Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fällfångst 08/09

Featured Replies

Publicerat
Jeg prøver meg også på mårfangst men sliter med at mus spiser opp min honning.

Selv om jeg fester fellene til opp i tre så spiser musene opp maten.

Noen av dere som har tips hvordan jeg kan ungå dette mus problemet.

Jag har samma problem i min minkfälla ! :P<_<

Får nog skjuta musen på vakjakt och ta minken i fällan :D

Det är ett problem det här, blir nog till att stoppa ner en mus fälla oxå.

• Svar 79
  • Visningar 15,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Prova sätta dit en musfälla då har mården iaf nått när den tittar förbi nästa gång. :D

Ps syftar på att musen ska fastna i fällan och utgöra lockbete för mården. <_<:P

Publicerat

gör en hylla av minknät i taket eller häng upp betet i taket med snöre.

Publicerat

Hämtade säsongens fjärde idag. Den satt i en fälla som tagit tre av de fyra. Verkar vara en bra växel för det satt en i mård i den fällan även för två veckor sedan <_<

marten_090124.JPG

Publicerat

Jeg prøver ut ihjelmård fellene for første gang på mår, har kjøpt dem med trefeste som jeg har fylt honning i så det skal bli spennede å se om det gir resultater, synest dog fellene ble litt løse med dette trefestet men måren blir kanskje ikke redd dem for det?

Disse fellene er veldig gode på mink og vil anbefale dere dem til det, Vi har i norge noen feller som heter synningfellen og dem kan ikke måle seg med ihjeldmårdfellen. Så hvis jeg finner på en smart måte og løse mus problemet på så fungere dem nok godt til mård også.

Tenker kanskje å finne noen finmasket netting og lage et musesikkert kammer inni fella slik at musene ikke klarer å spise oppmaten.

Publicerat

Exabit - Rikard: Grattis! Härligt att "det går bra nu". Gissar att fjädrarna i fällorna gör sitt.

För er som har problem med möss som äter upp betet: Prova att strunta i att lägga bete i fällan, fyll fällan med fågeldun och fjädrar. Det kommer troligen göra mården så nyfiken att den går rakt i fällan ändå. Luktåtel och lite skinn från exempelvis hare kan man hänga upp i trädet för att locka den nyfikna mården.

Själv använder jag talg (fett) i mina fällor och det tycker jag fungerar väldigt bra, det luktar lite sött och gott. Jag slänger också ut lite talg runt fällträdet samt i trädet där fällan sitter. De gånger mössen har gått i fällan har de ändå inte hunnit äta upp alltsammans, utan då fyller jag på nytt, jag vittjar fällorna en gång i veckan.

Idag tänkte jag flytta om några av fällorna (har ute fyra fällor) och gick till den första fällan som har stått tom i tre veckor, som tidigare har fångat två mårdar denna vinter. Döm om min förvåning då det satt ytterligare en mård i samma fälla. Så den fällan fick sitta kvar, det går uppenbarligen en växel där. Två av de andra fällorna flyttade jag dock. Här nere i södern där snön för det mesta uteblir, får man tänka sig fram i terrängen: Här ser bra ut, det kan vara en mårdväxel.

Jag har fått sju mårdar och en iller hittills i fällorna denna säsong, det känns som en väldans bra utdelning på fyra fällor och än är inte säsongen slut...

Publicerat
Exabit - Rikard: Grattis! Härligt att "det går bra nu". Gissar att fjädrarna i fällorna gör sitt.

Tack! Kände inte för att ringa och störa dig igen förut :unsure:

Jag tror att nyckeln är att fällan står på rätt ställe. Sen får det gärna lukta lite förstås. Vad som är inuti fällan TROR jag är relativt egalt. Har mården kommit så långt att den har näsan utanför fällan så tror jag att den går in nästan oavsett vad som är i fällan (med rimliga undantag). Själv har jag ett helt ägg längst in samt en köttbit (tar bort den gamla och sätter in en ny varje gång). Det lilla av hönsfjädrarna som var kvar sen för ett par månader sedan har blivit blött och ser inte ut som fjädrar längre.

Tidigare har jag haft har- och tjäderhuvud i fällor utan resultat. Jag är helt övertygad om att fällans placering är det allra viktigaste.

