Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

första rådjursträningen för vorstehrn min

Featured Replies

Publicerat

På plats på jaktmarken upptäckte vi direkt 6 springande rådjur. Vi förmodade att de stannat i den mycket stora skogsdunge de sprang in mot. Hunden var mycket intresserad och fick i långlina intressera sig för och spåra djuren. Det gick bra i ca 400 meter. Ett stycke tjädertupp lättade och sedan var det bara fågel som intresserade hunden. Inga rådjur stöttes mot passkyttarna men roligt var det. :lol:

Publicerat
På plats på jaktmarken upptäckte vi direkt 6 springande rådjur. Vi förmodade att de stannat i den mycket stora skogsdunge de sprang in mot. Hunden var mycket intresserad och fick i långlina intressera sig för och spåra djuren. Det gick bra i ca 400 meter. Ett stycke tjädertupp lättade och sedan var det bara fågel som intresserade hunden. Inga rådjur stöttes mot passkyttarna men roligt var det. :D

De va kul. hade en korthårig förr, stor och grann va han. Kommer ihåg när ja skulle testa han på rådjur första gången gick väl 300 meter kanske, sen tog han det, de va en liten bock. Så de va den rådjursjakten tror nog att de berodde på att de va ganska mycke snö minns inte riktigt men bra på fågel va han sköt även en mink me kom ja på. Lycka till. vorsteh kan jaga allt de vet ja.

Publicerat

Kul att intresset fanns i alla fall...? ;)

Publicerat

Kul att se att det finns folk som "vågar" köra hunden på annat än fågel! Många "tror/vet" att man "förstör" hundens fågelintresse om man jagar annat med den. Men som man ser i detta fallet så var hunden mest sugen på fågeln. Antar att du började med att jaga in honom för fågel med. Plus att det är oftast det dominanta av instinkterna hos Vorstehn. Är själv fullt övertygad om att man inte påverkar fågelintresset för att man jagar andra vil emellanåt! Det är nästan som den gamla inställningen, man skulle inte träna lydnad på en hund, då for jakten ur hunden. Man skulle jaga med en halvt svulten hund så instinkterna för att få ett vilt ökade. Vi vet bättre än så idag & skäms lite för de tidiga åsikterna.

Så jag blir glad då jag läser om de som vågar prova hundarnas outnyttjade instinkter.

Har själv försökt att anv min som stötare, tyvärr så blir han lite en jagare, när det är rådjur, men börjar att lugna sig nu... Förr jagade han rådjuren i 45-60 min. Det är inte vidare önskvärt, men tror att han kommer att sköta detta fint till nästa höst!

Har även haft skalldrev på räv & hare med min vorsteh, utan att jag gråtit speciellt mycket. Det har fallit sig ganska naturligt då han blir uttråkad om det inte finns fågel i marken.

Ska troligen jaga vildsvin nästa sommar/höst... Han skötte sig bra under träningen i ett hägn, så man blir taggad att prova skarpt.

Länge leve allsidiga hundar! :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Som tidigare forumister sagt... Kul att ni vågar släppa era vorstehhundar på annat än fågel.

En vida spridd ide är ju annars att det bara är OK att släppa den "färdiga" fågelhunden efter annat vilt än fågel.

Några funderingar bara...

Almensson: Varför släppte du i långlina?

KungCocos: 45-60min låter ju inte helt bra. får man fråga hur du har jagat in hunden på hårvilt?

Vad har ni generellt för erfarenheter av vorstehhundar som jagar mer än fågel?

//Johan

Som har en vorstehhund....

Kleiner Münsterländer Vorstehhund ;)

Länge Leve Jaktbrukshunden

Publicerat
KungCocos: 45-60min låter ju inte helt bra. får man fråga hur du har jagat in hunden på hårvilt?

Nej, det var inte alls bra när han gjorde det! Nej, ska jag vara helt ärlig så har jag inte "jagat in" honom på hårvilt, utan jag har låtit han hålla på då han själv har jagat. Det har tagit sin tid, men efter ett tag så inser han att; "Jag gör nog inte rätt?!" Eftersom att han hittat mer & mer "hårvilt" så har han lugnat sig eftersom. Det jag egentligen gjort är att jag före dessa lös-släpp så var jag ganska hård i träningen med att lägga spår på hårvilt, såsom räv & rådjur med hunden i lina.

Sen ska man vara medveten om att min hund är ingen stjärna heller på detta, men han får & vill jaga annat än fågel. Har ännu inte skjutit nått rådjur för honom, men det är nog mest för att jag inte lagt ner nån jätte-tid på detta i höst. Har haft alldeles för lite jakt-tid i höst av olika orsaker.

Jag är inte kanske den svenska modellen för fågelhundsägaren, för jag är inte "jätte-hård" i träningen, låter dom ta den tid dom behöver, istället för att "lära" hunden jaga. Anser att dom har det i sig utan att jag måste trycka på en massa. Tid i skogen ger färdighet!

Publicerat
  • Författare
Som tidigare forumister sagt... Kul att ni vågar släppa era vorstehhundar på annat än fågel.

En vida spridd ide är ju annars att det bara är OK att släppa den "färdiga" fågelhunden efter annat vilt än fågel.

Några funderingar bara...

Almensson: Varför släppte du i långlina?

Vad har ni generellt för erfarenheter av vorstehhundar som jagar mer än fågel?

//Johan

Som har en vorstehhund....

Kleiner Münsterländer Vorstehhund :unsure:

Länge Leve Jaktbrukshunden

Anledningen till att jag släppte i lina var de höns som sprang omkring i närheten, och tar han sig in bland dem så gör han nog rent hus....