Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tegsnäs

Featured Replies

Publicerat

Tänkte inskaffa Tegsnäsare inför årets toppjakt.

Vilken längd och bredd ska man välja?

Samt vilken bindning?

Hade tänkt använda mig av Nokia's Vinterstövel

Lång leveranstid om man beställer direkt från företaget?

www.tegsnas.com

Publicerat
Tänkte inskaffa Tegsnäsare inför årets toppjakt.

Vilken längd och bredd ska man välja?

Samt vilken bindning?

Lång leveranstid om man beställer direkt från företaget?

www.tegsnas.com

jag har ett par som är typ 220cm 70-75mm breda med epok bindning... funkar ganska bra så länge de inte är 1m pudersnö.. är ganska tung drygt 0,1ton :lol:

jag slängde ut en köpes annons i lokala tidningen och blev totalt ned ringd..

ligger hur många par som helst å skräpar hos folk... många var gamla som fan själv med jag fyndade mina fräscha för 250kr med bindning.. en del gamla damer hade ju naturligtvis tagit reda på vad nya kostar idag dom vill ju ha 1700-1800kr för 30år gamla skidor med vajerbindning..:lol: lista gamla snåla tanter :lol:

ska nog köpa dom som är 95mm breda å minst 240lång men inte i år... sen har ja ett par ryska riktigt breda på gång tror dom är 15cm bred å typ 160lång...kul å prova

kolla även http://www.furutra.se/vildmark.shtml

olskogens skida, billigare än tegsnäs å många tycker bindningen är bättre/mer hållbar

Publicerat

kolla även med denne man han skräddarsyr(snickrar) :lol: skidor Bo Östergren och har telefon 0650-744000 tror nummret är rätt hittade det på robsoft... annars bor han i jokkmokk finns nog inte så många östergrenare där... fanns lite att läsa om hans skidor på utsidan.se

Publicerat

Har själv skidor från olskogen och de är 240cm och bär då mina 100kg utan vidare i djup lösnö...

De kan jag varmt rekomendera...

Publicerat

Sattsa på Tegsnäs längsta och bredaste dem har jag och kan rekomedera!

Sen får du en fin tjädertupp längs fram på skidan som du kan studera när det känns tungt under toppjakten :huh:

Publicerat
Sattsa på Tegsnäs längsta och bredaste dem har jag och kan rekomedera!

Sen får du en fin tjädertupp längs fram på skidan som du kan studera när det känns tungt under toppjakten -_-

bra talat.

Publicerat

Finns en Karl i Hällefors som gör skidor, har inte åkt på dom själv, men de ska vara som Tegsnäs. Dessa skidor har en riktig kärna i bra trä. Priset vet jag inget om men jag har träffat gubben i några sammanhang. Han är trevlig så det är bara att ringa och höra på pris! 0581-26545

// Tommy Ö

Publicerat

Har både tegsnäs och olskogen.

Skulle jag bli tvungen att bara få behålla ett par skulle det helt klart bli olskogens för dom känns stabilare och bara bättre på nå sett.

Har haft tegsnäsbindningen på båda, men kommer att byta ut dom mot vanliga kabelbindningar inför denna vinter.

Det har hänt två gånger att tegsnäsbildningen gått sönder och det är inte kul när du har långt kvar till bilen under en toppjakt, jag lovar....

Sedan det där med längd och bredd.

Det beror en del på hur tung du är och hur föret är.

Själv är mina olskogen 200 cm lång och 8 cm breda, tegsnäsarna är något längre.

Publicerat
Har både tegsnäs och olskogen.

Skulle jag bli tvungen att bara få behålla ett par skulle det helt klart bli olskogens för dom känns stabilare och bara bättre på nå sett.

Har haft tegsnäsbindningen på båda, men kommer att byta ut dom mot vanliga kabelbindningar inför denna vinter.

Det har hänt två gånger att tegsnäsbildningen gått sönder och det är inte kul när du har långt kvar till bilen under en toppjakt, jag lovar....

Sedan det där med längd och bredd.

Det beror en del på hur tung du är och hur föret är.

Själv är mina olskogen 200 cm lång och 8 cm breda, tegsnäsarna är något längre.

och här har vi en som tycker tvärt om, gillar tegsnäs bättre men olskogens är lättare och det är bra.

har knäckt både tegsnäs rödsula och olskogens men tycker ändå att tegsnäs har bättre kvalitet.

Publicerat

sen grabbar inte att förglömma VITA BLIXTEN =) har både tegsnäsare och blixten... vet ej vilken jag tycker bäst om men vitablixten är lite kortare och lite bredare väger nog inte lika mycket och kanske lite smidigare=) så kanske jag ändå tycker bäst om blixten=)

men näsarna är ju snyggare så vill man glida med stil så tar jag tegsnäsarna=)

Publicerat

Min polare äger tegsnäs skidan :o

Publicerat
Min polare äger tegsnäs skidan :o

men så FLYT!!! du har inte ett xtra par som ligger nånstans till bra pris?????? :D

Publicerat

De bredaste skidorna är inte alls i min smak måste jag säga, tunga, elendiga & inte så mycke mer "bär" i dom är de lite smakare! Enda fördelen är att man kan ligga på dem & sova om man blir trött. :D

Publicerat
kolla även med denne man han skräddarsyr(snickrar) :D skidor Bo Östergren och har telefon 0650-744000 tror nummret är rätt hittade det på robsoft... annars bor han i jokkmokk finns nog inte så många östergrenare där... fanns lite att läsa om hans skidor på utsidan.se
Hans skidor ska visst vara "outstanding"!! Skulle jag köpa skidor idag skulle det definitivt bli ett par sådana!
Publicerat

Tegsnäs skidan är en ganska bra kompromiss inte optimal till något men fungerar till det mesta. Jag skulle välja björksula 7,5-8,5 fot långa och 80mm. breda. Själv väljer jag ett par Peltonen plastskidor 2.20-2.50 långa för dagar med bra skidföre och ett par riktigt långa Östergrenare för lössnöföre

Publicerat

tror själv att jag köper långa breda östergrens nästa gång jag knäcker mina träskidor, om jag inte börjar väga tvåsiffrigt dvs.

när det är lite snö kör jag med breda korta plastskidor och rottefella.

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren.

Är ca 180 och 70-75kg.

Är 7,5-8 fot och 95mm lämpligt?

Hittade inte igen några 80mm utan det var antingen 70-75-95mm när det gäller tegsnäsarna.

Olskogen var ju betydligt billigare vilket talar för dom.

Någon som vet hur lång levaranstid det brukar vara från respektive företag?

Tegsnäsare tror jag ska gå att finna här i Luleå(?) vilket talar för dom.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är det avgjort.

Blev Tegsnäsare 8fot och 75mm bredd, med vanliga kabelbindningar.

Känns, precis som lars skrev som en bra kompromiss.