Publicerat November 12, 200817 yr Jaha då har grannens rävfälla blivit polisanmäld, det var den grannen som bad mig att hjälpa till med att ta bort en skabbräv i vårat bostadsområde. Man bli lite bedrövad över att inte allt kommer fram från media, de påstår tex att ingen kontakt är tagen med Bodens kommun, men gjorde han och fick till svars att det är inte de som beslutar skyddsjakt Han ringde då till vakthavande befäl som gav honom rätt till att skjuta räven och till sin hjälp ville han att jag skulle vara med, då jag är skyddsjägare. Jag i min tur ringde till vakthavande befäl som bekräftade det som min granne hade sagt. Jag var inte själv så sugen på att börja att skjuta mitt i ett bostadsområde, så jag försökte att få tag på en rävfälla i stället. Någon dag senare hade grannen själv ordnat en rävfälla (modell större ) och satt ut den på för mig ett bra ställe där risken att barn eller hundar inte går in i den. (fällan är en fångstfälla och ingen slagfälla) Räven i fråga är inte fångad ännu och en del påstår att den är tam och inte sjuk. Men jag undrar den dagen den smittar en hund med skabb eller ännu värre, anfaller ett barn eller en hund om den är lika fin då??? Ett vilt djur som är totalt orädd brukar inte vara helt friskt. Till saken är att jag kan förstå min grannes oro över räven, då han har fått en av sina stövare svårt sjuk av en räv som hade kliat sig på hundarnas utebur. Hans hund hade vunnit flera priser och är fortfarande inte helt återställd. Men Saimon, jag litar på att du håller efter rävarna i Svartbyn, för jag är rädd om min hund också.
Publicerat November 12, 200817 yr jag får svara för sajmon här vi gör vårt bästa att hålla efter rävarna i svartbyområdet
Publicerat November 12, 200817 yr Men Saimon, jag litar på att du håller efter rävarna i Svartbyn, för jag är rädd om min hund också. Jo jag gör mitt bästa Problemet med den räven verkar vara att den inte vill ut på de "klassiska" ängarna där jag oftast vakar räv och diverse vilt, även fast det är i närheten av dina kvarter (några hundra meter). Imorgon ska jag ut med hunden och vi får hoppas att spårsnön ligger kvar under natten, jag kan gå förbi området och leta efter spår.
Publicerat November 12, 200817 yr Jaha då har grannens rävfälla blivit polisanmäld, det var den grannen som bad mig att hjälpa till med att ta bort en skabbräv i vårat bostadsområde. Man bli lite bedrövad över att inte allt kommer fram från media, de påstår tex att ingen kontakt är tagen med Bodens kommun, men gjorde han och fick till svars att det är inte de som beslutar skyddsjakt Han ringde då till vakthavande befäl som gav honom rätt till att skjuta räven och till sin hjälp ville han att jag skulle vara med, då jag är skyddsjägare.Jag i min tur ringde till vakthavande befäl som bekräftade det som min granne hade sagt. Jag var inte själv så sugen på att börja att skjuta mitt i ett bostadsområde, så jag försökte att få tag på en rävfälla i stället. Någon dag senare hade grannen själv ordnat en rävfälla (modell större ) och satt ut den på för mig ett bra ställe där risken att barn eller hundar inte går in i den. (fällan är en fångstfälla och ingen slagfälla) Det här lät mystiskt, exakt vad är det som är anmält och hur är det rubricerat? Har du skottlossningstillstånd så kan du i princip underrätta polis efter att räven är avdagatagen, tipset är att man helt enkelt ringer in och säger att det finns en räv i området och att du kommer att skjuta den vid första bästa tillfälle. Har svårt att tänka mej att det skulle uppstå problem, efter att räven är skjuten så är det bara att ringa och säga att det är klart. Skyddsjakten är bullshit i sammanhanget, lagstödet finns i jaktlagstiftningen där det står att skadat/sjukt vilt inte ska utsättas för onödigt lidande eller något sådant dvs bara att fimpa räven. Det som KAN vara strul och utgöra skäl för anmälan är om jakträttsinnehavaren och såvitt jag fattat din uppdragsgivare ställt ut en fälla som inte är typgodkänd av staten. Men det är jakträttsinnehavaren som är ansvarig där dvs tomtägaren. Ditt ansvar gäller bara själva skjutandet. Mvh!
