Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämplig hund för vildsvin + hundförare sökes omgående!!!

Featured Replies

Publicerat

Hej alla !!!

Försöker desperat att finna en hundförare med duktig vildsvins/älghund till en jakt som kommer gå av stapeln på söndag den 23/11. Vi har fått återbud av en hundförare och står nu med ett ekipage kort... Vi har i nuläget 1 hundförare med hund men skulle behöva totalt 2 eller kanske tom 3.

Jakten kommer bedrivas ca. 5 mil norr om sthlm i skogarna utanför Rimbo och vildsvin + 2 st älgkalvar står på menyn.

Totalt kommer 3 st såter köras igenom under dagen.

Om ni själva inte kan kanske ni har ett namn på en person som trots denna korta varsel kan deltaga....

Tack på förhand !!!!

Publicerat

Fan att jag är i sthlms skärgård då och jagar dovhjort... :rolleyes: Annars hade jag stått till tjänst med en östlaika :lol:

MKJ, Hip, jansson? Nån?

Publicerat
  • Författare
Fan att jag är i sthlms skärgård då och jagar dovhjort... :rolleyes: Annars hade jag stått till tjänst med en östlaika :lol:

MKJ, Hip, jansson? Nån?

Ok tack ändå !!! Hoppas att ngn annan jaktsugen person nappar !!!! Kom igen nu grabbar !!!

Hjälp en forum broder i NÖD !!! :lol:

Publicerat

jobbar jour nästa helg hade annars ställt upp, han ställer både älg och vildsvin, även om vi bara är kända via forumet så kan jag låna ut ena hunden till jakten, hör av dig via pm.

hälsningar pertan

Publicerat
  • Författare
jobbar jour nästa helg hade annars ställt upp, han ställer både älg och vildsvin, även om vi bara är kända via forumet så kan jag låna ut ena hunden till jakten, hör av dig via pm.

hälsningar pertan

Stort tack för förtroendet !!! Men jag skulle känna mig lite mer trygg om ngn person som känner hunden kunde deltaga..

Du har PM..

Publicerat

Tyvärr inbokad nästa söndag, annars hade jag kommit som ett skott :rolleyes:

Låter som ett bra wachteluppdrag annars, kolla med Gorm här. Han har duktiga jyckar.

Lycka till

Publicerat
  • Författare
Tyvärr inbokad nästa söndag, annars hade jag kommit som ett skott :rolleyes:

Låter som ett bra wachteluppdrag annars, kolla med Gorm här. Han har duktiga jyckar.

Lycka till

Tack för tipset, jag har skickat PM till Gorm !

Tack ändå, kanske blir fler tillfällen !!!

Publicerat
  • Författare

Kom igen nu grabbar !! Stötande jaktterrier eller liknande går ju också kanon bra..

Syfte = Att få fart på grisar i daglega och ev. stöta älg.

Publicerat

tjena!! älg/gris hundar finnes om marken inte är för liten. mvh fredde 070-5208131

Publicerat
  • Författare
tjena!! älg/gris hundar finnes om marken inte är för liten. mvh fredde 070-5208131

Jag ringer dig under förmiddagen så kan vi diskutera.

/ Fredric

Publicerat
  • Författare

Hej !!!

Ett stort tack till alla som skickat PM och erbjudit hundassistans för denna jakt...kunde aldrig tro att det skulle bli sådan fart :P

Vi har nu 3 st hundekipage till denna jakt vilket räcker bra. Tack till Dick på forumet som skall låta sin son + kopov bekänna färg i roslagens skogar..

Rapport kommer efter helgens äventyr !!!

/Fredric

Publicerat
Hej !!!

Ett stort tack till alla som skickat PM och erbjudit hundassistans för denna jakt...kunde aldrig tro att det skulle bli sådan fart :P

Vi har nu 3 st hundekipage till denna jakt vilket räcker bra. Tack till Dick på forumet som skall låta sin son + kopov bekänna färg i roslagens skogar..

Rapport kommer efter helgens äventyr !!!

/Fredric

Bra att det löste sig.

Publicerat

Vart sovmorgon för mej, var bokad för jakten fram till lunch iaf men Anders ringde här igår och meddelade att man fått tag på jyckar så jag kunde stanna hemma.

Nu vet jag vart hundarna är rekryterade :P

Mvh!

Publicerat

Hej!

Jo tro fan d att d blev rusning till kvarnen när mjöl erbjuds!! Hoppas bara att Ni får dugliga hundar samt förare oxå. Har varit på så många jakter med "grishundar" som knappt ens skäller på sin egen skugga så jag e skeptisk. Men som sagt rapportera!!

Publicerat
Hej!

Jo tro fan d att d blev rusning till kvarnen när mjöl erbjuds!! Hoppas bara att Ni får dugliga hundar samt förare oxå. Har varit på så många jakter med "grishundar" som knappt ens skäller på sin egen skugga så jag e skeptisk. Men som sagt rapportera!!

Här kan man skönja ett visst mått av "tunnelseende"vad gäller hundar

Publicerat
Hej!

Härlig attityd :rolleyes:

Publicerat
Härlig attityd :rolleyes:

som vanligt ungefär då :P

Publicerat
Hej!

Det är väl bättre dom skäller på gris än sin egen skugga...

:wub:

Publicerat

Och hur gick det för er??

