Publicerat November 22, 200817 yr Godafton killar och tjejer! Jag skulle behöva eran hjälp med en sak, Jo det är så att jag är ute efter att skaffa mig en mig en ny bössa! Och då till främst toppfågel jakten, men även till övrigt småvillt. Har intresserat mig för en Remington 700 LTR och då i kaliber .223 Men efterssom jag inte har något tidigare erfarenhet av just denna kaliber så önskar jag mig lite hjälp från er.. Det jag oroar mig över är sönderskjutningen i form av toppjakten?! Samt upp till vilka håll denna kaliber anses vara lämplig. Så till alla er som har erfarenheter eller kunskap angående detta, var snäll och bomba mig med era åsiker och diverse förslag! Tusen tack på förhand! Mvh Adam.
Publicerat November 22, 200817 yr 223 löser dina behov, men det är ännu bättre om du handladdar då möjligheterna blir så oändligt mycket större att hitta rätt laddning för jobben. Fabriksladdat går ganska snabbt, det innebär att för toppfågel så bör du inte skjuta under 60-70m, men det är ju å andra sidan inte så vanligt att hållen blir så korta under toppjakten. Med rätt inskjutning och bra förhållanden så presterar bössan och kalibern relativt säkra skott ut mot 200+ För bäver och räv finns det fina laddningar som passar bra, lika så för rå. Blir nog ett bra val för dig skall du se.
Publicerat November 22, 200817 yr Jag sköt ett gäng fåglar under toppjakt med dåvarande Ruger i 223 rem, så du får ta infon för vad den är. Jag fick endast en sprängd fågel, men det var som upplagt för det på nära håll och snett bakifrån. I övrigt fann jag den väldigt skonsam mot fågel och kan varmt rekommendera kalibern. Använde Sierras 55gr fmj tillsammans med 26,5 gr Hogdon Varget. /Mr Bängelsson
Publicerat November 22, 200817 yr Har en ltr i 223 själv, sköt väldigt dåligt med fabriks ammo typ jaktmatch. men med handladdat skjuter den som en dröm För övrigt mycket nöjd...
Publicerat November 22, 200817 yr ...Har intresserat mig för en Remington 700 LTR och då i kaliber .223 Men efterssom jag inte har något tidigare erfarenhet av just denna kaliber så önskar jag mig lite hjälp från er.. Det jag oroar mig över är sönderskjutningen i form av toppjakten?! Samt upp till vilka håll denna kaliber anses vara lämplig. Så till alla er som har erfarenheter eller kunskap angående detta, var snäll och bomba mig med era åsiker och diverse förslag! ... En LTR i 223 har räffelstigningen 1-9", det betyder att du kan skjuta kulvikter upp mot 75 grain. Om du får sönderskjutna med de vanliga lättare kulorna (55 grain) så löser du nog problemet genom att ladda tyngre kulor. Ang. kaliberns räckvidd eller vilka håll den anses vara lämplig är ju självklart beroende på vilt. Till rådjur är det inga problem ut till 200 meter. Pratar vi prickskytte på bana så är kalibern effektiv ut till 600 meter med de tyngre kulorna, även till toppjakt borde kalibern vara effektiv till mycket långa håll.
Publicerat November 22, 200817 yr Har en ltr i 223 själv, sköt väldigt dåligt med fabriks ammo typ jaktmatch. men med handladdat skjuter den som en dröm För övrigt mycket nöjd... Köpte du bössan ny? Jag har för mej att... var det Mr Mauser.. rapporterat om att bössan måste ha något hundratal kulor igenom pipan innan den börjar leverera.. Har inte Exabit köpt samma bössa hyfsat nyligen förövrigt? Mvh!