Publicerat November 12, 200817 yr En grej till, när räven är död så dokumentera. Fotografera skabbangreppen osv så är du home free på alla vis. Iochmed att du skjuter räven med annat lagstöd än skyddsjakt så landar bevisbördan på dej efter skott att styrka att det fanns skäl att avliva. En åklagare som får se en skabbig räv driver aldrig ärendet. Räven är inte på något sätt utrotningshotad och skabben är ett känt problem ofta med dödlig utgång alltså så kan du skjuta alt fånga och skjuta i lugn och ro. Mvh!
Publicerat November 13, 200817 yr Det här med lagstiftning är inte min starkaste gren Har därför stor respekt för att Hip har blykoll på vad som gäller (jobbar ju dessutom med såna grejor ). Men jag kom att tänka på en sak. Är det inte så numera att levandefällor alltid skall ha en "tag" på sej där det framgår vem som ansvarar över fällan, detta med namn och tel.nummer. Vad jag minns spelar det ingen roll om fällan står på egen eller arrenderad mark. Same, same !! Saknas ägarinformationen kan man därför bli polisanmäld !!
Publicerat November 13, 200817 yr Stämmer.. men jag är tveksam till myndighetens iver att utreda. Sen måste fällan tilltittas en gång per dygn tror jag lagstiftaren stipulerar men i den här miljön är det nog att rekomendera minst två gånger per dygn då sannolikheten är stor att man fångar grannskapets katter.. och DÅ blir det livat Sen så här efteråt, känns som mitt första inlägg vart lite väl tillspetsat rent språkligt vilket inte var meningen riktigt.. Mvh!
Publicerat November 13, 200817 yr Författare Nu har jag inte varit fram och inspekterat fällan, då han även sjäv fick tillstånd av vakthavande att jaga räven. Men det borde vara ett namn på fällan då media visste att han fått tillstånd av vakthavande befäl, jag menar att han säkert blivit kontaktad ang fällan och han i sin tur uppgett att han har fått tillstånd. Då han kom till mig och ville ha hjälp med räven, så var mitt förslag att innan man ska skjuta den (som var första förslaget) så måste man informera alla grannar samt upplysa dem när man ska skyddsjaga samt spärra av de delar av den äng och skog som är i närhet av åteln som skulle läggas ut. Nu tror jag bara att han pratade med den närmsta grannen om buren och jag tror att han hade sluppit detta om han hade kontaktat alla grannar...men, men jag vet inte, det finns alltid de som misstycker.
Publicerat November 17, 200817 yr Nu har jag inte varit fram och inspekterat fällan, då han även sjäv fick tillstånd av vakthavande att jaga räven. Men det borde vara ett namn på fällan då media visste att han fått tillstånd av vakthavande befäl, jag menar att han säkert blivit kontaktad ang fällan och han i sin tur uppgett att han har fått tillstånd.Då han kom till mig och ville ha hjälp med räven, så var mitt förslag att innan man ska skjuta den (som var första förslaget) så måste man informera alla grannar samt upplysa dem när man ska skyddsjaga samt spärra av de delar av den äng och skog som är i närhet av åteln som skulle läggas ut. Nu tror jag bara att han pratade med den närmsta grannen om buren och jag tror att han hade sluppit detta om han hade kontaktat alla grannar...men, men jag vet inte, det finns alltid de som misstycker. Detta blir bara rörigare och rörigare.. Tomtägaren behöver inget tillstånd för att sätta ut fälla på sin egen tomt och vakthavade har ingen koll på godkända fällor osv.. Krasst sett så är detta en hantering som kan genomföras helt utan polisiär inblandning tills räven sitter där och ska avlivas. Då fodras att man informerar om att räven kommer att skjutas i fällan av behörig skytt. Om räven ska skjutas frilevande så är tipset att köra "undercover".. åtla och meddela polisen att ni ska sitta där och att det kan bli så att räven skjuts. Annonsera INTE åtalplats, det är som att be om att folk förstör den. Sen finns nog ingen laglig befogenhet att spärra av område för detta.. Att folk misstycker får man leva med men såvitt jag fattade så var det en skabbräv och då är det inte så mycket att göra. Man kan lyssna och förklara för grannar som vill rädda räven men skjutas ska den. Tipset är att visa antisarna några fina bilder på skabbangripna rävar.. Låter som det gått troll i detta och grannarnas gnäll och bråk får som enda konsekvens att räven far ännu mer illa. Den kommer att hänga och gingla i div talgbollar i området en tid framöver.. Mvh!