Publicerat November 14, 200817 yr Tänkte ag vara lite smart för en gångs skull och gå in mina nya kängor innan det är dags att använda dem i skogen. Hatar skavsår Bidde ett par Meindl Dovre Extreme. KOllegan på jobbet sa "fyll skorna med vatten och gå en mil så formas de bra". Tyckte det lät lite märkligt, men kanske funkar. Någon som har input? Eller ska jag bara snöra på mig dem och gå, gå, gå. Har ett varv på dryga milen som jag brukar gå med frugan varje helg.
Publicerat November 14, 200817 yr Nej att fylla kängorna med vatten för att gå in dom är förlegat. Fyll dom istället filmjölk.
Publicerat November 14, 200817 yr Tänkte ag vara lite smart för en gångs skull och gå in mina nya kängor innan det är dags att använda dem i skogen. Hatar skavsårBidde ett par Meindl Dovre Extreme. KOllegan på jobbet sa "fyll skorna med vatten och gå en mil så formas de bra". Tyckte det lät lite märkligt, men kanske funkar. Någon som har input? Eller ska jag bara snöra på mig dem och gå, gå, gå. Har ett varv på dryga milen som jag brukar gå med frugan varje helg. Blöt upp dem rejält - precis som din vän sade. Sen tycker jag att du kan knyta dem hårt så i hel_ete, och gå en 20 min. Sen knyter du upp och går med dem lösare. Gör så lite vice versa så upplever jag att de formas på bästa sätt. Det var såhär jag fick lära mig gå in kängor i lumpen (och nej, vi hade inte känga 90 i skogen - det är en kasernsko ) och sen har jag prövat att göra lika med mina privata kängor med bra resultat. Se till att få plösen på rätt ställe i början så att den inte formar sig fel - det brukar kunna annars vara en irritationskälla. Sen upplever jag att om kängorna är väldigt blöta så ska du inte fetta in dem utan låt dem torka upp lite. Men du ska fetta in dem innan dem blir helt torra. Kängorna ska vara fuktiga/blöta när du gör det, det har jag fått lärt mig är bäst. Jag har ju åkt skidor i en herrans massa år och då vi skulle försöka få skidhandskar att hålla en hel säsong så gjorde vi så. Enligt Hestra så var det bäst. Nu var det iofs getläder i dom handskarna och jag är för okunig för att uttala mig om det har betydelse eller inte.
Publicerat November 14, 200817 yr Nej att fylla kängorna med vatten för att gå in dom är förlegat.Fyll dom istället filmjölk. Håller med. Filmjöl är kanon, gärna utblandat med havregryn
Publicerat November 14, 200817 yr Författare Blöt upp dem rejält - precis som din vän sade. Sen tycker jag att du kan knyta dem hårt så i hel_ete, och gå en 20 min. Sen knyter du upp och går med dem lösare. Gör så lite vice versa så upplever jag att de formas på bästa sätt. Det var såhär jag fick lära mig gå in kängor i lumpen (och nej, vi hade inte känga 90 i skogen - det är en kasernsko ) och sen har jag prövat att göra lika med mina privata kängor med bra resultat. Se till att få plösen på rätt ställe i början så att den inte formar sig fel - det brukar kunna annars vara en irritationskälla. Sen upplever jag att om kängorna är väldigt blöta så ska du inte fetta in dem utan låt dem torka upp lite. Men du ska fetta in dem innan dem blir helt torra. Kängorna ska vara fuktiga/blöta när du gör det, det har jag fått lärt mig är bäst. Jag har ju åkt skidor i en herrans massa år och då vi skulle försöka få skidhandskar att hålla en hel säsong så gjorde vi så. Enligt Hestra så var det bäst. Nu var det iofs getläder i dom handskarna och jag är för okunig för att uttala mig om det har betydelse eller inte. Perfekt, jag testar detta. Allt för att undvika jobbigheter i skogen senare. Tackar för tipset! Håller med. Filmjöl är kanon, gärna utblandat med havregryn Funkar det med A-Fil och Kalaspuffar också?