Publicerat November 22, 200817 yr Köpte du bössan ny? Jag har för mej att... var det Mr Mauser.. rapporterat om att bössan måste ha något hundratal kulor igenom pipan innan den börjar leverera.. Har inte Exabit köpt samma bössa hyfsat nyligen förövrigt?Mvh! Han köpte en XCR Tactical compact i .223r. Inte samma men nästa samma // Gabbe
Publicerat November 22, 200817 yr Jag tycker att LTR är ett av marknadens mest prisvärda bössor, men jag gillar inte finishen fast det är väl bara en smaksak Även riktigt nyfiken på kalibern 223 med 9" twist många som pratar om att den är bra för toppjakten och det ser rätt intressant ut på papperet men jag känner ingen som testat den.
Publicerat November 22, 200817 yr Bössan var ny när jag köpte den, Har gått ett par hundra skott nu men skjuter skit med jaktm fortfarande. Tror 223-an är betydligt kinkigare på fabriks ammo än 308-orna. Att betänka om man inte ska handladda...
Publicerat November 22, 200817 yr Vilken kula skulle kunna fungera till toppjakten? Finns det någon Fmj som är tyngre än 55gr? Eller skulle någon av dem tyngre match kulorna kunna fungera dem lättare är väldigt tunn mantlade och explosiva hur är det med dem tyngre?
Publicerat November 22, 200817 yr Vilken kula skulle kunna fungera till toppjakten?Finns det någon Fmj som är tyngre än 55gr? Eller skulle någon av dem tyngre match kulorna kunna fungera dem lättare är väldigt tunn mantlade och explosiva hur är det med dem tyngre? lurar på att prova 70gr scenar, annars har speer en 62gr fmj...
Publicerat November 22, 200817 yr Författare Ojsan! Här gick det undan med informationen! Tackar så väldigt mycket för det, Så slutligen kan man kanske säga att jag inte behöver oroa mig allt för mycket angående
Publicerat November 22, 200817 yr Vilken kula skulle kunna fungera till toppjakten?Finns det någon Fmj som är tyngre än 55gr? Eller skulle någon av dem tyngre match kulorna kunna fungera dem lättare är väldigt tunn mantlade och explosiva hur är det med dem tyngre? Jag hade tidigare planer på en 223AI och enligt mina teorier så borde den fördröjda expansionen i Bergers VLD kulor gjort sin rätt på toppfågeljakten. Kulan som jag hade planerat att skjuta var Berger VLD 80 grain.
Publicerat November 22, 200817 yr Författare Ojsan! Här gick det undan med informationen! Tackar stort för eran hjälpsamhet, Och...slutligen behöver jag kanske inte oroa mig allt för mycket angående det här med sönder skjutningen av fågeln. För det är till största del fågeljakt som bössan kommer att användas till för min del! Som oftast så bukar ju hållen ligga mellan 100 till 200+ m vid toppjakten, och tanken är att jag ska handladda en del. Så man får försöka hitta en en lämplig kula och möjligen få ner hastigheten en aning. Vore ju kul om lite kom i grytan, ist för att korpen ska få sig ett riktigt skrovmål varje gång det daskar till! Som sagt tusen tack!... Och till er somfortfarande sitter inne med mer info....ööööös på bara!! Fler tips på kulor och krut..samt laddninar är oxå av intresse! Mvh Adam.
Publicerat November 22, 200817 yr Fler tips på kulor och krut..samt laddninar är oxå av intresse! Om du ska handladda 223 Rem så rekommenderar jag dig Vihtavuori krut. Deras laddmanual ligger ute gratis på nätet och de har laddata till kulor mellan 40 och 80 grain i 223 Rem. http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload...ideJuly2008.pdf
Publicerat November 23, 200817 yr Jag köpte en Ruger hawkeye i kaliber 223 och är mycket nöjd med den än så länge. Har bara skjutit två rävar med den men tanken är att den också ska användas till toppfågeljakten. Angående ammo så har jag bara skjutit sakos fabriksladdade ammo och det fungerar bara bra. Bilden visar en fyra skott serie med sako 50 grs speed head @ 100 meter.