Publicerat

Nä, det kan ju inte gå för sig - att ringa och störa på det sättet, speciellt inte när jag sitter här och förbereder mig för morgondagens jakt... ;)

Skämt åsido (åtminstone för tillfället) så tror jag givetvis att du har rätt i din tes om fällans placering, en annan sak som jag tror är att fällan faktiskt ska synas i och med att mården jagar mycket på synintryck, därför tror jag att det är fel att kamouflera fällan för mycket. Nästan allihop av mina fällor har jag satt i träd utan någon grangren eller liknande över dess tak och det har fungerat utmärkt. Jag har en gammal gävleborgsfälla med plant tak - till skillnad från ihjälfällorna och två gånger har det hänt den här säsongen att mårdarna har suttit med halsen uppåt i slagbygeln. Jag tror därför att mården har suttit på fällans tak och gått i fällan med halsen uppåt. Det syns också på bakbenens vinkel, hursomhelst så är det mycket intressant och det känns som att ju mer man lär sig desto mindre vet man... Det är nästan så att jag knappt tror på en enda "regel" längre när det gäller mårdfångst. Säsongens första mård gick i fällan på gammalt smörgåspålägg (vilket stöder din tes om att det inte spelar så stor roll vad man lockar med eftersom mårdens nyfikenhet tar överhanden) och en av de övriga gick i fällan som var betad med gammalt tillagat rådjurskött (som blev över efter en vecka i kylen. Men jag tror ändå på att talg är ett bra bete, å andra sidan verkar man ju kunna stoppa i vad som helst i fällan... :unsure:

Publicerat
en annan sak som jag tror är att fällan faktiskt ska synas i och med att mården jagar mycket på synintryck, därför tror jag att det är fel att kamouflera fällan för mycket.

Ännu ett skäl att ha en instegsramp för dem i form av en stock eller två som leder in i Pärleporten :unsure:

Jag har på agendan att prova ditt talgrecept.

Publicerat

mård nr:5 (6) hemma,bild i dagboken.

ari grattis till dunderklumpen.

Publicerat

En bild på min mårdfälla och dess placering.

Det hela va en chansning. Men det gick ,i en ny fälla dessutom.

post-1561-1232902996_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur länge är det lönt att ha en mårdfälla stå på samma ställe om det inte ger fångst, har bara fått en här.

Iof inte så mycket mård på denna marken, men på några av mina andra marker finns det nog. Fundera på om jag ska byta mark.

Hur gör ni ?

Publicerat
Hur länge är det lönt att ha en mårdfälla stå på samma ställe om det inte ger fångst, har bara fått en här.

Iof inte så mycket mård på denna marken, men på några av mina andra marker finns det nog. Fundera på om jag ska byta mark.

Hur gör ni ?

ingen ?

Publicerat
ingen ?

jag tycker att det är inge ide att flytta fällorna du har ju fått i dom så får du ganska säkert i dom nästa säsong

seb är det ju rännar månad nu för mården,jag skulle satsa på nya fällor och utvigda fångst området.

• 3 weeks later...
Publicerat

Kollade tre av mina fällor igår,och där satt en hona på 1,1 och en hane på 1,5kg.Femte denna vinter nu.

Publicerat
Kollade tre av mina fällor igår,och där satt en hona på 1,1 och en hane på 1,5kg.Femte denna vinter nu.

Grattis på Dig! Bra jobbat!

:D

Publicerat

Var med Robban på fällrunda idag och hämtade hem fällorna och inkasserade säsongens femte mård.

marten_090228.JPG

Publicerat

Tog in min fälla med , men den va tom. Blev bara en för mig i år.

Grattis Exabit.

Publicerat
Tog in min fälla med , men den va tom. Blev bara en för mig i år.

Grattis Exabit.

Tackar!

En är fler än noll, så grattis! :wub:

Publicerat

Veckans runda vid fällorna gav 3 mårdar,fick en tik till idag.

Publicerat

Jag slutade på sju mårdar och en iller. För att svara på vakjägarens fråga så tror jag att det kan vara klokt att flytta på fällan om den har fångat några mårdar och sedan blir stående tom längre än en månad. Då tror jag helt enkelt att man har plockat mårdarna som brukar använda den växeln. En av mina fällor tog tre mårdar, varav två dagarna efter varandra, sedan stod fällan tom och orörd i tre veckor, men döm om min förvåning när jag skulle flytta fällan och det satt ytterligare en mård i den. Dessa ställen där jag har fått mård kommer jag att börja med även nästa säsong.

Publicerat

Plockade in fällorna igår, tyvärr blev det inget i år.. :)

Publicerat

En mink hade vart framme och luktat vid fällan i natt som va tom, pg av alla möss och sorkar som käkar upp räkorna eller fiskbitarna som ligger i fällan.

I med lite mört och hoppas på det bästa.

Kan nämna att jag kört lite paralell fångst med minkfångsten. Bestående av en musfälla brevid minkfällan den har tatt 5st möss/sork än så länge och nu är betet slut i den. Men jag får väll fylla på där med.

Hoppas på en mink innan månads skiftet sen lägger jag av för i år där med !

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu gick han fast !

Han kunde inte motså färska räkor.

post-1561-1238313414_thumb.jpg

Publicerat
Nu gick han fast !

Han kunde inte motså färska räkor.

Grattis!

Har själv inte börjat med fällfångst ännu, men har anmält mig till kurs senare i april med SJF... Hoppas det blir fällfångst till vintern... ^_^