Publicerat November 14, 200817 yr Kalaspuffar är No no, vet en som använde just kalaspuffar och jag har aldrig sett elakare skavsår, dessutom gick skorna baklänges när han gick framåt. Vad gäller A-Fil har jag ingen aning. Oprövat med fil på stereoider. Torde gå snabbare att gå in dem med a-fil kanske. Ring och fråga skotillverkaren först så du inte tappar garantin bara
Publicerat November 14, 200817 yr Kalaspuffar är No no, vet en som använde just kalaspuffar och jag har aldrig sett elakare skavsår, dessutom gick skorna baklänges när han gick framåt. Vad gäller A-Fil har jag ingen aning. Oprövat med fil på stereoider. Torde gå snabbare att gå in dem med a-fil kanske. Ring och fråga skotillverkaren först så du inte tappar garantin bara Har även hört att sur lättmjölk ska funka.. Men enbart med CornFlakes. Men enbart med Kellogs i så fall.. finns risk att sömmarna spricker om man använder andra fabrikat. Har även hört om de som kört med ngn Lidl variant och det slutade med att sulorna släpper..
Publicerat November 14, 200817 yr Blöt upp dem rejält - precis som din vän sade. Även invändigt? tycker dagens goretex kängor tar god tid på sig att torka invändigt, visst hade ni meindl i lumpen.
Publicerat November 14, 200817 yr Även invändigt? tycker dagens goretex kängor tar god tid på sig att torka invändigt, visst hade ni meindl i lumpen. På privata kängorna fyllde jag mina invändig och hällde sedan ur allt innan jag tryckte ner foten. I lumpen fick vi ställa oss i vatten upp till skaften och sen traska i mkt blöt terräng. Vet faktiskt inte om det påverkar hur man gör. Har haft mina Lundhags proffesional i 6 år nu och hade dem nyss inne på lagning i Uppsala. Hade gått sönder i hälgreppet. Totalt mos var det där. Det otroliga var att det bara kostade 200 spänn att få det fixat, nytt läder på plats! Sen har jag sulat om dem en gång också, men det gick på garantin. Men jag håller med om att det tar lång tid att torka upp dem invändigt! Tidningspapper gör att det går lite fortare. Och vi hade meidl proff och lundhags proff. Några var även testgrupp för jörnkängan men den var för tung om jag minns rätt. Vi var ju rätt så viktkåta
Publicerat November 14, 200817 yr På privata kängorna fyllde jag mina invändig och hällde sedan ur allt innan jag tryckte ner foten. I lumpen fick vi ställa oss i vatten upp till skaften och sen traska i mkt blöt terräng. Vet faktiskt inte om det påverkar hur man gör. Har haft mina Lundhags proffesional i 6 år nu och hade dem nyss inne på lagning i Uppsala. Hade gått sönder i hälgreppet. Totalt mos var det där. Det otroliga var att det bara kostade 200 spänn att få det fixat, nytt läder på plats! Sen har jag sulat om dem en gång också, men det gick på garantin. Men jag håller med om att det tar lång tid att torka upp dem invändigt! Tidningspapper gör att det går lite fortare.Och vi hade meidl proff och lundhags proff. Några var även testgrupp för jörnkängan men den var för tung om jag minns rätt. Vi var ju rätt så viktkåta Då blir det som förr ställer de i vatten ett tag innan och häller inget i dojjorna, var jörn kängan tung? den var outstanding hos oss, men det kanske var lokalpolitiskt beslut provade få kontakt med firman men det är helt hopplöst, de skulle kunna ha 10ggr så stor produktion så slapp man ha väntetid på något år Vikt är bara kilo det är bara ta i mera, längre steg och oftare Provat meindl men de var så stela att känslan försvann och Lundhags har varierat lite i kvalite sista två åren, Graninge vågade inte sälja ett par när de skulle få bekänna färg, tolkar det så då inga dök upp. Nu ramlade jag över ett par Garmont till ett påpassligt pris som gjordes lite bättre vi får se vad de kan göra för avtryck i kängvärlden, har ett par låga kängor i samma märke som jag inte alls gillade ibörjan men nu är det riktigt sköna.
