Publicerat November 23, 200817 yr Hej! Till nästa säsong hade jag tänkt att försöka mig på att locka Järpe, någon som jag hört ska vara riktigt kul. Tanken är att smyga ut och sätta sig med 22:an nånstans och locka. Men, jag tänkte ställa några frågor för att öka mina chanser lite Vad ska man välja för miljö? Tät granskog, öppen storskog, blandskog, mosse eller what? =) Hur dold ska man hålla sig när man sitter och lockar? Hur länge kan man sitta på samma ställe? Och sen naturligtvis även tacksamt om ni har övriga tips på saker som är bra att tänka på =) //Ola
Publicerat November 23, 200817 yr enkelt sagt så gå dit du brukar stöta järpar=) men dom brukar variera i terräng men säkra ställen är i lite fuktigare områden med blandskog som gärna angränsar till äldre skog ,myrholmar, längs bäckar...det är lite årsbetonat vart du hittar järpen...nu senare på hösten/vintern äter dom knoppar och tidigare på hösten så leta vart det finns bär. Jag lockade mycket järpe när jag var yngre och man behöver inte sitta onödigt kamoflerad utan mot stammen av ett träd eller bakom en sten . sitt gärna så du har ganska öppet, så du lockar ut järpen ur snåren. då har du större chans att få skjuta då du annars riskerar att få in järpen på för nära håll och du blir lättare upptäckt... tänka på är oxå att den kan komma tyst! så lyssna noga effter dom bullrande vingarna men håll även utkik på marken ifall den kommer springandes. och råkar du stöta järpen är det ingen fara dom brukar gå att locka in på nytt efter ett litet tag. du behöver heller inte flytta på dig om du skjuter en järpe ,fortsätt ett tag för kan finnas fler som är på gång. men får du ingetsvar så sitt max nån minut på samma ställe, bättre att gå och stanna till då å då och vissla några ggr...så tillslut får du svar om dom är på humör. vissa dagar krävs det att du är riktigt duktig å får till klockrena ljud och ibland kan vem som helst locka med framgång. men en bra pipa är guld värd... hade en gammal som min far hade när han var ung som var suverän....klara fina toner ..men givetvis tappade jag den någonstans... har sedan köpt några nya i affären men dom är helt jävla kass! känns som måndagsexemplar varenda en. taskiga ljud ,svåra att blåsa i kan bli missljud då å då... och jag har inte skjutit i närheten av lika många järpar med dom som med den gammle =( men hoppas du lyckas ,,,skit kul och väldigt god fågel
Publicerat November 24, 200817 yr Efter att ha testat jaktformen under en dag (sköt tre st) kan jag inte dela med mig av nån särskilt stor erfarenhet likt jonaswande men här kommer ändå några tips: - full camo Behövs inte för att få järpen inom håll men drethäftigt när mesar och trädkrypare kommer flygnas och sätter sig på dig. Du har också råd med lite mer rörelser när järpen är nära, typ anlägg och sånt. Och vem vet det kanske blir läge på nån tjäder också... - locka var 200-ade meter, högst 10 min i lämplig miljö; täta, lövrika blandskogar, gärna fuktiga och äldre. Bäckdråg är heta. - 22:an är nog lämplig. Vid hageljakt bör man ha lätta laddningar och små hagel, typ US 7,5 eller nåt. Jag sköt sönder en med US 6 på ca 20 m. Kändes inte bra - då har man lärt sig det - Pipan som finns i det flesta jaktbutiker duger, i allfall gjorde den det denna dag. Kunde blåsa lite hur som helst och järpen kom i allafall. - fixa arrende i örtenområdet och du kan fylla frysen
Publicerat November 24, 200817 yr Författare Efter att ha testat jaktformen under en dag (sköt tre st) kan jag inte dela med mig av nån särskilt stor erfarenhet likt jonaswande men här kommer ändå några tips:- full camo Behövs inte för att få järpen inom håll men drethäftigt när mesar och trädkrypare kommer flygnas och sätter sig på dig. Du har också råd med lite mer rörelser när järpen är nära, typ anlägg och sånt. Och vem vet det kanske blir läge på nån tjäder också... - locka var 200-ade meter, högst 10 min i lämplig miljö; täta, lövrika blandskogar, gärna fuktiga och äldre. Bäckdråg är heta. - 22:an är nog lämplig. Vid hageljakt bör man ha lätta laddningar och små hagel, typ US 7,5 eller nåt. Jag sköt sönder en med US 6 på ca 20 m. Kändes inte bra - då har man lärt sig det - Pipan som finns i det flesta jaktbutiker duger, i allfall gjorde den det denna dag. Kunde blåsa lite hur som helst och järpen kom i allafall. - fixa arrende i örtenområdet och du kan fylla frysen Hahaha, jag vet ärligt inte om örtenområdet ingår i mitt arrende =) Och jag är för trötter för att leta fram kartorna nu =) I ärlighetens namn har jag inte sett en enda järpe på markerna. En del tjäder har jag dock stött upp, och kommit till skott på. Kanske fungerar att leta järpe i samma miljöer som där jag sett övriga skogsfåglar?
