Hoppa till innehåll

Har Mathews blivit ett PSE företag?


ASAT_Pro

Recommended Posts

Ibland iundrar man ju hur mycket man kan komma undan med i USA's "stämmande" land..

Mathews är nog bra nära att inte göra det men döm själva!

Deras nya 2009 båge "Monster" ser rätt lika ut som PSE's X-Force från 2008.

Dock har Mathews lyckats göra den tyngre och lite längre Axel-Axel.

post-2420-1227317305_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg det oxå igår när jag snurrade runt på de olika tillverkarnas sidor.

Jag tycker att Matthews har blivit sämre, det var läääänge sedan dom kom med något riktigt nytt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte reagerar jag på att dom skulle vara särskilt lika.. :D

Definiera gärna vad som är "designstölden", för det enda jag kan se är väl lemmarna i så fall som liknar varandra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte reagerar jag på att dom skulle vara särskilt lika.. :D

Definiera gärna vad som är "designstölden", för det enda jag kan se är väl lemmarna i så fall som liknar varandra.

Design stöld vette fan?

Men cammarna ser ju ganska lika ut oxå tycker jag.

Men nu börjar ju dom flesta tillverkarna använda mer vinklade kammar för att få snabbare bågar.

Ser även att bägge två har "speed nocks" oxå.

Även dem är till för att få pilen att gå några FPS snabbare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte reagerar jag på att dom skulle vara särskilt lika.. :D

Definiera gärna vad som är "designstölden", för det enda jag kan se är väl lemmarna i så fall som liknar varandra.

Lägger man bågarna på varandra i tex PhotoShop så ser man att kammarna i det närmaste är identiska!

Det enda som skiljer är den lilla "tippen" som Mathews lagt till, typ en liten vikt eller nått..

Båda har splitlemmar..

PSE verkar tydligen ha fått mycket mail angående att de är så lika.

Möjligt att de planerar att göra nått mot Mathews!

Som han på PSE sa: "Har man ett bra system så gillar folk att kopiera!"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kammarna är inte identiska, den ena PSE har hål för draglängd mm, jag ser stora olikheter

i kam och stock samt leminfästningen , bara för att båda är böjda lika gör det inte till en kopia

och i så fall skulle flera hoyt och bowtech bågar vara kopior, nää det där tar ingen advokat vidare

inte ens over there..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara möjligt att Mathews har lyckats lägga till något "eget" och gjort nån vidareutveckling av PSE's cam från 2008.

På sidan av båda cammarna har ju Mathews nått jättekullager som inte ligger centrerat, dit de flyttat fästpunkten för cablarna (mellan cam och lemmar). De har även en liknande "split" och upphängning av cablarna som Darton har, så de har plockat go'bitarna från de bästa! :rolleyes:

Tack vare detta så kanske det blir svårt att göra något.

Men det går inte att undgå att se likheter mellan PSE & Mathews bågarna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara möjligt att Mathews har lyckats lägga till något "eget" och gjort nån vidareutveckling av PSE's cam från 2008.

På sidan av båda cammarna har ju Mathews nått jättekullager som inte ligger centrerat, dit de flyttat fästpunkten för cablarna (mellan cam och lemmar). De har även en liknande "split" och upphängning av cablarna som Darton har, så de har plockat go'bitarna från de bästa! :D

Tack vare detta så kanske det blir svårt att göra något.

Men det går inte att undgå att se likheter mellan PSE & Mathews bågarna!

Jo det är sant, men samtidigt så gäller det nog över lag tror jag, alla snor vilt om de kan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, snart finns det inte så många tillverkare som har något riktigt eget!

Flera av de stora drakarna har ju gjort avknoppningar eller köpt upp andra bågtillverkare..

Har lagt till året då de startade företaget:

BowTech (1999) = Diamond och Ross Archery

Hoyt (1931) = Reflex

Mathews (1992) = Mission Archery och Genesis (2001)

Sedan har vi ju de "mindre" företagen som fortfarande står på egna ben:

APA (2002) = flera små detaljer inbyggda i stocken som de är ensamma om. Har heller inte sett nån som har liknande cammar.

Darton (1950) = har haft flera fighter med andra som kopierat deras grejer, bland annat Hoyt och BowTech. Darton har vunnit dessa i domstol.

Liberty (1986) = svårt att kopiera denna lilla fräcka sak utan att det liknar orginalet.

Whisper Creek (2000) = De är rätt ensamma om den tekniken.

LimbSaver DeadZone = Ser ju rätt unik ut..

Oneida = cablarna går i stocken vilket är unikt. Även ljudet som en stressad 222a är ju unikt (även om det var länge sedan jag såg/hörde en live). :D

Monster = De ser nästa exakt ut som en Oneida men har dragit cablarna annorlunda..

Sedan finns det ju "dussinbågarna", de som inte sticker ut ur mängden på något sätt men trevliga att skjuta:

HCA = Har varit bra på senare år men riskerar att de blir en dussinbåge nu när deras bäste designer nu gått över till Ben Pearson.

