Publicerat September 1, 200520 yr Jag fyndade en Hensoldt på Blocket som verkar bra på alla sätt och vis. Fast ganska tung. Det enda är att linsskyddet (i läder?) över okularen inte sitter speciellt tight. Dom ramlar av ganska lätt. Vad finns det för alternativ till orginalet när man ska ha kikaren med i skogen? Genomskinliga flippupp borde ju vara idealet men hur funkar det ihop med okular justeringen. Eller är det så att dom justeras in en gång och sen aldrig mer? Vad är dom gula filtren bra för, när ska dom på? (förvaras i linsskyddet) Mvh Tomas
Publicerat September 1, 200520 yr Hensoldt 10X50 är en av de allra bästa kikare jag överhuvudtagit provat. Helt enastående optik om den är i gott skick och rengjord. Linsskyddet är rena katastrofen, men det enklaste är att ringa Zeiss och beställa ett mindre enklare linskydd som är avsett för Zeiss 7X50 B Marine. Du ställer in okularen EN gång och så länge du håller dig på avstånd över ca 10-30 meter beroende på din ålder så behöver du aldrig ändra inställning. De gula filtren är för att se bättre i dis och dimma. Gratulerar till ett strålande köp (om skicket på kikaren är bra) MVH Håkan
Publicerat September 1, 200520 yr Själv köpte jag en 10x50 en vecka före bockjakten, helt klart imponerande kikare. Att uppgradera linsskydden låter inte dumt, är det något som de har hemma på Zeiss i Sverige?
Publicerat September 2, 200520 yr Jag ska höra efter 7x50 skydden. Jag uppfattar att skicket på kikaren är bra. Åtminstone är linserna rena och repfria. Nästa vecka blir det premier tur till skogen Jag hade egentligen tänk att jag skulle ha en vanlig Zeiss 8x56, den svarta gummiklädda men när jag råkade hitta Hensoldten så kom jag ihåg att jag läst att Håkan tycke det var en väldigt bra kikare och slog till. Mvh Tomas
Publicerat September 2, 200520 yr Mailade Zeiss igår kväll men jag räknar inte med att de svarar för det brukar de skita högaktningsfullt i, personligen har jag inget till övers för den personal jag har snackat med i Zeiss olika montrar på mässor. Det kanske finns någon trevlig prick som jag har missat... Om någon får tag i linsskydden vore jag tacksam för information om inköpsställe m.m.
Publicerat September 2, 200520 yr Skall vi göra det enkelt? Jag kan givetvis fixa fram dem åt er..... MVH Håkan