Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Surt eftersök.. misslyckat alltså..

Featured Replies

Publicerat

Även om dagen va bra o med rätt bra hundjobb ändå..

Paraden blev på 4 rådjur och en älgklav.

Ytterligare 3 skott mot vilt som i alla fall två sannolikt va bom.

Det andra var träff, 2 hagelskott på ca 15 m lossade.

Troligen träff för långt fram men alla benen var hela.

Vi gick på efter 50 minuter, där gjorde vi nog det fatala misstaget, tyvärr.

Wachteltiken satte sig nästan direkt o tyckte att hon skulle bli släppt..

Kanske blivit annorlunda om vi gjort så, ev misstag 2.

Hade hon fått komma helt lös o ledig fram innan djuret gick iväg så kunde det blivit succé istället..

Spårade en bit till o hon visade klart o tydligt att nu får ni faen koppla loss.

Tvekade nog lite för länge, kändes galet men kopplade loss och det blev upptag o drev rakt ut o ur hörhåll.

Medans vi väntade på hunden kollade vi om spåret o hittade stället djuret stått på, för de hade inte legat va vi kunde se, snön va inte smält utan det var mycket droppar i snön på kanske en fjärdedels kvadratmeter, först på ett par ställen o sen intill en kullfallen tallstam.

Hunden återkom o va blodig i hela käften. Vi var, eller i alla fall jag var övertygad om att hon fimpat rådjuret någonstans utom hörhåll.

Satte på spårlinan igen o försökte få henne o visa vart.

Gick långt i spåret o kom över ett par vägar, bröt tillfälligt medans killarna som var igång med nästa såt gick förbi. Nu var det folk runt denna såt vi nu var i också och de gick igång med ett par hundar i såten bredvid.

Efter en bit så kommer vi på rätt färska älgspår och även rådjur, blev nu osäkra på hundskrället.

Kopplade loss o visst faen va de drev både hit o dit ett par ggr.

Hade friska rådjur inom håll 2 ggr.. men med publik så blir man lite försiktigare.. ;)

Vi kom inte så mycket längre med wachteln kändes det som.

Avbröt o anslöt till såtgenomgången, när så nästa såt ska tas så fortsätter jag själv ensam med den svarte.

Sätter henne på spåret där vi passerade andra vägen.

Visste att vi sett blod innanför, tror väl egentligen inte så mycke på försöket men va faen, man har ju svår t o ge sig..

Den svarte spårade på, gick skitbra, hon va o kollade älgspåren o där vi gått o luktade lite där de 2 friska djuren fart igenom o så hade det ju varit 3 hundar+ en främmande älghund o drevdjur o en jävla röra där vi bröt innan.

Lät henne bara suffsa på o tänkte mest att det får bli som de vill, men va nu.. där va en bloddroppe i frosten. Litet hopp tändes…. Här hade vi inte varit innan.

Hon spårade på o jag tänkte att hon nog spårade där vi trampat innan eller ev spårade wachteln som förmodligen inte alls tagit djuret som vi trodde från början utan helt enkelt rivit sig i munnen o blodet hon hade i käften kom högst troligt från henne själv.

Kom över ännu en grusväg & såg ett par droppar blod på vägen. Spårade ytterligare 150-200m o där sket de sig & det blev mycket snurrande innan hon fortsatte fast nu inte alls med samma målmedvetna spårande. Såg att hon spårade bakspåren på en hundförare som gått denna såten vi nu var inne i först på morgonen. Kan ju vara så att djuret gått på samma stig.

Men efter en bit så bröt jag för o hämta en löshund. Trodde mig veta ungefär vart rådjuret befann sig.

Kom dit lite senare o satte den svarte på spåret där det sist gick över vägen, hade nu med en annan wachtel som vi hoppades skulle hitta djuret.

Kom tillbaka där hon vimsade innan och nu blev de samma visa.

Lyft huvud o började dra i vind. Vi släppte wachteln och lät henne frisöka av området som vi, eller jag trodde var hett men inget resultat alls.

Känns väldigt surt o förbannat tråkigt o lämna ett påskjutet djur i skogen men jag har slut på idéer och trötta hundar.

Dagen var annars trevlig som tusan men solket i bägaren tär som faen…

Jakt i morgon igen, hoppas den blir lika trevlig fast utan missöden dårå..

Ja, just de.. får passa på o tacka killarna än en gång…

Fins iallafall en på forumet som jag plågat med mina skithundar hela dan.

O en snubbe till men vet inte om han e på jaktsnack.

Har förresten fått nytt namn på tiken…

Tjyv Alice… ;)

Kan inte fatta va de menar?? :D

klart som faen att subban ska visa unghundarna hur de ska jaga.... ;)

Får hoppas jag inte ljugit allt för mycke nu... blir så pinsamt då.. ;)

Publicerat

Surt var ordet. ;)

Hade du inte Astron på Alice?

Publicerat
  • Författare
Surt var ordet. ;)

Hade du inte Astron på Alice?

Nä har gått ifrån den på henne.

Synd egentligen men hon jagar bättre utan den och med vanlig swepointpejl.

Har ju västmodell på Astron o den för nog allt för mycket liv när hon går genom tätningar.

Gris blir rena skiten med västen...

Antar att hon inte gillar o jaga gris under en pressening som poalrn beskrev det...

Har beställt halsband till min Astro men inte fått det än, verkar ta tid... ;)

Publicerat
Ja, just de.. får passa på o tacka killarna än en gång…

Fins iallafall en på forumet som jag plågat med mina skithundar hela dan.

O en snubbe till men vet inte om han e på jaktsnack.

Har förresten fått nytt namn på tiken…

Tjyv Alice… B)

Kan inte fatta va de menar?? :D

klart som faen att subban ska visa unghundarna hur de ska jaga.... <_<

Får hoppas jag inte ljugit allt för mycke nu... blir så pinsamt då.. :D

Så jäkla plågad vet jag inte.. :) Tro nog våra bägge odjur plågades lite de också.. : )

Tyckte vi hade bra fart i skogen idag och fick känslan av att skyttarna var nöjda.

Och det där med Tjyv Alice... hon har ju vett att låta andra jobba och bara köra avsluten.. :D

Tiken var inte så sliten då hon kom hem, men ngn hund här hemma är nog ett halvt kilo tyngre då ett paket margarin försvann i köket då jag var ute en sväng och hade glömt det på diskbänken.. Blir nog en baktung hund i morgon... :/

Publicerat

I det här fallet var det ju lite synd. Men är själv lite skeptisk till väst.

Publicerat

Har man tillgång till en skarpsprungen eftersökshund typ Wachtel. Tycker jag det funkar bättre att släppa så fort som möjligt efter skottet! Väntade nån gång förra året men då blev det mest skit, däremot tog han ett par där jag släppte max en kvart efter skottet.

\mats

Publicerat
  • Författare
Så jäkla plågad vet jag inte.. :lol: Tro nog våra bägge odjur plågades lite de också.. : )

Tyckte vi hade bra fart i skogen idag och fick känslan av att skyttarna var nöjda.

Och det där med Tjyv Alice... hon har ju vett att låta andra jobba och bara köra avsluten.. :lol:

Tiken var inte så sliten då hon kom hem, men ngn hund här hemma är nog ett halvt kilo tyngre då ett paket margarin försvann i köket då jag var ute en sväng och hade glömt det på diskbänken.. Blir nog en baktung hund i morgon... :/

Vågar lova att de va sketanöjda :lol:

Publicerat
  • Författare
Har man tillgång till en skarpsprungen eftersökshund typ Wachtel. Tycker jag det funkar bättre att släppa så fort som möjligt efter skottet! Väntade nån gång förra året men då blev det mest skit, däremot tog han ett par där jag släppte max en kvart efter skottet.

\mats

Där är vi oeniga...

Upplever att om djuret får gå i ordentlig sårlega så ökar chanserna att hunden går ifatt och stoppar djuret.

Vet inte om det hjälpt i de här fallet men känns som det varit bäst att avvakta ytterligare en timme eller nått.

Finns studier på att djur såväl som mänikskor inte upplever så mycke smärta direkt efter skadan.

Får det gå ett par timmar så har erndofinet avtagit och djuret är mycket mer nersatt och lättare att få tag på.

Nu fick vi intrycket av skytten att det bara borde va o gå in o hämta ett dött rådjur.

Vilket det ju visade sig va inte så lite fel...

Publicerat
Där är vi oeniga...

Upplever att om djuret får gå i ordentlig sårlega så ökar chanserna att hunden går ifatt och stoppar djuret.

Vet inte om det hjälpt i de här fallet men känns som det varit bäst att avvakta ytterligare en timme eller nått.

Finns studier på att djur såväl som mänikskor inte upplever så mycke smärta direkt efter skadan.

Får det gå ett par timmar så har erndofinet avtagit och djuret är mycket mer nersatt och lättare att få tag på.

Nu fick vi intrycket av skytten att det bara borde va o gå in o hämta ett dött rådjur.

Vilket det ju visade sig va inte så lite fel...

Håller absolut med dig i detta, men tycker det är lite speciellt med kanske just Wachtel och rådjur. Men det kanske är min som är speciell. För han verkar funka bättre när vittringen är färskare och har fått för mig är bara rådjuret det minsta skadat så är han i fatt inom två hundra meter.

\mats

Publicerat
  • Författare
Håller absolut med dig i detta, men tycker det är lite speciellt med kanske just Wachtel och rådjur. Men det kanske är min som är speciell. För han verkar funka bättre när vittringen är färskare och har fått för mig är bara rådjuret det minsta skadat så är han i fatt inom två hundra meter.

\mats

Jodå jag e med på hur du menar.

Har tagit några med tiken, varför det sket sig i helgen fattar jag itne riktigt,

Nog var djuret skadat o enl skytten ordentlig träff.

Han fick iofs inte stopp på hundn direkt men jycken var nog inte efter så långt eftersom rådjuret stannat rätt nära ändå.

Ställt sig högt o lyssnat av hund antar jag.

Jag blev efter med losskopplandet, en snabbare och envisare jycke hade nog stoppat djuret.

Men hur jag än ältar det så blir jag inte klokare...

Jycken har tagit frambenskjutna flera ggr, även något men enbart ett par hagel i.

Hon är väl 5 år eller nått så hon bör ha lite koll på´t nu.

Ville egentligen att skyttens münster skulle gått med som förstärkning för han är snabb som satan men förföljer inte långt.

Skytten ville inte det så vi gjorde som vi gjorde.. Tyvärr :D

Publicerat
Jodå jag e med på hur du menar.

Har tagit några med tiken, varför det sket sig i helgen fattar jag itne riktigt,

Nog var djuret skadat o enl skytten ordentlig träff.

Han fick iofs inte stopp på hundn direkt men jycken var nog inte efter så långt eftersom rådjuret stannat rätt nära ändå.

Ställt sig högt o lyssnat av hund antar jag.

Jag blev efter med losskopplandet, en snabbare och envisare jycke hade nog stoppat djuret.

Men hur jag än ältar det så blir jag inte klokare...

Jycken har tagit frambenskjutna flera ggr, även något men enbart ett par hagel i.

Hon är väl 5 år eller nått så hon bör ha lite koll på´t nu.

Ville egentligen att skyttens münster skulle gått med som förstärkning för han är snabb som satan men förföljer inte långt.

Skytten ville inte det så vi gjorde som vi gjorde.. Tyvärr :blush:

Efterklok är man ju nästan alltid.

Men det är guld värt med dom här snabba hundarna på just eftersök efter rådjur, ångrar nästan att jag inte skjuter rådjur för min Wachtel längre. Men blir inte benet helt bra får han nog bli en ren eftersökshund vad det lider.

\mats

Publicerat

Jag tycker ni har helt rätt båda två, ni anpassar er efter ert respektive hundmaterial...

Mvh!