Hoppa till innehåll

wachtel på älg


asm

Recommended Posts

Jag läser överallt om wachtelns förträfflighet på gris, dov och killen där ner och hans moster

men är det ingen som jagar älg med den?

Vad jag förstått kan den både driva och ställa djur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag läser överallt om wachtelns förträfflighet på gris, dov och killen där ner och hans moster

men är det ingen som jagar älg med den?

Vad jag förstått kan den både driva och ställa djur

Min tik som jag fick avliva för ngn månad sen föredrog älg faktiskt. Hon drev den gärna och länge. Även ställde dem någon gång i trekvart en timme. Men det var ju inget i stil med en jämte el dylikt. Hon sprang helt sonika runt dem så de stod still.. :lol:

Funkade även riktigt bra som ledhund och det sköts väl 10-15 älgar för henne, i lina och lös.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har skjutit 2 älgar för min Wachtel i år, flera om det bara hade varit tillåtet. Blev en i fjol också.

Riktigt trevliga drev som regel även om jag inte fått någon att stå ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Wachteln verkar vara en sjukt allsidig hund likt Vorsteh, fast något olika grenar. Dessa hundar är lite att jämnföra med en traktor-grävare. Bra till mycket, men inte bäst på nått. Min Vorsteh har tillsammans med min blandras (amstaff/dobberman) ställt älg vid 2st tillfällen. Vorstehn skallade inte vidare rytmiskt ellet tätt, medan min i många ögon skulle ses som en kamphund har ett sjukt tätt & fint skall när hon kommer på älg. Vorstehn söker reda på dem & hon skäller! Men jag jagar själv endast småvilt.

Men för att inte sno tråden med andra raser än Wachteln... Jag är själv sugen på en... Oerhört vackra & trevliga i både jakt & utseende.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min wachtel är intresserad av älg men eftersom det går 10 rådjur (väldigt grovt uppskattat) på en älg på våra marker så blir det oftast rådjursdrev även under älgjakten. Älgdreven är alltid väldigt korta från några få skall upp till 2-3 minuter. Detta har dock räckt för att några älgar har blivit skjutna för honom under årens lopp. Jag tror inte att någon köper wachtel enbart för älgjakt men bättre allround-hund är svår att hitta. Mvh Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min ena wachtel har med åren blivit en fanatisk älgjägare, ståndtider upp till två timmar, vet inte riktigt vad han gör, men dom står ofta bättre för honom än va dom gör för traktens spetsar, går dom däremot loss så förföljer han bara en kort bit. Har vart inne på otaliga ståndskall, men inte haft rätt flyt med gränser, tilldelningar och jakttid än. Men vet knappt om jag vågar skjuta en älg på ståndskall för han, då blir det nog bara älgjakt för hans del framöver..... :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min ena wachtel har med åren blivit en fanatisk älgjägare, ståndtider upp till två timmar, vet inte riktigt vad han gör, men dom står ofta bättre för honom än va dom gör för traktens spetsar, går dom däremot loss så förföljer han bara en kort bit. Har vart inne på otaliga ståndskall, men inte haft rätt flyt med gränser, tilldelningar och jakttid än. Men vet knappt om jag vågar skjuta en älg på ståndskall för han, då blir det nog bara älgjakt för hans del framöver..... :wub:

Har blivit 3 för min hund i år till slut, kalven nedan bjöd han husse på. Egentligen det resultat jag är mest nöjd med på hunden även om det är skjutet en del annat också förstås.

Låter som din jycke är optimal för mindre marker, lätt att få djuren att stå och sticker dom ändå så släpper han. :P Hur gammal är denna Wachtel?

post-1031-1232025602_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har blivit 3 för min hund i år till slut, kalven nedan bjöd han husse på. Egentligen det resultat jag är mest nöjd med på hunden även om det är skjutet en del annat också förstås.

Låter som din jycke är optimal för mindre marker, lätt att få djuren att stå och sticker dom ändå så släpper han. :) Hur gammal är denna Wachtel?

Jo, han jagar ungefär som en dålig laika när det gäller älg, inget att springa runt i norrland med, men i västsvenska älgmarker funkar det ju, synd att jaktlaget envisas med folkdrev, "huuuuu om hunden skulle jaga in en älg till grannmarken".......

Han blir fem till våren, älgintresset verkar hela tiden öka, trots att ingen är skjuten för han.

Kul att de e nån som lyckas dräpa en älg för sin wachtel :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min ena wachtel har med åren blivit en fanatisk älgjägare, ståndtider upp till två timmar, vet inte riktigt vad han gör, men dom står ofta bättre för honom än va dom gör för traktens spetsar, går dom däremot loss så förföljer han bara en kort bit. Har vart inne på otaliga ståndskall, men inte haft rätt flyt med gränser, tilldelningar och jakttid än. Men vet knappt om jag vågar skjuta en älg på ståndskall för han, då blir det nog bara älgjakt för hans del framöver..... :rolleyes:

Verkar otroligt bra med ståndtider på två timmar på älg hur jobbar en sådan Wachtel?

Står det i fem minuter för min så är det fantastiskt bra, gäller både älg och gris men då jobbar han väldigt intensivt inne på ståndet.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar otroligt bra med ståndtider på två timmar på älg hur jobbar en sådan Wachtel?

Står det i fem minuter för min så är det fantastiskt bra, gäller både älg och gris men då jobbar han väldigt intensivt inne på ståndet.

\mats

Vet inte vad det är som gör att dom står så bra, han ligger på rätt bra, står nära älgarna o skäller skapligt tätt, dessutom är det rätt lätt att gå på stånden, vet inte om det är att han är så aktiv som gör att det är lätt att gå på. Ju fler älgarna är och ju argare dom är, dessto roligare tycker han att det är, synd att det inte är samma sak med grisarna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Yes!!!!!!

Efter ett kanonjobb så sköt jag idag den första älgen för wachtelhanen.

Stånd o gångstånd i ca 20 min innan en passkytt skjuter på kalven, den går vidare, efter div språngmarcher o dyl så lyckas jag skjuta kalven på fast stånd, efter ytterligare en o en halv timme.

Idag är han INTE billig, men nu kommer han väll aldrig mer titta åt ett rådjur=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...