Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drilling

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har tagit över ytterligare en drilling av farsgubben.

Eller jag ska egentligen bara ha den till grabben blir gammal nog.

Om han då är intresserad vill säga...

Sitter ett leupold i hakmontage på drilingen.

Har likadant hakmonntage på min andra drilling o ett aimpoint i det.

Funderar nu på att flytta över rödpunkten på den "nya" bössan.

Bättre kulkaliber i den o så är det inte så mycke lullull med gravyr o så fast bägge vapnen är samma fabrikat o modell..

Hakmontagen verkar vara samma, trefots eller va de nu heter.

2 hakar fram o en bak.

Går det att passa in ringarna till aimpointet på den "nya" drilingen?

Eller måste man köpa en uppsatts nya ringar med fot?

Nån som har prisuppgift på "halvt" hakmontage?

Är även intresserad av nån litet fint kikarsikte med 1-6 1-4 eller nått sånt o så belyst då.

Rödpunkt tex.

Kollat på Trijicon o de e jädrans fina.

Leupold oxå, givet.

O sen hamnar vi åt helsike för dyrt med swarre o zeis..

Ringarna som nu är på "nya" drillingen är 42mm fram o så är de nog 1 tum bak.

Kanske finns lämpliga kikare som passar direkt i dem?

Kollat Jahti jakt o där är optik jämt slutsållt...Billigt som bara den fast förmodligen skitkvalitet..

Men va fasen, jag ska ju förhoppningsvis inte ha bössan hela livet...

Publicerat

Hej,

Flera frågor skall föröka svar på någon. Förutsatt att hakmontaget är lika skall det inte vara några stora problem att flytta över aimpointen till farsans drilling, dock skall nog arbetet göras av en vapensmed för att få bästa inpassning.

Beträffande Leupolld fästet är det säkerligen 1 tum i den bakre ringen och inte heller 42 i fram. Beroende på modell 2-7 eller 3-9 är det 33 eller 40mm. Således är nästan det fästet oanvändbart om du tänker dig en modern europeisk kikare idag som har 30mm tub och oftast 42 objektiv allt 24mm om tuben är rak.

Ett bra alternativ är Trijicons 1,25-4, den har 1 tums tub bak, vilket skulle göra att det bakre fästet är användbart. Det främre får du nog byta ändå - kostnad mellan 1500 och 2000 skulle jag tro.

För vad det var värt. <_<

Publicerat
Hej!

Bättre kulkaliber i den o så är det inte så mycke lullull med gravyr o så fast bägge vapnen är samma fabrikat o modell..

2 hakar fram o en bak.

Är även intresserad av nån litet fint kikarsikte med 1-6 1-4 eller nått sånt o så belyst då.

Rödpunkt tex.

Leupold oxå, givet.

Kollat Jahti jakt o där är optik jämt slutsållt...Billigt som bara den fast förmodligen skitkvalitet..

Är jäkligt nöjd med min Nikon.

mvh

Publicerat
Hej!

2 hakar fram o en bak.

Rödpunkt tex.

Leupold oxå, givet.

Köp inte Jahtijakt optik, du blir bara besviken. Jag har en Trijicon av minsta model som knappt är använd som jag ev. kan skiljas från om du är sugen.

Publicerat
  • Författare
Köp inte Jahtijakt optik, du blir bara besviken. Jag har en Trijicon av minsta model som knappt är använd som jag ev. kan skiljas från om du är sugen.

¨

Låter spännande :huh:

PM!

Publicerat
  • Författare
Hej,

Flera frågor skall föröka svar på någon. Förutsatt att hakmontaget är lika skall det inte vara några stora problem att flytta över aimpointen till farsans drilling, dock skall nog arbetet göras av en vapensmed för att få bästa inpassning.

Beträffande Leupolld fästet är det säkerligen 1 tum i den bakre ringen och inte heller 42 i fram. Beroende på modell 2-7 eller 3-9 är det 33 eller 40mm. Således är nästan det fästet oanvändbart om du tänker dig en modern europeisk kikare idag som har 30mm tub och oftast 42 objektiv allt 24mm om tuben är rak.

Ett bra alternativ är Trijicons 1,25-4, den har 1 tums tub bak, vilket skulle göra att det bakre fästet är användbart. Det främre får du nog byta ändå - kostnad mellan 1500 och 2000 skulle jag tro.

För vad det var värt. :huh:

JO fronten är 42mm.

tuben 25,6 mm

Mätt med skakig hand o skjutmått B)

Är 2,5-8 ggr förstoring.

Blir väl 2,5-8x42 :(

Ett Stort L med ett kors o så 90 står det på locken till ljusteringarna.

Va modellen kan heta vet i fasen..

Inget fel på det så sett.

Men som snabbsikte till en ung kille som jag.....

