Publicerat September 1, 200520 yr Tja! Under gårdagen testade jag 140gr Barnes-X i 6,5x55 och nu får jag inte pipan 100% ren! Pipan skjuter normalt bra med allt och mantlar oftast försvinnande lite. Min rengöringsprocedur: 1. En lapp med shooter´s choice genom pipan. Därefter följer skrubbning med bronsborste och tidigare nämnd rengöringsvätska. 2. Drar pipan ren med draglappar tills krutresterna är borta. 3. Drar pipan med Barnes CR-10, väntar 10-15 min varefter jag drar pipan med en fräsch lapp. Detta återupprepas så länge lappen uppvisar blå eller gröna fläckar. Vad skall jag ta mig till för att få rent pipan då detta inte hjälper? Hur gör ni andra som skjuter BX?
Publicerat September 1, 200520 yr Både BArnes CR10 och Sweet har slutdatum och det kan tänkas att din flaska nu är "skit" Testa med en annan, dumt att det inte står sista förbrukningsdag på flaskorna. MVH Håkan
Publicerat September 1, 200520 yr Författare Hur länge tror du att de håller sig, jag har två av varje men det enda jag vet är att en laddning är äldre än den andra?! Hur skall man förvara dem för att de skall hålla sig fräscha? Om inte annat får jag väl tillskansa mig en ny laddning...
Publicerat September 1, 200520 yr Min erfarenhet är att de håller årtal. Åtminståne Sweets...bara man håller korken åtskruvad. När sweets åldras, eller snarare torkar ut, ändrar den konsistens från lätt rinnade till segt rinnande....dock brukar den fungera fortfarande. Jag personligen föredrar litet segare Sweets p.g.a det är lättare och få ner allt in i pipan...dvs. den stänker och rinner mindre. Biter inte vätskorna, gäller mekanisk borttagning av vad det än är. T.ex med JB:s polerpasta. Linda en lapp runt en sliten kopparborste...spraya på olja och smeta på pasta. Därefter är det bara och sätta igång och gnida. Det kommer gå fruktansvärt trögt, men så ska det vara för att få bästa effekt. Lösa pastalappar gör ingen nytta. Kom ihåg att aldrig låta lappen/borsten gå utanför mynningen. Skulle det hända, skruvar du av borsten, drar ut stången...skruvar ihop grejerna och fortsätter poleringen.