Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!

Featured Replies

Publicerat

DET BLIR LÄNSJAKTKORT!!!!!!!!!!!!!!

JA. JA. JAAAAAAAAAAA!!!!!!!! (Hoppas jag) Jag menar vi måste ju tro på det bästa.

Länsjaktkort kan återinföras

LULEÅ.

Regeringen kommer inte att ändra formuleringen i rennäringsförordningen så svenskar får förtur till småviltsjakt i fjällen.

Däremot vill landshövdingen återinföra länsjaktkorten.

- Det här beskedet öppnar för det, säger Per-Ola Eriksson. EU-kommissionens beslut att ge Finland rätt att låta inhemska jägare ha förtur till jakten påverkar inte regeringen som inte kommer att att riva upp beslutet. Jordbruksminister Eskil Erlandsson sade under interpellationsdebatten i riksdagen att det inte är överförbart på Sverige och avslår därmed Jägareförbundets förslag.

Erlandsson tycker däremot att man kan återinföra länsjaktkorten utan att vara rädd för reprimander. Ett besked som landshövdingen Per-Ola Eriksson tar emot med öppna armar.

- Vi har alltid haft det som ambition och nu gäller det att ta kontakt med alla berörda grupper så vi kan komma fram till en lösning. Dessutom måste vi ta kontakt med Västerbotten och Jämtland så det blir en samlad aktion, säger han.

När ordförande i Norrbottens Jagareförbund får höra landshövdningens planer blir han glatt överraskad.

- Om det är så är det ett positivt steg för oss. I princip alla jägare jag talat med är för att länskorten återinförs, både de boende i fjällkommunerna och i kusten. Det skulle i så fall också vara i linje med hur vi vill att det ska vara. I första hand ska kommuninvånarna komma, sedan länsinvånarna och i tredje hand övriga, säger Roger Kempainen.

Han tycker att jordbruksministerns besked under dagen både är positivt och negativt.

- Vårt mål är ju att ändra formuleringen. Nu får vi backa hem och se vad vi kan göra. Men återinförs länskorten är vi på väg i rätt riktning.

André Samuelsson

andre.samuelsson@kuriren.com

0920/26 29 73

Länsjaktkort åter i Norrbotten

Norrbotten 15 nov 19:18

Länskorten för småviltsjakten ska återinföras i Norrbotten till nästa jaktsäsong, 2009-2010. Jordbruksministern har meddelat att det inte finns några hinder att ha länsjaktkort, uppger SR Norrbotten.

Tidigare har länsstyrelsen fått kritik för att länskorten bara har gått att köpa för jägare i fjällkommunerna.

Landshövdingen i Norrbotten, Per-Ola Eriksson, säger att förhandlingar mellan parterna ska påbörjas. Enligt jordbruksminister Eskil Erlandsson© finns inget hinder att återinföra jaktkorten för alla norrbottningar.

Publicerat

vet inte vad det betyder men du verkar ju tycka att det är en bra sak så.. grattis då :angry:

Publicerat
DET BLIR LÄNSJAKTKORT!!!!!!!!!!!!!!

JA. JA. JAAAAAAAAAAA!!!!!!!! (Hoppas jag) Jag menar vi måste ju tro på det bästa.

Jag hoppas vid allt heligt att du har rätt !!!

Publicerat

Vet inte om man ska ta ut nått i förskott än. Men man kan ju hoppas det blir så. Men jag tar inte ut nått än vill ha det på papper först. Som jag förstått det hela så ska väl Västerbotten o Jämtland införa Länskorten igen innan det genomförs. Så jag tar inte ut nått än.

Publicerat

alltså bara folk från samma län för jaga i själva området ? så om nån är från skåne eller stockholm får han inte jaga för han har inte ert läns kort?

Publicerat
alltså bara folk från samma län för jaga i själva området ? så om nån är från skåne eller stockholm får han inte jaga för han har inte ert läns kort?

Så här fungerar Länskorten, det är billigare för de som bor i länet och räcker hela säsongen. Övriga jägare får lösa dygnskort som nu. Som det är nu måste alla som vill jaga på statens mark lösa Dygnskort.

Publicerat

Fan ja som trodde man skulle kunna lösa småviltskort i hela länet på all mark, dvs inom alla VVO men detta gäller vd jag förstår statens mark?

Publicerat

glädjande nyhet men det finns mer som behöver ändras tycker jag.

Publicerat

Jag har blivit besviken så många gånger runt denna fråga så jag tror det den dagen jag har kortet i min hand

Publicerat
Så här fungerar Länskorten, det är billigare för de som bor i länet och räcker hela säsongen. Övriga jägare får lösa dygnskort som nu. Som det är nu måste alla som vill jaga på statens mark lösa Dygnskort.

De e den tragiska biten av historian!

Man skriker högt att de inhemska "Svenskar" ska ha företräde till fjälljkten men så fort man får länskorten tillbaks så räknas resten av Svenskarna som "ÖVRIGA", dvs vilken norsk, Tysk, italienare eller vad man nu må likna de vid.

Stort svek i mina ögon.

På vilket sätt gynnas jag som bor på längränsen (typ) i detta eller övriga Svenskar?

Jag e jätteglad för länsbornas skull, inte tu tal om det o det är åtm ett steg framåt, Men.....

*..på inget sätt har detta påverkat eller kommer påverka jakttrycket utifrån.

*..det kommer fortsätta lysas marker efter visst jakttryck på framförallt dalripan vilket gör det omöjligt för oss utomläningar att jaga fjällripa på många områden.

Ja listan kan göras lång o ja känner mig bara illamående vid tanken.

Tycker banne mig man borde kunna anmäla moderaterna för tjänstefel!!!

