Publicerat November 13, 200817 yr Hörde igår att en eftersöksjägare blivit biten av en gylta. Jag har inte alla fakta idag men han gick eftersök på en skadad gylta, hon var skjuten med två skott varav ett på tok för långt bak När han kom fram mot henne sprang hon ner honom och högg, ett hugg tog i vaden och det andra tog i ena handen som han skyddade ansiktet med. Trots detta så när grisen försökte komma bort så hade han sinnesnärvaro att skjuta henne. En eller två senor i handen har gått av, vaden vet jag nte hur det gick med. Det här är den alvarligaste grisolyckan härikring vad jag vet. Återkommer om mera info när jag vet. /Lasse
Publicerat November 13, 200817 yr Hörde igår att en eftersöksjägare blivit biten av en gylta.Jag har inte alla fakta idag men han gick eftersök på en skadad gylta, hon var skjuten med två skott varav ett på tok för långt bak När han kom fram mot henne sprang hon ner honom och högg, ett hugg tog i vaden och det andra tog i ena handen som han skyddade ansiktet med. Trots detta så när grisen försökte komma bort så hade han sinnesnärvaro att skjuta henne. En eller två senor i handen har gått av, vaden vet jag nte hur det gick med. Det här är den alvarligaste grisolyckan härikring vad jag vet. Återkommer om mera info när jag vet. /Lasse Ja dom är inte att leka med det går bra så länge man har grejjorna i ordning men snubblar man kan man vara illa ute. Min kollega vart påsprungen av en stor galt på natten under ett eftersök. han sköt den sittandes med sitt ben i munnen på galten, Han klarade sig med en rispa i vaden . En annan jakt jag var på jagade en av mina hundar över en gris till grannmarken och en grannjägare som skulle skjuta grisen(en stor galt) blev tagen och sprättad ganska illa. En kompis här hemma blev påsprungen av en frisk gris (en stor galt) när han stod på pass ,grisen kastade sig över honom så fort han fick syn på kompisen. Grisen var jagad av hund. Äldre gyltor har jag upplevt som tjuriga flera gånger kastar sig på en när man kommer in på ståndet. så det kommer nog bli mycket mer av den här typen av incidenter ju mer grisarna sprider sig.
Publicerat November 13, 200817 yr Författare Det kan säkert bli det, har en fundering bara. Far min har jagat ganska mycket vildsvin i Tyskland och när jag frågade honom om hur vanliga olyckor var där så kunde han bara minnas en händelse där en pass skytt blev omkullsprungen och slog i huvudet. Kanske MKJ har mera fakta om vårat grannland. Här verkar det ju hända mellen varven. /Lasse
Publicerat November 14, 200817 yr Hörde igår att en eftersöksjägare blivit biten av en gylta.Jag har inte alla fakta idag men han gick eftersök på en skadad gylta, hon var skjuten med två skott varav ett på tok för långt bak När han kom fram mot henne sprang hon ner honom och högg, ett hugg tog i vaden och det andra tog i ena handen som han skyddade ansiktet med. Trots detta så när grisen försökte komma bort så hade han sinnesnärvaro att skjuta henne. En eller två senor i handen har gått av, vaden vet jag nte hur det gick med. Det här är den alvarligaste grisolyckan härikring vad jag vet. Återkommer om mera info när jag vet. /Lasse Hm.. var det nära dig ngnstans, Skurebo?
Publicerat November 14, 200817 yr Författare Hm.. var det nära dig ngnstans, Skurebo? Japp, tror det var uppe i möklarp, det var Jaktanasvarige på Bengtssons som var i vägen. /Lasse
Publicerat November 14, 200817 yr Japp, tror det var uppe i möklarp, det var Jaktanasvarige på Bengtssons som var i vägen./Lasse Aha..med blandrasen då eller med terriern?
