Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sprucken träkolv till hagelgevär.

Featured Replies

Publicerat

Jag har en kompis som har en gammal baikal bock som kolven har spruckit för andra gången på. Sprickan löper längs med kolvhalsen genom pistolgreppet och bak en bit. Han har haft in den till "vapensmed ??" som nitat med en skruv rätt igenom kolvhalsen strax framför pistolgreppet men nu har det blivit en ny spricka på sidan som gjort att kolvhalsen delat sig och sidorna klivit över och upp på lådan. Jag har tänkt försöka fixa kolven provisoriskt. Ska försöka limma med långsamhärdande epoxi som jag tänkt värma så pass att det blir lättflytande och rinner in i sprickorna ordentligt. Frågan är: Hur ska jag förhindra att den spricker igen? Tydligen så får inte kolven kontakt med lådan på rätt ställe. Sidorna på kolvhalsen är fasade inåt så att dom ska kila fast i baskylen men var ska rekylkraften främst tas upp är det där kolvbulten skruvas fast i lådan eller är det längst fram? Tydligen uppstår någon form av kilningseffekt som spräcker kolven. Om jag fräser ur trä och plastar insidan av kolvhals och baktill mot kolvbult så att hela kolven blir styvare och inte kan röra sig bakåt borde fenomenet försvinna. Tips / råd mottages tacksamt av alla som jag vet finns här; kunniga och duktiga kolvsnidare. Har inte tid och vill inte ta på mig att bygga en ny kolv vet inte om det finns färdiga att köpa men hoppas kunna laga den här så länge. 

Publicerat

Det där är nog tyvärr dömt att misslyckas. Dels är det ruskigt svårt att fixera bitarna i en splittrad kolvhals, dels blir nog inte limningen så stark som den behöver vara. Jag har försökt och misslyckats.

Kolla med hemförsäkringen om det går att få ut lite ersättning därifrån, så att Du kan få hjälp till en ny kolv. Ett alternativ är väl att få ut pengar på hela bössan och köpa en likadan.

Pete

Publicerat

kolla med hans englund (bössmakaren i klippan) min kompis köpte en ny baikal kolv genom han...

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har nu gjort som jag tänkt. Limmat ihop delarna med långsamhärdande araldit och sedan fräst ur material ur pistolgreppet invändigt. Håligheten har jag sedan fyllt med glasfiberarmerad plasticpadding. Skruvade sedan fast kolven i lådan efter att ha behandlat allt som inte ska sitta fast eller bli utfyllt med bonvax och modellera. Resultatet blev en helt stum yta som tar upp rekylen utan att bryta eller kila. Det blev inte en helt osynlig limfog och av pp;n syns bara någon halv millimeter där träet inte låg emot. Som sagts en baikal är till för att användas och den ska inte på utställning. Jag sköt ett antal 42 grammare och dunkade kolven hårt mot golvet och så här långt verkar det hålla. Time will tell! 

• 2 months later...
Publicerat

Jag talade en gång med en vapentekniker, han sa att en bra limmad kolv går sönder var som helst utom i limfogen.

Publicerat

jag har fräst upp sprikan på över och undersidan lika djup som lådan.Sen har jag plastbäddat med gevärsbeddnigsmassa typ epobed .Det har hållt i flera år .

Publicerat

Jag skulle nog inte laga med epobedd. Det är inget medel som har någon hög dragstyrka och seghet.

Men håller det så gör det.

Normalt om det är en sprucken hagel, kombi, drillingkolv så förstärker jag den med en tvärbult och limmar sprickan efter diverse tvättningar , för att få kolven fettfri.