Testat o skjuta slugg o över öppna riktmedel o med kikarn idag o de är som det ska.

Fast öppna riktmedel o över 60 m så blir det lite svårt även för mig B):(

Publicerat

OK, då har du 2 alternativ, antingen en trijicon och byta den främre ringen eller en europeisk typ 1,5-6x42 med nåt snabbt riktmedel och byta den bakre tumsringen till 30mm. :huh:

Publicerat
JO fronten är 42mm.

tuben 25,6 mm

Mätt med skakig hand o skjutmått :(

Är 2,5-8 ggr förstoring.

Blir väl 2,5-8x42 :(

Ett Stort L med ett kors o så 90 står det på locken till ljusteringarna.

Va modellen kan heta vet i fasen..

Ser ut som du har en 2,5-8x36 -> den borde vara ca 42 på utsidan av tuben (36 är måttet på själva linsen). En europeisk x42 kikare har ett större yttermått och passar inte i ringen. Ska du ha dit en ny kikare så tillkommer problemet med längden på tuben samt ögonavståndet. Enklast är helt klart att sätta dit en rödpunkt. Med tre fötter på hakmontaget så är det nog ett orginalmontage och du har ju hyfsat nära till de som verkligen kan märket... :huh:

//K9

Publicerat

Jag skall själv då kassan tillåter komplettera min gamla Hensoldt Diavari 1,5-6 med ett kvalitativt rödpunktsikte som går att montera i bakre haket, mao ett Doctersight med 3,5 MOA eller ett Aimpoint Micro..Tanken är då att ha kikarsiktet inskjutet med helmantel och rödpunkten med halvmantel..

Publicerat
  • Författare
Jag skall själv då kassan tillåter komplettera min gamla Hensoldt Diavari 1,5-6 med ett kvalitativt rödpunktsikte som går att montera i bakre haket, mao ett Doctersight med 3,5 MOA eller ett Aimpoint Micro..Tanken är då att ha kikarsiktet inskjutet med helmantel och rödpunkten med halvmantel..

Funderat på de där med bakre haket oxå.

Är ju en enkelfot, iallafall på mina bägge drillingar. Kan det verkligen bli stabilt med den lille fossingen?

Publicerat

Själv så har jag ett fyrfots hak och det är ju inga bekymer men med ett trefots vet jag ärligt talat inte..Konsultera P-O Stenmark i Hjoggböliden, han och Bössmakaren i Klippan är de främsta i landet på dylika arbeten..

Publicerat
Funderat på de där med bakre haket oxå.

Är ju en enkelfot, iallafall på mina bägge drillingar. Kan det verkligen bli stabilt med den lille fossingen?

Du bör ju kunna sätta den i främmre fästet. Ögonavståndet har ju ingen betydelse på rödpunkt. Kan väl också vara en fördel med att sätta den en bit från ögat för då är det nog lättare att skjuta med bägge ögonen öppna.

Publicerat
  • Författare
Du bör ju kunna sätta den i främmre fästet. Ögonavståndet har ju ingen betydelse på rödpunkt. Kan väl också vara en fördel med att sätta den en bit från ögat för då är det nog lättare att skjuta med bägge ögonen öppna.

Vet int.. själva "spännmojöngen" sitter ju bak??

Publicerat
Vet int.. själva "spännmojöngen" sitter ju bak??

Ja just det, spärren sitter bak. Då blir det oavsett enklare att sätta den bak. Men tre fötter bör ju kunna hålla en lite o lätt rödpunkt. Docter Sight väger väl bara 25g gentemot Aimpoint micro:s 120g.

Publicerat
  • Författare
Ja just det, spärren sitter bak. Då blir det oavsett enklare att sätta den bak. Men tre fötter bör ju kunna hålla en lite o lätt rödpunkt. Docter Sight väger väl bara 25g gentemot Aimpoint micro:s 120g.

JA alltså nu va ju tanken att enbart använda tex bakre foten som i mitt fall enbart har ett hak.

Använder jag bägge så kan jag ju ha i vad som passa längdmässigt mellan ringarna, typ.

Eller missförstår vi varandra?

Publicerat
JA alltså nu va ju tanken att enbart använda tex bakre foten som i mitt fall enbart har ett hak.

Använder jag bägge så kan jag ju ha i vad som passa längdmässigt mellan ringarna, typ.

Eller missförstår vi varandra?

Jag menar att man skulle sätta ett litet Doctersight, bara i bakre fästet. Jag undrar om inte Bössmakaren i Klippan har en bild på nåt liknande på sin hemsida. Aimpoint o liknande går säkert också men påfrestningarna blir givetvis större på montaget med ökad vikt och har man ett trefotsfäste kan det vara klokt att minska påfrestningarna.