Publicerat November 25, 200817 yr dom finns lite överallt. ..bara prova sig fram. eller så kan du fråga nån lokal hundförare,,dom knallar ju runt i skogen ganska mycket och har ofta lite koll på vart det kan finnas fågel.
Publicerat December 14, 200916 yr Lånat tråden lite. Någon som håller på med att locka på järpe? Själv tycker jag att det är riktigt kul och spännande. Framförallt så är det inte speciellt svårt att lura järparna. En annan grej angående järpar, är det någon som jagar dom med hund? Verkar riktigt svårt faktist.
Publicerat December 15, 200916 yr Efter att ha testat jaktformen under en dag (sköt tre st) kan jag inte dela med mig av nån särskilt stor erfarenhet likt jonaswande men här kommer ändå några tips: - full camo Behövs inte för att få järpen inom håll men drethäftigt när mesar och trädkrypare kommer flygnas och sätter sig på dig. Du har också råd med lite mer rörelser när järpen är nära, typ anlägg och sånt. Och vem vet det kanske blir läge på nån tjäder också... - locka var 200-ade meter, högst 10 min i lämplig miljö; täta, lövrika blandskogar, gärna fuktiga och äldre. Bäckdråg är heta. - 22:an är nog lämplig. Vid hageljakt bör man ha lätta laddningar och små hagel, typ US 7,5 eller nåt. Jag sköt sönder en med US 6 på ca 20 m. Kändes inte bra - då har man lärt sig det - Pipan som finns i det flesta jaktbutiker duger, i allfall gjorde den det denna dag. Kunde blåsa lite hur som helst och järpen kom i allafall. - fixa arrende i örtenområdet och du kan fylla frysen Att jaga järpe med Hagelgevär är ju nästan som att svära åt Bibeln Nä det man ska använda är en 22 lr och använd det likt en som spelar på en Stradivarius med känsla och engagemang Ett tips: De brukar trivas bra i bäckdråg och granskog speciellt där det finns al. Mvh // JägarNNNNNN (Jagat järpe i över 30 år)
Publicerat December 15, 200916 yr Ett tips: De brukar trivas bra i bäckdråg och granskog speciellt där det finns al. +1
Publicerat December 17, 200916 yr Ett tips: De brukar trivas bra i bäckdråg Japp, där finns dem. Al finns inte här, men annars så gillar de samma miljöer som tjäder ungefär. Har skjutit flera hundra järpar, många av dem på lock. Tom nån efter en gammal rutinerad norrbottensspets. Använder ingen camo, det behövs inte. De kommer och landar på några meters håll ändå. 2m är det närmaste hittills. Var 30-70 meter stannar jag och lockar. Svarar de så går jag åt det hållet. Kommer de så kommer de. Flyger de ivä'g så går jag efter, de flyger oftast inte så långt. 20-50m oftast. Sen hör man när man kommer nära, de börjar kvittra och röra på sig. Man hör när de ser dig helt enkelt. Då är det bara osäkra för snart får du se den.