Publicerat November 14, 200817 yr Ibland skulle en catchdog vara bra att ha, ligga ner och försvara sig och bara ha ett järnspett på en meter att vifta med och försöka få iväg ett skott, märkligt att det ska vara så svårt att få licens på en 357:a inte för att jag själv behöver en men i trånga lägen på eftersök skulle det vara bra att ha och backup gun vid eftersök på björn.
Publicerat November 14, 200817 yr Författare Aha..med blandrasen då eller med terriern? Vet inte detta, ska se om jag får fram lite mer info idag
Publicerat November 14, 200817 yr För tre år sen såg jag en sugga lägga ned 2 m jaktelev på Harg och bita honom i ljumsken.. En helt igenom vidrig hantering. I dagens första såt går två-tre hundar ur såten med suggan och därefter lämnas hundarna med suggan då vi skulle vidare till nästa såt. Någon gång i slutet på dagen drar sig hundägaren iväg iaf för att hämta jyckarna. Då har de bitit av svansen, gnagt sig in i skinkorna samt bitit sönder båda öronen på suggan. Då hundföraren kom ned så vart han nedlagd av grisen flera gånger tror jag och vid åtminstonde ett tillfälle sköt han mot suggan med en revolver men det hade ingen som helst verkan. När vi anslöt senare så var det ju bara att gå ned och skjuta grisen.. När vi ska göra oss klara att gå så går ståndet loss och kommer upp mot vägen där vi står. Jakteleven går ned i dikeskanten för att försöka fånga ngn jycke varpå grisen kommer som ett skott och springer ned honom. Därefter flyger hundarna på grisen som återvänder till skogen. Där får suggan tag en hund som fick rejält med pyngel.. Hon återvänder snart ned i området där hon stått hela dagen varpå vi går ned och skjuter henne. Eleven fick rätt fina blåmärken i ljumsken, hans skinnbrallor höll lyckligtvis för griständerna! Mvh!
Publicerat November 14, 200817 yr Lät slaskigt det där och helt klart inte etiskt rätt av värd/jaktledare, hoppas det är nya rutiner nu.
Publicerat November 14, 200817 yr Jaktledaren kunde inget annat göra än att beordra koppling av hundarna. Att sedan hundföraren inte lyckades med det kan denne knappast lastas för. Vi visste att det var en sugga och hon var fredad, nu tvingades de skjuta henne oavsett.. Jaktledaren var inte nöjd... Mvh!
Publicerat November 14, 200817 yr Jaktledaren kunde inget annat göra än att beordra koppling av hundarna. Att sedan hundföraren inte lyckades med det kan denne knappast lastas för. Vi visste att det var en sugga och hon var fredad, nu tvingades de skjuta henne oavsett.. Jaktledaren var inte nöjd...Mvh! Hade man kopplat hundarna innan man tog nästa såt så hade kanske läget varit annorlunda, men det behöver man inte spekulera i, klart att han inte var nöjd det blev inte en perfekt jaktdag precis
Publicerat November 14, 200817 yr Jaktledaren kunde inget annat göra än att beordra koppling av hundarna. Att sedan hundföraren inte lyckades med det kan denne knappast lastas för. Vi visste att det var en sugga och hon var fredad, nu tvingades de skjuta henne oavsett.. Jaktledaren var inte nöjd...Mvh! Jag har tvingats lämna hundar flera gånger för att gå på nästa såt. Men nästan varje gång som det är mer än en hund inblandad så blir det konsekvenser antingen får hundarna eller så får grisen smörj. Så nu mer går jag inte på nästa såt förrän grisen eller hundarna är bärgade. Var med om en situation förra året när suggor var fredade. En hund tog upp en fullstor sugga i en vass och drev den igenom hela såten varpå det hakade på flera hundar,när dom till slut ställde den på en nysådd så var det inte det minsta lätt att göra något åt det. Att skjuta var inte att tänka på och koppla gick inte då suggan var minst imponerad av att ha mig hängandes i närheten, hennes blick glömmer jag aldrig. Så fort jag närmade mig så såg det ut som hon skulle klippa mig. Hade jag inte gått in där och gjort slut på den grisen i det läget så hade det kostat hundar. Att ingen hund fick benen avklippta är ett under. Jag anser att det finns ingen sugga värd att offra hundar på. Men jag vet att det kan vara svårt när man är grön och och inte vågar stå upp mot jakledningen.( inte riktat mot er hippen) Gennerellt Men ska vi jaga med flera hundar så får Jakledningen ta konsekvenserna av det. Eller också släppa färre hundar eller hundar som inte bråkar med tjuriga grisar. Nu ska gudarn veta att vi gör allt för att det inte ska bli flera hundar på en gris, men ibland är det oundvikligt Samt att vi släpper aldrig två hundar som vi vet är "elaka" mot grisarna, men ibland kommer man till jakter där det är hundförare från alla håll som man inte känner. Nyss ovan nämnda fall var just ett sådant läge med hundförare från alla håll. Rätt eller fel!?
