Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddmanual

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag ju börjat ladda 6,5x55 och 30-06, hittils har jag bara laddat ett par olika kulor och klarat mig utan en stor "bibel". Men en riktig manual måste jag ju ha. På Cabelas.com finns ju flera att välja på men jag har ingen aning om vad jag ska köpa. Det verkar som att flera stora laddböcker inte har med Normakrut, det känns ju helt bortkastat att köpa en sådan B)

Hjälp mig, pliiis B)

Publicerat

Använder du bara norma krut?? För då är nog utbudet på yankee böcker tämligen begränsat tror jag.. (Jag har iofs inte direkt letat igenom specielt många).

Normas egen och norska "Ladeboken" (tror att de finns Norma krut i den, men jag har den inte själv) är väl de jag kan komma på.

MVH

Publicerat

jag har inte heller ladeboken men den verkar mycket bra och den har norma krut.

Publicerat
Använder du bara norma krut?? För då är nog utbudet på yankee böcker tämligen begränsat tror jag.. (Jag har iofs inte direkt letat igenom specielt många).

Normas egen och norska "Ladeboken" (tror att de finns Norma krut i den, men jag har den inte själv) är väl de jag kan komma på.

MVH

Länk till Ladehandboken!

http://www.dillon.no/store/comersus_viewIt...?idProduct=1287

:huh:

Publicerat
  • Författare

Jag har hittils bara provat Normakrut, det är väl trpligt att jag kommer att prova andra krutsorter men det känns dumt att köpa en bok som inte har data för Norma när det är det mest lättillgängliga och det jag börjat med.

Sen ska man väl gynna Svensk industri så här i lågkonjunkturen :huh::(

Publicerat
  • Författare

Kanske ladeboken är det jag vill ha till jul från mina Norska svärföräldrar :lol::lol:

Publicerat
Kanske ladeboken är det jag vill ha till jul från mina Norska svärföräldrar :lol::lol:

Givetvis är det det! :D:lol: Prova och se! :D

Publicerat

Ett alternativ annars är Esa Paananens bok. Nackdelen är att den är på finska (för dem som inte behärskar språket), men själva laddtabellerna är som vanligt med gram och grains. Den tar upp Norma, Vihtavuoris samt Hogdons krut. Beställde själv från Eräliike Riistamaa. De har nedsatt pris på den just nu 49 euro.

http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=1230

Ladeboken ska visst också vara bra, blir min nästa bok.

Publicerat

Jag har helt gått över till Vihtavuori krut, eftersom Norma är så jäkla snål med att lägga ut sina laddata på webbsidan.

Vihtavuoris "Reloading Guide" är riktigt bra tycker jag! Dessutom gratis att ladda ned.

Publicerat
Ett alternativ annars är Esa Paananens bok. Nackdelen är att den är på finska (för dem som inte behärskar språket), men själva laddtabellerna är som vanligt med gram och grains. Den tar upp Norma, Vihtavuoris samt Hogdons krut. Beställde själv från Eräliike Riistamaa. De har nedsatt pris på den just nu 49 euro.

http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=1230

Ladeboken ska visst också vara bra, blir min nästa bok.

Finns det någon laddata till min 8 mm rem mag där? :huh:

Publicerat
  • Författare
Vihtavuoris "Reloading Guide" är riktigt bra tycker jag! Dessutom gratis att ladda ned.

Håller med, den var det första jag hittade och har läst för att lära mig grunderna. :huh:

Publicerat
Finns det någon laddata till min 8 mm rem mag där? :lol:

Tyvärr saknas den kalibern.

Publicerat

Och hur beställer man Ladeboken då? Vid registreringen kan man ju bara välja Norge som land. Hittade heller inget om kortbetalning...

Så det sket sig... Har skickat mail till dem (Parabellum).

PS Vet någon om både Norma och Vihtavuorikrut finns med? Jag föredrar de senare. Mycket starkt föredrar...

Publicerat
Tyvärr saknas den kalibern.

Ok! Inget att göra något åt! Jag har ju lite laddningar till den ifrån USA. :mad: V0 på drygt 900 m/s med 200 gr. kula och med 220 gr. kula Knappt 900 m/s. Det skakar till bra. Jag fick en fin laddning av 6mm Rem den var det krydda i. Hehe! B) Ca. 950 m/s. :D

Publicerat
Och hur beställer man Ladeboken då? Vid registreringen kan man ju bara välja Norge som land. Hittade heller inget om kortbetalning...

Så det sket sig... Har skickat mail till dem (Parabellum).

PS Vet någon om både Norma och Vihtavuorikrut finns med? Jag föredrar de senare. Mycket starkt föredrar...

Nu har Parabellum svarat: De exporterar inte...

Publicerat
Nu har Parabellum svarat: De exporterar inte...

Åk å hämta? =)

Publicerat
Och hur beställer man Ladeboken då?

Jag beställde min från Christer (cchunter) www.cchunter.se , men han verkar ha lagt ner verksamheten. Dra ett mail till christer@cchunter.se och se om han har några kvar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.