Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad för bössa är detta ? ASAP!

Featured Replies

Publicerat

0b2a587c56181a4b5cfc140dbe795-orig.jpg

hittar ingen info över detta vapen ? vad är det för vapen ?

nån som vet . +- ?

Publicerat

Det är en ombyggd AG 42 (Svenskt automatgevär modell 42) i kal 6,5x55 i orginalutförande.

/Micke

Publicerat
0b2a587c56181a4b5cfc140dbe795-orig.jpg

hittar ingen info över detta vapen ? vad är det för vapen ?

nån som vet . +- ?

Ruger Mini-14 med nån specialkolv? Nej jag vet inte riktigt.

Kaliber? Tror mini-14 enbart säljs i .224 och .223

EDIT: bättre svar skrevs när jag skrev mitt ser jag, ignorera detta ;)

Publicerat
  • Författare

kaliber är 8x57JS

enda info jag har

namn Aga 2B

kaliber 8x57JS

men hittar inget på det?

Publicerat
kaliber är 8x57JS

enda info jag har

namn Aga 2B

kaliber 8x57JS

men hittar inget på det?

Vapnet licenstillverkades i egypten i modifierad form-Ag 42B i kal 8x57Js,vore märkligt om en sådan bössa hittat hem till sverige..men inget är omöjligt.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Vapnet licenstillverkades i egypten i modifierad form-Ag 42B i kal 8x57Js,vore märkligt om en sådan bössa hittat hem till sverige..men inget är omöjligt.

/Micke

nej inte sverige ;) men finland :mad: vad för pris tror ni en sån skulle gå på `?

kikarsiktet är knappast värt nå då det inte står nåt namn . men det kommer med en Aimpoint electronic Mark III.

Publicerat
nej inte sverige ;) men finland :mad: vad för pris tror ni en sån skulle gå på `?

Ibland är man verkligen tokblind B)

Det såldes en Ag 42b i 6,5x55 nu i söndags på Widfors vapenauktion,bössan var i nyskick och klubbades för 6500:-

/Micke

Publicerat
  • Författare
Ibland är man verkligen tokblind ;)

Det såldes en Ag 42b i 6,5x55 nu i söndags på Widfors vapenauktion,bössan var i nyskick och klubbades för 6500:-

/Micke

okej. kan priset vara högre på denna?. eller ligga kring samma ?

Publicerat

Knappast högre,beror väl en del på skicket också.

Har aldrig sett den egyptiska modellen så jag har ingen koll på kvaliten.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Knappast högre,beror väl en del på skicket också.

Har aldrig sett den egyptiska modellen så jag har ingen koll på kvaliten.

/Micke

det är bössan i bilden som är i fråga. den ser ju bra ut. ny stock har den enligt honom och ser ut att vara nånslags matchpipa? .

men om priset är "billigt" tror jag att radium får ett nytt vapen i skåpet ;)

Publicerat
men om priset är "billigt" tror jag att radium får ett nytt vapen i skåpet :mad:

Låter kul! Vill gärna se lite träffbilder då.

Om du aldrig kännt på vapentypen förut så var bered på att den har toklång låda och ett något märkligt laddningsförfarande...du kommer att förstå vad jag menar ;)

10skottsmagasin!

/Micke

Publicerat
  • Författare

Om du aldrig kännt på vapentypen förut så var bered på att den har toklång låda och ett något märkligt laddningsförfarande...du kommer att förstå vad jag menar B)

10skottsmagasin!

/Micke

akn bli lite svårt kanske att hitta en pluggad magasin till den ;) skulle inte vilja direkt plugga dendär :mad:

Publicerat
  • Författare

den har toklång låda och ett något märkligt laddningsförfarande...du kommer att förstå vad jag menar :mad:

10skottsmagasin!

/Micke

bara ingenting hoppar ut när det laddar och sticker mig i ögat tror jag nog det blir lugnt ;)

Publicerat
  • Författare

<wikipedia>

Use caution when firing the Ljungman and Hakim rifles as the burn rate of the powder has a dramatic effect on the operation of the rifle. There have been reported cases of catastrophic failures of both these rifles when fired with incorrect ammunition. Even the Swedish m/41 ammunition was required to be lightly oiled by Swedish troops prior to loading as the burn rate of the powder is too slow and the oiling of the cartridge body facilities extraction.

The main dynamic involves the pressure curve and the timing of the pressure curve as it relates to the location of the gas port in the barrel. While the Hakim has a gas port adjustment the Ljungman does not. As the bullet passes the gas port the gas pressure is channeled back to the bolt carrier to unlock the bolt. With a powder that is too slow a burn rate the bolt carrier opens violently premature and at an extremely excessive pressure. What this does is causes the extractor to tear the rim off the cartridge case exposing the action to the dumping of very high pressures which typically exits the action downward into the magazine well blowing the magazine completely out of the rifle and often destroying the magazine and stock in the process. Pay close attention to use the correct ammunition in these two rifles.

[edit] Users

jäklar inte vågar jag mera köpa den int :D:rolleyes:B)

Publicerat
och ett något märkligt laddningsförfarande...du kommer att förstå vad jag menar <_<

Ka-klonk-klonk. ;)

Kan inte vara lätt att skjuta snabbt med den bössan

Publicerat

Med tanke på att det är ett vapen kammrat för 8X57JS och med finsk härkomst så lutar jag åt att tro att det rör sig om ett tyskt Gewehr 43 som tyskarna lämnade efter sig under kriget snarare än ett egyptiskt Hakim. Magasinet och pipan skvallrar om det tyska ursprunget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gewehr_43

Publicerat
  • Författare

tror inte det är gewehr 43 gärstammad. låset påminner inte ens nära den. ser mera ut som en tokarev/automat gevär 42 :P

Publicerat

Tuff bössa iaf.... :D

Publicerat
  • Författare

tackar tackar :D tyväär hade en rumpa bjudit 5 € mera än jag så jag vet inte vad som händer tills bössan:/