Publicerat November 14, 200817 yr Hade man kopplat hundarna innan man tog nästa såt så hade kanske läget varit annorlunda, men det behöver man inte spekulera i, klart att han inte var nöjd det blev inte en perfekt jaktdag precis Jyckarna var inte helt lätta att få tag på, de höll sig väldigt nära grisen och den i sin tur anföll så fort de försökte ta sig in för att fånga hundarna. Jävla läskig händelse det där, avfångade grisen med studsaren i enhandsfattning krypande i ett grane.. Snubben som var med hade skjtit igenom halsen en knapp dm ovanför kotorna och gick in i busken i tron om att grisen var död. Han kom ut fort! Några såna där upplevelser lämnar en inte helt opåverkad dessvärre, hårt vaccinerad mot gristuggande hundar oavsett ras... Mvh!
Publicerat November 14, 200817 yr Jyckarna var inte helt lätta att få tag på, de höll sig väldigt nära grisen och den i sin tur anföll så fort de försökte ta sig in för att fånga hundarna. Jävla läskig händelse det där, avfångade grisen med studsaren i enhandsfattning krypande i ett grane.. Snubben som var med hade skjtit igenom halsen en knapp dm ovanför kotorna och gick in i busken i tron om att grisen var död. Han kom ut fort! Några såna där upplevelser lämnar en inte helt opåverkad dessvärre, hårt vaccinerad mot gristuggande hundar oavsett ras... Mvh! Jag förstår att det var inte den bästa dagen i ens liv, har själv krypit i ett slånbärssnår och avlivat ett rådjur med en hands fattning, därav att jag skulle kunna välja ett vapen som är bra till situationen, men det lär väl inte bli enklare efter händelserna i finland.
Publicerat November 14, 200817 yr Hörde igår att en eftersöksjägare blivit biten av en gylta.Jag har inte alla fakta idag men han gick eftersök på en skadad gylta, hon var skjuten med två skott varav ett på tok för långt bak När han kom fram mot henne sprang hon ner honom och högg, ett hugg tog i vaden och det andra tog i ena handen som han skyddade ansiktet med. Trots detta så när grisen försökte komma bort så hade han sinnesnärvaro att skjuta henne. En eller två senor i handen har gått av, vaden vet jag nte hur det gick med. Det här är den alvarligaste grisolyckan härikring vad jag vet. Återkommer om mera info när jag vet. /Lasse Jag gissar på att historien finns återberättad i Björnhundens Jaktdagbok? Dom är väldigt lika iaf. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...80&start=80
Publicerat November 14, 200817 yr http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel...artikel=2443486 Kommer en intervju med Janne på Radion Jönköping klockan 15.00 Finns nog på webben lite senare..
Publicerat November 14, 200817 yr Författare http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel...artikel=2443486Kommer en intervju med Janne på Radion Jönköping klockan 15.00 Finns nog på webben lite senare.. Ok då vet vi hur det gick till, missade början tyvärr. Tydligen en galt vad jag förstod. /Lasse