Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Brustna korsband?

Featured Replies

Publicerat

Min gamle trotjänare (drygt 10år Spinone - Italiensk Stående Fågelhund) trampa snett på en sockerbeta för några veckor sedan och hoppade på tre ben någon dag (visade ingen direkt smärta). Vi har varit med om att hundar skadat tån och då gick det över på några dagar. När vi dag 3-4 gick till veterinär tolkade han det som korsbandsskada (förslitning eller bristning) och hänvisade till kollega med kompetens.

Två varianter av operation finns, en komplex och omfattande (innefattar kapande av benpipor och vinkling av ben) - inget alternativ med andra ord. Det andra alternativet var mer mjukt, hantera ledbandet (ta bort skadade delar) och simulera ett ledband. Efter läkprocess så är det lite rehab och hygglig återkomst, dock ingen mer jakt eller superaktivitet.

Sagt och gjort, snackade med veterinären som skulle fixa det och hon hade goda referenser med hyggligt resultat.

Jag lämnade honom, gjorde ett ärende i stan och hämtade honom igen efter två timmar. Sorry Mysko, men du är inte snygg när du går som en fyllehund ;-)

Det verkade vara ett hastigt brott och ingen förslitningsskada, vilket jag ser som positivt - slipper man oroa sig för sannolik skada på andra knäet...

Nu har det gått tio dagar med haltande, obefintliga promenader, "snygga" pyjamasbyxor som skydd, strut runt halsen och piller till frukost, lunch och middag. Vi tog bort stygnen igår och för att vara snart elva år har han extremt gott läkekött och gott humör! Han börjar stötta mer och mer på benet och humöret är som sagt på topp! Vi ser verkligen fram emot utvecklingen som jag hoppas går framåt i samma takt. Jag hade satt denna säsong som den sista "verkliga" jaktsäsongen för honom och hädanefter bara hänga med som seniorkonsult till yngre förmågor - min förhoppning är att han i alla fall kan hänga med och kanske apportera eller nosa upp en och annan pippi/hare nästa säsong.

Så här har han sett ut (inomhus, när vi är ute slipper han all förnedring :rolleyes: )

post-2419-1226692979_thumb.jpg

Vill väl egentligen bara skriva av mig, känna att det finns hopp även för äldre kamrater. Är det någon som har erfarenhet av liknande insatser (ledskador generellt och ledskader på äldre hundar specifikt)?

Tanken föresvävade ju oss att operation inte skulle gå bra, men så futtigt det varit att få honom att somna in för "en hälta" - lättnad är vad jag känner...

Må gott därute!

/J

Publicerat
.......Vill väl egentligen bara skriva av mig, .......

Kul att läsa att det gick bra.

Publicerat

Min unghund Hajnik (Kopov) har gått igenom den större varianten...

Tyvärr visade det sig två veckor efter operation att han måste göra samma sak med andra bakbenet B)

Hela säsongen är körd. 8 veckors stillhet efter operation. Veterinären som operarade berättade att korsbandsskada hos hundar är ngn form av sjukdom, inte som hos människor en ren skada. Drabbade raser var labrador och rottweiler.