke

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag har haft en 6,5 BR och använde Norma 203B samt 130 gr Scenar. Data finns i hyllorna någonstans om du är intresserad. Som vanligt gäller dock försiktighet vid test i annat vapen.

Publicerat
Jag har haft en 6,5 BR och använde Norma 203B samt 130 gr Scenar. Data finns i hyllorna någonstans om du är intresserad. Som vanligt gäller dock försiktighet vid test i annat vapen.

gissar att du menar 123 gr. ;)

var du nöjd med kalibern.

Publicerat

Nej just det - det var Norma Diamond Line 130gr!