Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Många eftersök på rådjur!

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har nu haft sex eftersök på rådjur sedan den 12 november var ute så sent som i går kväll och sköt en påkörd get. Innan har hösten varit riktigt lugn, tänkte att det kanske är någon som har någon idé, varför alla kommer just nu? Bara en tillfällighet!

En annan tanke som slagit mej är att det oftast är smaldjur eller getter som blir påkörda!

\mats

Publicerat
Hej

Har nu haft sex eftersök på rådjur sedan den 12 november var ute så sent som i går kväll och sköt en påkörd get. Innan har hösten varit riktigt lugn, tänkte att det kanske är någon som har någon idé, varför alla kommer just nu? Bara en tillfällighet!

En annan tanke som slagit mej är att det oftast är smaldjur eller getter som blir påkörda!

\mats

Tja.. fruntimmer och trafik funkar ju dåligt... :lol:

För övrigt har jag ingen teori, mer än att jag tycker att just nu ser man vesäntligt fler rådjur samt att det är fn så mycket mörkare än vanligt. Sen så kan det ju vara det att skymmning och gryning sammanfaller mer med den mesta trafiken?

Publicerat

Säkert slumpen att det är just getter och smaldjur som blivit påkörda. Övrigt tror jag också som MaxW! Förresten, tack för senast MaxW!!! :P

Publicerat
Säkert slumpen att det är just getter och smaldjur som blivit påkörda. Övrigt tror jag också som MaxW! Förresten, tack för senast MaxW!!! :D

Mhm.. är ju en metare av sällan skådat slag.. :P

Publicerat

Utan att ha en j-vla aning så..

Men det fälls väl en del bockar lite här o där.

Antar att get och smaldjurs antalet överstiger bockarnas o då bör det bli fler hondjur framför bilarna än bockar??

Att olyckorna klumpar ihop sig kan ju va konstigare.

Möjlig hundjakt ? Där djuren antigen blir påkörda när de jagats iväg eller när de går tillbaka till hemmområdet?

Väderomslag, djuren börjar gå ihop och ev byta fodersök beroende på vad som står till buds?

När vintern kommer igång så brukar iallafall djuren gå in mot byarna o klumpar ihop sig lite men än är det nog en bit dit, iallafall här...

Katter har ju oxå en förmåga att få rådjuren att byta område...

Publicerat
Tja.. fruntimmer och trafik funkar ju dåligt... B)

;):D Troligt :angry::angry:

Publicerat

Att det blir många påkörda vid just denna årstiden beror säkert på att gryning och skymning sammanfaller med när det är mest trafik. Brukar vara en omgång på våren också.

Att det varit mest hondjur är nog slumpen. I fjol fick vi bara bockar påkörda.

Publicerat
Att det blir många påkörda vid just denna årstiden beror säkert på att gryning och skymning sammanfaller med när det är mest trafik. Brukar vara en omgång på våren också.

Att det varit mest hondjur är nog slumpen. I fjol fick vi bara bockar påkörda.

Ja de låter ju betydligt mer logiskt än mitt svammel...

Tänkte inte på de.. :mellow:

Publicerat
Ja de låter ju betydligt mer logiskt än mitt svammel...

Tänkte inte på de.. :blush:

*ASG*

Visst är det kul när man inser att man nog levererat en tanke eller två för mycket? Man tycker man listat ut ngt förbannat smart och så skriver man för att snart inse att det inte var så smart?

Been there done that!!

Mvh!

Publicerat
Mhm.. är ju en metare av sällan skådat slag.. :D

Det var ingen av de bättre dagarna. Jäkla illrar till att hålla sig under jord... Klart, det vädret som rådde hade jag gjort likadant om jag bara var något mindre... :D

Publicerat
  • Författare

Tror nog att NS delvis har rätt, för det har ju varit rätt mörkt nu ett tag. Så varför skulle alla olyckorna inträffa just den här veckan. Men visst händer det mer olyckor nu när gryning och skymning sammanfaller med att folk ska till och från jobbet. Sen ställer säkert tillfälligheten till det en del, för nu har det varit lugnt några dar.

\mats

Publicerat

Kan bero på mörkret men getter med kid är ju som bekant "mindre" skygga, dvs att dom gärna uppehåller sig brevid vägar, öppna fält, ängar osv. Bockarna har ju en tendens att hålla sig undan, även vid hundjakt så smiter dom undan. Ska man ställa klockan efter nåt så är det get med kid.