Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belyst kors.

Featured Replies

Publicerat

Vem skulle inte vilja ha någon av de nya kikarna med belyst riktmedel.

Då tänker jag inte på Aimpoint, utan de med förstoring och kors.

Pga mitt intresse av dessa kikare har jag kollat i några av de tänkbara.

Zeiss, Swarre, Leupold och S&B. (Med röd punkt)

Vad som förvånar mig är att jag upplevt punkten punkten på två av dom ej jämnbelysta.

Leupold och S&B har en liten punkt som inte blir jämnt tänd, utan mer lik en halvmåne om man tittar riktigt noga.

Någon annan som kollat?

Zeiss och Swarres punkter har varit helt jämna i sin belysning.

Publicerat

Har ett Leupold som är belyst, fast det är ett litet belyst kors i mitten istället för punkt men det är helt jämnt belyst. Däremot köpte farsan ett Swarowski med punkt å cirkel, där tycker jag cirkeln är lite ojämnt belyst... ??? Känsliga saker det där med elektronik i sikten tydligen, har för mig att de inte brukar lämna så lång garanti på själva elektroniken heller >:(

Publicerat

Har en ny Leupold Vari-XIII 4.5-14x50 med belyst kors som nu äntligen är monterad på 222:an, belysningen är helt jämn utan att den tappar något, har däremot sett Zeiss någontig X56 som tappade lite i centrum på punkten vid låga belysningar, men långt ifrån att man skulle störa sig på det..

• 1 month later...
Publicerat

Satt och drömde mig iväg i en Zeisskatalog ... vill ha, vill ha, vill ha  :'(

Vad har ni för erfarenheter av en Diavari 2,5-10 x 50, med belyst kors ?

Hur funkar det belysta korset ? Läste någonstans om diffusa kanter . Går ljusstyrkan att justera på alla med belyst kors ?

Vilket riktmedel skall man välja ?

Vad har skenmontaget för fördelar kontra ringar ?

För den typ av jakt jag sysslar med borde den funka ganska fint ...   ::)

• 2 months later...
Publicerat

Har ett nytt Leapers 6-24 x50 med belysta riktmedel..både grönt och rött. Har dock inte hunnit prova det i jakt ännu...inte ens inskjutet....

Publicerat

Mitt absoluta favorit sikte är mitt Swarovski 2,5-10x56, riktmedlet är en tysk fyra med en belyst punkt i mitten. Jag hade tidigare ett belyst kors som jag tyckte mindre bra om, det kändes som om det tog upp för mycket plats...

Att man uppfattar vissa rikmedel som halvmånar är ett synfel enligt en service tekniker på Swarovski.

Publicerat
  • Författare
Att man uppfattar vissa rikmedel som halvmånar är ett synfel enligt en service tekniker på Swarovski.

Hmm, hur kommer dety sig att jag ser "halvmånar" i vissa fabrikat men ej i andra?

Publicerat

Det kan jag inte svara på men när jag pratade med en tekniker på swarovski påstod han att det är ett brytfel i ögat om man inte ser hela punkten. Han sa även att det brukar uppenbara sig genom halvmånar och stjärnor.

Själv har jog dock aldrig upplevt detta med någon kikare.

• 1 month later...
Publicerat

Testa gärna en Helia CSX, har en själv som jag har tittat mycket i under mörka kvällar och ljusa dagar. Tycker det är trevligt att man har både natt och dag belysning i samma kikare.

• 1 month later...
Publicerat

Till jakt.

Bästa är Tysk etta med belyst spets.

Sen kommer 4:an 7:an med en liten röd punkt i mitten. Observera av bättre kvalitet där punkten är rund och inte för grov.

Mil dot typ 6-24x56 Zeissen

Publicerat

Zeiss 3-12x56 Diavari V med riktmedel 40 (belyst 4) har en distinkt liten röd punkt. Jag är mycket nöjd.

Publicerat
Hmm, hur kommer dety sig att jag ser "halvmånar" i vissa fabrikat men ej i andra?

Jag har kollat upp detta lite mera med en vän som är optiker, och tydligen beror detta fel/fenomen på ögats brytningspunkt kontra slipningen/brytningspunkten på kikarsiktet, att man sedan upplever detta som en halvmåne är siktlinjen är lätt vinklad mot punkten. Så fick jag det iaf förklarat...