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Här kommer en lite rapport efter söndagens bravader..

Totalt 3 såtar betades igenom trots det dryga vädret...

1:a såten resulterade i kontakt med 1 st ensam vuxen gris. Min passgranne lyckades med bedriften att skjuta bom på ett avstånd som han uppskattade till under 10m...adrenalin,,,kastande gris,,,kort avstånd.....vet själv inte vad som orsakade ett bom skott men så blev det iaf....Hundekipage gick i spår en bra bit utan att finna ngt som helst spår av träff..Denna gris passerade senare en annan passkytt i hög hastighet utan att visa ngr som helst tecken på skada.

2:a såten startades med att ett hundekipage (inbjudna via forum) så snällt fick titta på 4 st grisar som så fint passerade dem på 50m undertiden de väntade på att jaktledaren skulle blåsa igång såten...Det visade sig att när den första såten blåstes av hade detta hundekipage ca. 150 m terräng kvar att gå igenom vilket pga avblåsningen ej hanns med...Murphys lag gällde även här vilket innebar att 4 st grisar låg i daglega just i detta område som nu ej betades av..

Sedan när hundekipaget var på startplats för 2:a såten beslutade sig dessa 4 grisar att byta såt till den som vi nu skulle köra igenom.....Varvid de passerade våra hundförare på lämpliga 50m :mad::D Dessa jägare/hundförare visade strålande omdömme genom att hålla inne skott pga att jaktledare ej "blåst" igång såten.

Efter att vi startat denna såt sattes hundarna på spåren och det begav sig i västlig riktning mot mitt pass........Förväntans full satt jag där i mitt torn redo men inga grisar visade sig. De hade passerat ett stort krondike vilket antagligen hade fått hundarna att släppa.

3:e såten runt mitt hus hemma i byn försvårades av att det större delen av dagen snöat vilket gjorde det omöjligt att finna spår....Hur som haver så körde vi det sista rycket som bara resulterade i ett antal korta drev/stötningar av rådjur.

Kanon trevlig dag som enl. mig gick bra,,,marken där de första 2 såtarna är belägna har inga foderplatser vilket gör detta med grisjakt lite till ett lotteri.....vi fick iaf se de djur som denna jaktdag var tillägnad :wub:

Stort tack till forum Dick som lånade ut sin son med kamrat och mycket trevliga hundar !!! Dessa skötte sig strålande och jag hoppas verkligen på ett gemensamt ryck igen vart tiden lider..

/Fredric / frei

Publicerat
Här kommer en lite rapport efter söndagens bravader..

Totalt 3 såtar betades igenom trots det dryga vädret...

1:a såten resulterade i kontakt med 1 st ensam vuxen gris. Min passgranne lyckades med bedriften att skjuta bom på ett avstånd som han uppskattade till under 10m...adrenalin,,,kastande gris,,,kort avstånd.....vet själv inte vad som orsakade ett bom skott men så blev det iaf....Hundekipage gick i spår en bra bit utan att finna ngt som helst spår av träff..Denna gris passerade senare en annan passkytt i hög hastighet utan att visa ngr som helst tecken på skada.

2:a såten startades med att ett hundekipage (inbjudna via forum) så snällt fick titta på 4 st grisar som så fint passerade dem på 50m undertiden de väntade på att jaktledaren skulle blåsa igång såten...Det visade sig att när den första såten blåstes av hade detta hundekipage ca. 150 m terräng kvar att gå igenom vilket pga avblåsningen ej hanns med...Murphys lag gällde även här vilket innebar att 4 st grisar låg i daglega just i detta område som nu ej betades av..

Sedan när hundekipaget var på startplats för 2:a såten beslutade sig dessa 4 grisar att byta såt till den som vi nu skulle köra igenom.....Varvid de passerade våra hundförare på lämpliga 50m ;):D Dessa jägare/hundförare visade strålande omdömme genom att hålla inne skott pga att jaktledare ej "blåst" igång såten.

Efter att vi startat denna såt sattes hundarna på spåren och det begav sig i västlig riktning mot mitt pass........Förväntans full satt jag där i mitt torn redo men inga grisar visade sig. De hade passerat ett stort krondike vilket antagligen hade fått hundarna att släppa.

3:e såten runt mitt hus hemma i byn försvårades av att det större delen av dagen snöat vilket gjorde det omöjligt att finna spår....Hur som haver så körde vi det sista rycket som bara resulterade i ett antal korta drev/stötningar av rådjur.

Kanon trevlig dag som enl. mig gick bra,,,marken där de första 2 såtarna är belägna har inga foderplatser vilket gör detta med grisjakt lite till ett lotteri.....vi fick iaf se de djur som denna jaktdag var tillägnad ;)

Stort tack till forum Dick som lånade ut sin son med kamrat och mycket trevliga hundar !!! Dessa skötte sig strålande och jag hoppas verkligen på ett gemensamt ryck igen vart tiden lider..

/Fredric / frei

Lite snopet, men tyckte han gjorde helt rätt som höll inne skott av 2 anledningar

Först och främst är de ju en säkerhets grej att inte skjuta när kanske inte alla är på pass

OCH åtminstone jag som hundförare vill ju att hunden jobbar med viltet innan de skjuts.

Vad hade ni för hundar/raser?

Hursom verkar ni ju ha haft en kul dag och de är oxå viktigt