Ben Pearson (1930) = De har på slutet varit lite av en dussinbåge. En skön båge att skjuta men inte stuckit ut på något sätt. Får se vad som händer nu..!

Säkert är det någon som hittat fler liknelser!

Men jag tycker det är lite trist att mångfalden försvinner.

Inte lika kul att åka på tävlingar och titta på bågar, vilket var nästan halva nöjet i början och mitten på -90 talet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag han bara slå upp nyaste nummret av Bow and Arrow Hunting på sida 2, så dök nästa "kopiering" upp!

Hoyt har varit och tittat på BowTechs "klyka" och gjort nått liknande: AlphaMax!

Bläddrade vidare och bara några sidor längre in så hittar man Fuse.

De som kopierat pilhyllor och sikten sedan tidigare men lagt till lite vibrationsdämpande grejer..

Nu har de slagit sig in i bågbranschen: De verkar ha köpt in sig hos Whisper Creek!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag han bara slå upp nyaste nummret av Bow and Arrow Hunting på sida 2, så dök nästa "kopiering" upp!

Hoyt har varit och tittat på BowTechs "klyka" och gjort nått liknande: AlphaMax!

Bläddrade vidare och bara några sidor längre in så hittar man Fuse.

De som kopierat pilhyllor och sikten sedan tidigare men lagt till lite vibrationsdämpande grejer..

Nu har de slagit sig in i bågbranschen: De verkar ha köpt in sig hos Whisper Creek!

Kanske bra att det kopieras från olika märken?

På så sätt så kan man ju som köpare få det bästa från alla märken.

Fuse Stabben jag hade var faktiskt jädrigt bra :rolleyes:

Tycker det är bra att du lägger ner lite tid o energi på att forska runt lite.

Intressant läsning.

//Kent

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske bra att det kopieras från olika märken?

På så sätt så kan man ju som köpare få det bästa från alla märken.

Fuse Stabben jag hade var faktiskt jädrigt bra ;)

Tycker det är bra att du lägger ner lite tid o energi på att forska runt lite.

Intressant läsning.

//Kent

Hmm.. Jag undrar om inte jag börjar spendera alldeles för mycket tid på nätet!? :rolleyes:

Fast detta med att det snart bara finns ett fåtal designtyper kvar ser inte jag som något bra, snarare är det bakåtsträvande!

Det blir inte så mycket nytänkande, jag ser det mer som ren lathet bland bågtillverkarna!

Några lever på andras uppfinningar bara för att de kanske funkade bra förra säsongen..

Lite för mycket "been there, done that" över det hela..

Jag vill se nått nytt, typ i Liberty eller APA stil, nått som får mig att reagera positivt!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Kanske bra att det kopieras från olika märken?

På så sätt så kan man ju som köpare få det bästa från alla märken.

Fuse Stabben jag hade var faktiskt jädrigt bra :lol:

Tycker det är bra att du lägger ner lite tid o energi på att forska runt lite.

Intressant läsning.

//Kent

Det är med compound bågar som med bilar, det spottas fram "nya" modeller varje år. Grejen är ju att sälja! för bågarna som användes på 70 talet funkade ju, liksom bilarna. Sen har dom ju utvecklats under åren. Men för att hitta något som skiljer sig markant så får man nog byta båge vart 5-6 år. Alla bågar som det pratas om här fyller ju sin funktion (med råge).

Resten är ju sådant som vi som indivder anser vara värt att lägga pengar på. Hoppar man bågbyte så har man ju fått en resa t.o.r vart man vill. för det är med bågarna som med bilarna. dom sjunker otroligt mycket i pris dom första åren. Du kan ju köpa en ny båge modell 2009 ett par tusenlappar billigare i nov dec 2009, Dom ska bort och 2010 modellen ska in.

Sen är det ju som några påpekat.... alltid roligt med nya grejer :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är med compound bågar som med bilar, det spottas fram "nya" modeller varje år. Grejen är ju att sälja! för bågarna som användes på 70 talet funkade ju, liksom bilarna. Sen har dom ju utvecklats under åren. Men för att hitta något som skiljer sig markant så får man nog byta båge vart 5-6 år. Alla bågar som det pratas om här fyller ju sin funktion (med råge).

Resten är ju sådant som vi som indivder anser vara värt att lägga pengar på. Hoppar man bågbyte så har man ju fått en resa t.o.r vart man vill. för det är med bågarna som med bilarna. dom sjunker otroligt mycket i pris dom första åren. Du kan ju köpa en ny båge modell 2009 ett par tusenlappar billigare i nov dec 2009, Dom ska bort och 2010 modellen ska in.

Sen är det ju som några påpekat.... alltid roligt med nya grejer :D

:D såå sant!.. min APA är en modell från 06 och den han ännu prestanda som plaserar den bland dom bättre!.. så tyvärr för alla som säljer bågar så tillhör jag nog inte dom som kommer att byta compundbåge allt för offta!.. sedan ska juh läggas till att jag verkligen är JÄTTE nöjd med den jag har!..

MVh Mamre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...