Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Simmande grisar

Featured Replies

Publicerat

Hade ju en liten händelse idag med grisar som nästan helt ostörda gav sig ut och simmade. Hur vanligt är det att de ger sig ut och simmar längre sträckor?

Publicerat

Tror utan att veta att det är med grisar som med de flesta av våra vilda djur, simmar när de måste.

Tror varken en gris eller älg ger sig ut på en simtur för att det är skönt och ger motion :blush: Däremot när de ska förflytta sig och vattnet är en smidigare väg dit än på land, eller om dom är förföljda.

Har själv sett rådjur gå ut i sjön hemma o simma över istället för att springa runt när hunden varit efter dom. Drevern simmade ca 50-75 meter innan hon vände.

Lyckat val med andra ord.

/Lasse

Publicerat

Hur vanligt?

Ingen aning..

Men att de gör det såväl som alla andra djur är jag övertygad om.

Sett hare o kråka simma...

Publicerat
  • Författare

Här var situationen lite märklig. De låg i ett översvämmat vassområde ca 50m från sjön. Genom området går en spång och på den gick hunden ut och när hon var kanske 30m ifrån dom så rusar de. Hunden stannade på spången tror nog mest hon skällde i frustration över allt vattnet.

Det konstiga här var att istället för att följa stranden åt något håll så går de rakt ut i sjön och simmar. Men de tar inte närmsta vägen. Tvärs över viken de var i är det kanske 400m, men i stället simmar de längs med stranden och rundar en udde. Tror de simmade 7-800m .

Publicerat
Här var situationen lite märklig. De låg i ett översvämmat vassområde ca 50m från sjön. Genom området går en spång och på den gick hunden ut och när hon var kanske 30m ifrån dom så rusar de. Hunden stannade på spången tror nog mest hon skällde i frustration över allt vattnet.

Det konstiga här var att istället för att följa stranden åt något håll så går de rakt ut i sjön och simmar. Men de tar inte närmsta vägen. Tvärs över viken de var i är det kanske 400m, men i stället simmar de längs med stranden och rundar en udde. Tror de simmade 7-800m .

Kul..

Har funderat en del gånger...

Vi vet ju att grisen gärna uppehåller sig i vass o sånt, simmar gör de ju givet osv.

Men vet du om de var daglega som jycken hittade grisarna i ?

Alltså jag har så svårt att tro gris väljer dyngsur liggplats för att ta daglega i.

De är ju lixom ingen gräsand..

Att de älskar små torra upphöjningar/öar i vassområde är de ju inget snack om.

Behöver ju inte va mer än nån kvadratmeter.

Alla legor jag hittar är torra eller hur man nu ska beskriva det.

Att stånden hamnar i blötan är ju en sak men ett djur väljer att lägga sig där det går åt mer energi för att hålla sig varm har jag svårt o tro på.

Ändå hittar man visserligen gris i vassen men frågan är om de legat där eller gått dit efter att de gått ur legan?

Grisen är ju iofs rätt okänslig mot kyla med sitt späcklager päls o sånt men nog borde de ligga där det är torrt o mysigt..

Fast jag kanske är ute o vimsar igen...

Publicerat
  • Författare

Var aldrig ute där. Men nog hade de daglegan på någon torrfläck där ute. De brukar ju precis som du säger leta rätt på någon fastmarks fläck ute i vassen där de kan ligga. Här tror jag de låg på kanalvallen.

Publicerat
Hade ju en liten händelse idag med grisar som nästan helt ostörda gav sig ut och simmade. Hur vanligt är det att de ger sig ut och simmar längre sträckor?

Det händer rätt ofta särskillt om det är halvöar och uddar man jagar.

Så jag brukar tänka till när det är farliga isar.

Jag var med eller i närheten av 4 incidenter förra året med gris och hundar på farliga isar. Hundarna vart som tur räddade i samtligafall tack vare att någon var i närheten och såg händelsen.

En situation hoppade grisen i och sam igenom isen som låg som en ca 20m bred remsa från land

Hundarna hängde på men vände ett stycke från land men sedan när de skulle tillbaka så hittade dom inte rännan som grisen gjort i isen.

Som tur var stod jag, så att jag såg händelsen, och kunde leda hundarna rätt. annars hade dom fastnat mot iskant.

Grisen fortsatte över mälaren så långt jag såg, måste varit ett par km.

Publicerat

Nog måste dom ju simma alltid då de har påträffats några döda i stränderna här på Åland.

Publicerat

det verkar som att dom simmar vilse ibland också då det börjat flyta iland en del vildsvin på åland :P .. synd att inte fler överlever simresan hit...

Publicerat
Nog måste dom ju simma alltid då de har påträffats några döda i stränderna här på Åland.

oj missade det där :P

Publicerat

Kan ni inte sätta flytvästar på dom i Sverige och sparka dom mot Åland??

Jag vill ha lite andra svin än dom som fyller upp jaktlaget B)

Publicerat
Kan ni inte sätta flytvästar på dom i Sverige och sparka dom mot Åland??

Jag vill ha lite andra svin än dom som fyller upp jaktlaget B)

Det går väl färjor?

Hästtransport är annars grisens vanligaste fortskaffningsmedel :blush:

Publicerat

Mitt svinnäste är en utdränerad sjömark men just nu är det dagvatten 20-50 cm i nästan hela sjön. Det vräker alla normala sanningar på ände då sommarens daglegor flyttas upp i planteteringarna. Märkte det tydligt i helgen. Ofta blir det i den här tiden också gladis, och klövar och is är ingen höjdarkombination ;) Men å andra sidan ger det mer förutsägbara jakter då dom ofta springer runt precis i kanten i stället.

Hursom, grisar bangar inte en sekund för vatten, dom ömsom springer och när benen inte räcker till så simmar dom, dessutom väldigt bra och fort.

Men jag tror som andra att daglegorna, förutsatt att dom inte varit stressade sker på helt torra ställen.

Publicerat

[quote name='MKJ'

Hursom, grisar bangar inte en sekund för vatten, dom ömsom springer och när benen inte räcker till så simmar dom, dessutom väldigt bra och fort.

Men jag tror som andra att daglegorna, förutsatt att dom inte varit stressade sker på helt torra ställen.

Helgens jakter är ett bra exempel på valet av daglega,, I det vanligtvis så gristäta alkärret som i botten har en matta av smågran där fann vi inte en enda gris denna gången. Troligtvis på grund av för mycket vatten i kombination men ihållande regn under dagen.. Men!!

I en granbacken bakom fähuset, ca 200m från bostadshuset där låg det mindre gänget, ca ett 25tal som vid stöt av hundar gav sig ner i just alkärret.

Tror att jag läste någonstans att just drunkning är en av de största "naturliga" döds orsakerna för just gris, skulle gissa på att åtskilliga går genom isar, ner i diken åar samt kanaler mm varje vinter.

//B

Publicerat

Musköt!

Tycker jag känner igen händelseförloppet. Hände detta i Karlshamnstrakten möjligen??

Publicerat
  • Författare
Musköt!

Tycker jag känner igen händelseförloppet. Hände detta i Karlshamnstrakten möjligen??

Nej det var på min hemmamark norr om Växjö.