Publicerat November 16, 200817 yr Vad tycker ni om att åteljakt på Björn? Är det nånting ni skulle vilja ha el? är ni för eller emot? fördelar / nackdelar? Själv lite kluven i den frågan. Tror att det blir lätt att man skjuter nära mörkrets inbrott..då nallen är mest aktiv.. åtlar för nära samhällen..fler närgångna björnar.. i och för sig så finns det ju hundratals rävåtlar i närheten av bebodda hus som lockar till sig björnar... tex. björnen i masugnsbyn. Många har satsat mkt tid pengar på att få fram bra hundar för björnjakt som säkert hellre vill ha löshundsjakt på björn samtidigt kan de vara ett bra sätt att få ned björnstammen. det var lite av mina funderingar...
Publicerat November 16, 200817 yr en nackdel är väl att det blir många björnspår på "samma" ställe, vid en eventuell eftersökssituation kan det ställa till bekymmer
Publicerat November 16, 200817 yr Författare en nackdel är väl att det blir många björnspår på "samma" ställe, vid en eventuell eftersökssituation kan det ställa till bekymmer ah det har du rätt i. de hade jag inte tänkt på
Publicerat November 16, 200817 yr Vad tycker ni om att åteljakt på Björn? Är det nånting ni skulle vilja ha el? är ni för eller emot? fördelar / nackdelar?Själv lite kluven i den frågan. Tror att det blir lätt att man skjuter nära mörkrets inbrott..då nallen är mest aktiv.. åtlar för nära samhällen..fler närgångna björnar.. i och för sig så finns det ju hundratals rävåtlar i närheten av bebodda hus som lockar till sig björnar... tex. björnen i masugnsbyn. Många har satsat mkt tid pengar på att få fram bra hundar för björnjakt som säkert hellre vill ha löshundsjakt på björn samtidigt kan de vara ett bra sätt att få ned björnstammen. det var lite av mina funderingar... Skulle åteljakten tillåtas så kommer inte löshundsjakten att förbjudas, det vore väldigt underligt.
Publicerat November 16, 200817 yr Författare Skulle åteljakten tillåtas så kommer inte löshundsjakten att förbjudas, det vore väldigt underligt. ah nu var det ju inte så ja menade... vilket jävla liv de skulle bli om löshundsjakten skulle förbjudas. visst vill man som hundägare jaga med hund, och inte att alla fälls på åtel?!
Publicerat November 16, 200817 yr spontant känns det rätt med björnåtel. Det går ju bra med andra vilt, vildsvin, räv mm. Man får ju en kontrollerad och förmodligen ett säkrare skott. Men det är ju bara vad jag tror... MVH Erik
Publicerat November 16, 200817 yr Tycker också åteljakt borde införas. Säkrare skott, mindre skadeskjutningar, mindre risk för att skjuta hona med ungar. Iofs kan hon ställa av dem och gå på åteln men jag tror risken minskar iaf. Duftargumentet är lite vagt i mina ögon. Rävåtlar, och för att inte tala om alla hundratudenstals räntor som ligger i skogen borde locka lika mycket i så fall. Undra hur snabbt jakten skulle vara över om den tilläts? Jag menar, många vet att de har björn på marken och vill gärna få chansen att skjuta en. Jag skulle iaf göra ett försök om det blev tillåtet.
Publicerat November 16, 200817 yr Tycker också åteljakt borde införas. Säkrare skott, mindre skadeskjutningar, mindre risk för att skjuta hona med ungar. Iofs kan hon ställa av dem och gå på åteln men jag tror risken minskar iaf. Duftargumentet är lite vagt i mina ögon. Rävåtlar, och för att inte tala om alla hundratudenstals räntor som ligger i skogen borde locka lika mycket i så fall. Undra hur snabbt jakten skulle vara över om den tilläts? Jag menar, många vet att de har björn på marken och vill gärna få chansen att skjuta en. Jag skulle iaf göra ett försök om det blev tillåtet. Jag tror inte det är fullt så enkelt att avsluta jakten snabbt. Det jag menar är...hur ofta går björnen till åteln under godkänd jakttid på dygnet?? Björnen går oftast till åteln i skymning eller nattetid, vilken tid då man absolut inte får jaga björn! Visst kan man säkert skjuta en och annan vilsen nalle vid åtlarna, men jag tror inte det är många. Sen kan ju naturligtvis åtlarna göra så att man får björnarna kanske mer koncentrerade till ett mindre område, men det är väl kanske både på gott och ont!?