Publicerat

jimbolo det är sakens natur att så fort man sätter någon gräns så finns det olyckliga gränsfall oavsett vart man drar gränsen så bor alltid någon på "fel" sida. Visst måste det väl ändå vara rätt vettigt att man först gynnar dem som bor i fjällkomunerna sedan i länet jag kan inte se något fel i det. Sedan tycker jag att man även kan införa ett årskort för ALLA svenskar men själklart skall man gynnas när man lever i byggden så bör man väl få något tillbaka eller hur?

Publicerat

Bra att länskortet kommer tillbaka men alla svenskar borde givetvis få köpa årskort. Sen är det jäkligt dåligt att bara lägga över ansvaret på länsstyrelserna igen. Instämmer i att detta borde räknas som tjänstefel!

Antagligen kommer det fortsätta finnas svenska jägare som undviker fjälljakten eftersom de inte vill trängas. Tystnaden och orördheten är ju grejen med fjälljakten, iaf för mig. Med följd att totala jakttrycket hålls nere men utgörs av mer och mer norrmän och italienare.

Det kanske vore smart att lösa länskortet och registrera "bluff" jaktdagar för att ge sken av högre jakttryck?

Publicerat
jimbolo det är sakens natur att så fort man sätter någon gräns så finns det olyckliga gränsfall oavsett vart man drar gränsen så bor alltid någon på "fel" sida. Visst måste det väl ändå vara rätt vettigt att man först gynnar dem som bor i fjällkomunerna sedan i länet jag kan inte se något fel i det. Sedan tycker jag att man även kan införa ett årskort för ALLA svenskar men själklart skall man gynnas när man lever i byggden så bör man väl få något tillbaka eller hur?

Visst e det så Lars!!!

Vad jag vet har Sverige ganska tydliga gränser mot övriga länder????

Men varför då bedriva en kampanj där man säger jakten Åt svenska folket när man egentligen bara menar jakten åt fjäll-länen?

Detta tycker ja bara e fegt o ett sätt att engagera flera fast man inte har en enda avsikt att gynna de som bor utanför länen.

DE E POLITIK PÅ HÖG NIVÅ!!

Dvs lögn o bonntjuveri!!

Dessutom e detta bara ett sätt att få majoriteten i länen att bli tysta så dumheterna kan fortgå!

Verkar ju lyckats bra!

Hoppas att de vise fortsätter kampen eftersom de inte gjort ngt bättre ur ett rent "Naturperspektiv" o inte heller på ngt sätt gynnat varkens fjällvärlden eller Svenska folket!

Publicerat
Jag har blivit besviken så många gånger runt denna fråga så jag tror det den dagen jag har kortet i min hand

Håller med, jag jublar inte förens jag har kortet i min hand.

Publicerat
Visst e det så Lars!!!

Vad jag vet har Sverige ganska tydliga gränser mot övriga länder????

Men varför då bedriva en kampanj där man säger jakten Åt svenska folket när man egentligen bara menar jakten åt fjäll-länen?

Detta tycker ja bara e fegt o ett sätt att engagera flera fast man inte har en enda avsikt att gynna de som bor utanför länen.

DE E POLITIK PÅ HÖG NIVÅ!!

Dvs lögn o bonntjuveri!!

Dessutom e detta bara ett sätt att få majoriteten i länen att bli tysta så dumheterna kan fortgå!

Verkar ju lyckats bra!

Hoppas att de vise fortsätter kampen eftersom de inte gjort ngt bättre ur ett rent "Naturperspektiv" o inte heller på ngt sätt gynnat varkens fjällvärlden eller Svenska folket!

Jag håller med dig till 100% om att vi måste gynna landets jägare för dem utlänska. Sedan måste vi komma ihåg att när denna jaktreform drevs igenom så var det enbart komunbor som fick lösa årskort. Sedan har man försökt förbättra reglerna och lyckats få årskort även för länsbor vilket är ett steg i rätt riktning. Att kalla detta lögn o bonntjuveri får stå för dig jag har för länge sedan insett att Rom inte byggdes på en dag ;)

Publicerat

Det värsta är inte att bara vissa får lösa årskort.

Än värre tycker jag det är att man lyser mark för alla utom årskortsinnehavare.

DET stör mig o det störde många fler för ett tag sen!

Här borde man göra en regel som gäller Utlänningar vid en gräns o Svenskar vid en annan!

Det skulle vara grejer de!

Publicerat
Det värsta är inte att bara vissa får lösa årskort.

Än värre tycker jag det är att man lyser mark för alla utom årskortsinnehavare.

DET stör mig o det störde många fler för ett tag sen!

Här borde man göra en regel som gäller Utlänningar vid en gräns o Svenskar vid en annan!

Det skulle vara grejer de!

Jag tycker att man borde jobba hårt med att begränsa utländska jägare speciellt första veckorna skulle vi få igenom ett guidetvång eller stängning första 2veckorna skulle dem flesta problemen vara lösta. Äh.. förresten jag slänger med ett årskort för alla svenska så blir även du gla´ ;)

Fast personligen tycker jag det är bra att man stänger några områden för alla utom lokala jägarna så dem får lite valuta för att man bor där.

Publicerat

med risk för att låta som en rasist tycker jag att det ska vara guidetvång för alla utlänningar större delen av säsongen.

att ni länsbor har erat länskort kan jag unna er

Publicerat
med risk för att låta som en rasist tycker jag att det ska vara guidetvång för alla utlänningar större delen av säsongen.

att ni länsbor har erat länskort kan jag unna er

+1

Publicerat
Äh.. förresten jag slänger med ett årskort för alla svenska så blir även du gla´ ;)

:D:P:D:lol: