Publicerat September 2, 200520 yr Varför ska man köpa 72mm modellen framför 56mm? Att man kan ha större förstoring senare med den stora är ju klart men om man justerar utgångspupillen lika på båda kikarna, ser man då längre med den stora modellen? Jag läste testet som Håkan gjort i JoF och han tyckte man såg 15- 30 minuter senare med den större. Var det jämfört med 6-24x56 modellen? I så fall måste ju den stora vara värd den stora sedelbunt den kostar extra... Jag är ju så sugen men jag måste ju veta om det är motivetat att betala kanske 10 000kr mer med fästen för den stora eller om jag kommer att bli nöjd med x56 modellen. Jag har i dag en Nightforce BR 5-22x56 som jag gillar ända tills jag tänder belysningen.
Publicerat September 2, 200520 yr Jodå det var 56modellen vi jämförde emot 72 modellen, och därefter köpte jag faktiskt en själv. Dock så köpte jag inte den vi testade eftersom jag gick och sög på den dyra karammeln väl länge så den hann säljas under tiden. 15-30 minuters skillnad var på en uppstoppad räv på 300 meter. På ett grisvak hade resultatet varit helt annorlunda. Jag är mycket nöjd med kikaren MVH Håkan