Publicerat November 16, 200817 yr Det skulle kanske vara ok men om man vill ha en åtel till jaktstarten i aug. får man väl ta och köpa en ren av same och skära ner den.
Publicerat November 16, 200817 yr Jag vill inte ha åteljakt på björn. Oerhört få björnar skulle jag tro kommer besöka en åtel inom laglig skjuttid på björn. För att ha tillgång till eftersökshundar på björn KRÄVS det att hundarna får jaga björn, och den chansen ökar väl inte direkt om åteljakten tillåts. Att rävåtlar lockar, ja visst gör vissa det, men mina bekanta norrut som bor där det finns björn åtlar inte räv seriöst under den tiden björnen är vaken, för att undvika att björnarna rör sig in mot byar. Men det är ju bara min åsikt, förstår även dom som vill ha jakten tillåten. Mvh Rasmus
Publicerat November 16, 200817 yr om nu en björn blir skadad av en vakjägare,(detta sker innan mörkret faller) hur ska ett eftersök på björn se ut mitt i natten. vad jag vet brukar de flesta hundar vika ur när det blir mörk om de skäller björn. och att gå och banda i ficklamps ljus är väl kanske inget att rekommendera på en skadad björn. för reglerna för när en godkänd eftersöks hund ska vara på plats, är det väl ingen skillnad på?
Publicerat November 16, 200817 yr Vad jag vill eller inte känns lite sekundärt. Därimot tror jag att det kommer att krävas för att vi skall kunna hålla nurmärerna nere. Dessutom tror jag på sikt att skadeskjutningsfrekvensen skulle gå ner, även om det blir nattjakt. Ser inte eftersök i mörkret som nåt jätteproblem. En norrlandsnatt i Augusti halva September är inte så många timmar, förbjud aktiviteten efter det. Kravet är att en tränad spårhund skall finnas på plats 2 timmar efter skott, när man går på är en samvetsfråga kopplad till självbevarelsedrift trots allt. Skott plats undersökning skall göras, försåtsskyttar skall ställas ut etc. Missförstå mig rätt, etiken är oerhört viktig, men kan man vänta in dagsljus är det att föredra för alla trots allt, även för björnen tror jag. Vi kan säkert kika och lära från Canada exempelvis, där skjuts nog 75% av björnarna på åtel.
Publicerat November 17, 200817 yr om nu en björn blir skadad av en vakjägare,(detta sker innan mörkret faller) hur ska ett eftersök på björn se ut mitt i natten. vad jag vet brukar de flesta hundar vika ur när det blir mörk om de skäller björn. och att gå och banda i ficklamps ljus är väl kanske inget att rekommendera på en skadad björn. för reglerna för när en godkänd eftersöks hund ska vara på plats, är det väl ingen skillnad på? Det är väl egentligen oväsentligt tycker jag. Eftersom vakjägaren inte får skjuta på en björn under några andra tider än en jägare som är ute och traskar en eftermiddag.... Alltså kan det bli eftersök lika sent redan idag... du får ju inte skjuta björn senare än 2 timmar innan solens nedgång... Hålls inte tiderna är det ju en annan sak men då handlar det ju om olagligheter.
Publicerat November 17, 200817 yr Det kommer att bli en hel del problem. En del har redan nämnts. Det finns säkert andra, men några är: * Åtlar ofta rätt så många, som kommer allt närmare byar av bekvämlighetsskäl. Jag läste en artikel i någon årsbok om jakt som beskrev just det här och hur det faktiskt såg ut när metoden tidigare var tillåten. *Skott efter laglig dygnstid. kommer att bli ett jätteproblem då det är svårt att kontrollera detta. *Dåliga skott, då jägare som normalt inte jagar speciellt mycket nu kliver ut i björnskogen (nu med större chans att få skjuta), jmf älgjakt. *Nervdaller. Det kan tyckas som lätt när man har mycket tid på sig och sitter i ett vaktält, men pulsen tenderar att stiga. Även rutinerade jägare kan fallera. *Icke rapporterade skadeskjutningar och problem som skadeskjutna björnar för med sig. I dag skadeskjuts nog de flesta björnar vid lagjakt (älg eller björn), vilket gör att man tvingas klara upp fallen. Ensamma björn jägare med hund har nog ett extraordinärt intresse och har större chans att hantera situationer som uppkommer. *Honan ställer av ungarna. Kan ej kommentera detta om det är värre än vid hundjakt. Drivande hundar och ställande hundar som inte är nog dådkraftiga kan nog bidra rätt så mycket till detta också. * Majoriteten av björnar kommer att skjutas på åtel vilket inte stimulerar utveckling för bra björnhundar som behövs vid svåra eftersök. *Troligen lite svårare eftersök eftersom det finns många spår på platsen. *Natteftersök. Någon skrev att natteftersök inte var något jätteproblem, men vem vill stiga in i en contortaodling eller annat sly när det dessutom är becksvart? Eftersöken kommer därför att ske morgonen efter.
Publicerat November 17, 200817 yr Jag tycker problemen med åtling överdrivs. *Det är tänkbart att det kommer finnas riktlinjer för hur åtlar ska anläggas. Här kan man styra hur långt från bebyggelse de ska vara eller om man måste ha tex varningsskyltar (lagkrav på vissa håll i nordamerika). Besiktningsmannen är ju ålagd att besikta skottplatsen. * Det är inte troligare att en åtelbjörn skulle skjutas efter laglig tid än någon annan björn. Kom ihåg att en besiktningsman besiktar varje skjuten björn. Du ska ju ringa direkt efter påskjutning! Det märks ju om björnen är nyskjuten, det är mörkt och du ringde 3 tim efter jakttiden var slut. Hur förklarar man det?? *Dåliga skott kan vi få oavsett jaktform. Men att påstå åteljakt skulle ge sämre skott än andra jaktformer är inte trovärdigt. Du kan ju faktiskt förbereda väldigt bra stöd. *Det finns vildsvinshundar trots vildsvinsåtlar. Det kommer nog finnas björnhundar trots björnåtlar. Det är ju faktiskt en fördel att ha en åtel om du vill få upp björn med hund. *Troligen lättare eftersök eftersom man faktiskt vet var skytten fanns och var viltet fanns. Till skillnad från hundjakt eller passjakt! Ja, det kan vara fler spår men så mycket björn finns inte att det bör vara något problem. Det är inte vildsvinsflockar vi pratar om. *Jag tror att det i huvudsak är seriösa, intresserade jägare som kommer att åtla. Det kommer kräva mycket jobb att anlägga åteln och sitta och vänta på en björn. Den genomsnittlige passjägaren kommer aldrig orka göra en åtel. Själv kan jag kan tänka mig att åtla om lagligt. Jag tror inte det är roligare än att skjuta för hund. Men det kan vara ett bra komplement till annan jakt.
Publicerat November 20, 200817 yr Författare *Jag tror att det i huvudsak är seriösa, intresserade jägare som kommer att åtla. Det kommer kräva mycket jobb att anlägga åteln och sitta och vänta på en björn. Den genomsnittlige passjägaren kommer aldrig orka göra en åtel. där håller jag med dig
Publicerat November 20, 200817 yr De borde som jag ser de vara ganska riskfyllt med påfyllning av åtelmaterial, eller när tiden för björnjakten är avslutad resp. fullskjutit och man går med hund efter tex älg och kommer i de området åteln ligger. Löses ju en del dagjaktkort för småvilt, dessa har kanske inte kännedom om åteln placering och det medför vissa risker. Är väl inte direkt emot åteljakt men föredrar hund. Som till all annan jakt för övrigt
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare nån som vet om det finns nått förslag för åteljakt på björn -09