Publicerat November 14, 200817 yr Då blir det som förr ställer de i vatten ett tag innan och häller inget i dojjorna, var jörn kängan tung? den var outstanding hos oss, men det kanske var lokalpolitiskt beslut provade få kontakt med firman men det är helt hopplöst, de skulle kunna ha 10ggr så stor produktion så slapp man ha väntetid på något år Vikt är bara kilo det är bara ta i mera, längre steg och oftare Provat meindl men de var så stela att känslan försvann och Lundhags har varierat lite i kvalite sista två åren, Graninge vågade inte sälja ett par när de skulle få bekänna färg, tolkar det så då inga dök upp. Nu ramlade jag över ett par Garmont till ett påpassligt pris som gjordes lite bättre vi får se vad de kan göra för avtryck i kängvärlden, har ett par låga kängor i samma märke som jag inte alls gillade ibörjan men nu är det riktigt sköna. Ska kanske låta det vara osagt, men minnesbilden är att jörnkängan var för tung/otymplig Kan ha fel. I vart fall var den inte så pass bra att den blev beställd. Våra krav var ju lätt, smidig, snabb på/av, få plats under sovsäcken och len mot foten (undvika skoskav). Möjligt att Jörnkängan är mer robust och att det är därför ni ville ha den. Miendl upplever jag som mera "känga" än Lundhags. Lundhags proffessional är väldigt lätt och sitter tajt runt foten, är ingen hink som vissa andra kan vara. Å andra sidan tror jag Meindl är bättre på vintern även om jag har hört att deras gore tex ballar ur och blir värdelös när det blir minus. Har dock vänner som använder Meindl utan problem. Beror förmodligen på preferenser. Lundhags Pro är inte en vinterkänga i mitt tycke, den är för tunn för det. Men rörlig vinterjakt, typ toppfågeljakt, funkar den bra till. Längre och oftare - hur svårt kan det vara! Undra hur många ggr man hört det
Publicerat November 14, 200817 yr Vatten/blöta sockor i kängorna är inte det mera när det var mera att man vill fora lädret? Nu är det ju mera stoppningen som ska formas efter fötterna. Så jag tror nog att den bara är att vandra på.
Publicerat November 14, 200817 yr Vatten/blöta sockor i kängorna är inte det mera när det var mera att man vill fora lädret? Nu är det ju mera stoppningen som ska formas efter fötterna. Så jag tror nog att den bara är att vandra på. Är nog benägenatt håa med. Jag har bara knallat på i mina. Inga skavsår ännu.
Publicerat November 14, 200817 yr Längre och oftare - hur svårt kan det vara! Undra hur många ggr man hört det Myntade uttrycket längre oftare och hårdare på jobbet, det var inte ett enda fruntimmer som associerade det med fjällmarch, men lite fuktiga i blicken blev de
Publicerat November 14, 200817 yr Författare Jag börjar med att gå i dem som vanligt så får jag se hur de känns. Cornflakes, vatten o andra metoder har jag som backup Nu ska jag dricka öl. hej hej
Publicerat November 14, 200817 yr Myntade uttrycket längre oftare och hårdare på jobbet, det var inte ett enda fruntimmer som associerade det med fjällmarch, men lite fuktiga i blicken blev de Hehe. Förstår att dem blev sugna... Vatten i skorna eller inte är säkert subjektivt. Lite fler åsikter hittar ni här. De flesta verkar dock tycka att vatten påskyndar "formningen" iaf. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=19099
Publicerat November 19, 200817 yr Är nog benägenatt håa med. Jag har bara knallat på i mina. Inga skavsår ännu. Det är väl inte så konstigt då du sitter mest på pass och fikar.
Publicerat November 19, 200817 yr Det är väl inte så konstigt då du sitter mest på pass och fikar. Där har du en poäng. Men ha även i åtanke att jag går vilse ibland och då får traska desto längre... 1-1!
Publicerat November 25, 200817 yr Men jag håller med om att det tar lång tid att torka upp dem invändigt! Tidningspapper gör att det går lite fortare. Läste någonstans ang torkning av goretexkängor att man skulle stoppa en plastpåse i kängan och hälla kokande vatten i påsen... någon mer som hört/ ev provat denna metod?
Publicerat November 25, 200817 yr Sist gick jag till p4 när dom skulle ha basker prov valde ut 2 killar som fick göra jobbet det blev kanon väl ingångna ' Mvh.
Publicerat November 25, 200817 yr Har provat diverse varianter med att gå in kängor, men de senaste fem paren har jag bara knutit på och använt som vanligt Har du en känga som meindl så behöver man oftas inte gå in dom nämvärt dom formar sig efter foten och blir mjukare i skaftet med tiden. Men att gå in dom för att slippa skavsår har jag aldrig behövt. tog ett par kängor direkt från kartong och gav mig ut på fjället på en fyra dagars. Inte en ömhet i fötterna på hela marschen.