Publicerat November 23, 200817 yr Hej Har äntligen funnit en vänsterbössa som ligger perfekt från första stunden, detta får anses som ovanligt för mig i alla fall brukar få lägga massor med pengar på anpassning mm för att få till dom. Vapnet är en Kongsberg 393:a med matchpipa i kaliber 6,5x55 och med en tumhålskolv som är klippt och skuren för mig. Skicket är så nära perfekt man kan komma, enligt handlaren så har det gått ett 100tal skott genom pipan. Nu till mina frågor.. Kvaliten på Kongsberg? Kända brister? Är det möjligt att brotcha upp denna till 6,5-284 ? Och sist men inte minst vad ska man betala Micke
Publicerat November 23, 200817 yr HejHar äntligen funnit en vänsterbössa som ligger perfekt från första stunden, detta får anses som ovanligt för mig i alla fall brukar få lägga massor med pengar på anpassning mm för att få till dom. Vapnet är en Kongsberg 393:a med matchpipa i kaliber 6,5x55 och med en tumhålskolv som är klippt och skuren för mig. Skicket är så nära perfekt man kan komma, enligt handlaren så har det gått ett 100tal skott genom pipan. Nu till mina frågor.. Kvaliten på Kongsberg? Kända brister? Är det möjligt att brotcha upp denna till 6,5-284 ? Och sist men inte minst vad ska man betala Micke Tjena! Kolla med http://www.norajaktosportskytte.se/ De är generalagent i sverige för kongsberg, de borde ha koll på dina frågor =) För övrigt, om jag förstått det hela rätt, så är kongsberg vidareutvecklad från Lakelander/Varberger.
Publicerat November 23, 200817 yr Är det möjligt att brotcha upp denna till 6,5-284 ? Vad jag fått veta så måste pipan vara helt cylindrisk någon (eller några) tum från lådan mätt, om du ska kunna brotcha från 6.5X55 till -284 Annars finns ju 6.5X55AI som verkar spännande.
Publicerat November 23, 200817 yr HejHar äntligen funnit en vänsterbössa som ligger perfekt från första stunden, detta får anses som ovanligt för mig i alla fall brukar få lägga massor med pengar på anpassning mm för att få till dom. Vapnet är en Kongsberg 393:a med matchpipa i kaliber 6,5x55 och med en tumhålskolv som är klippt och skuren för mig. Skicket är så nära perfekt man kan komma, enligt handlaren så har det gått ett 100tal skott genom pipan. Nu till mina frågor.. Kvaliten på Kongsberg? Kända brister? Är det möjligt att brotcha upp denna till 6,5-284 ? Och sist men inte minst vad ska man betala Micke Grattis! Den ser ju fin ut!
Publicerat November 23, 200817 yr Tjena!Kolla med http://www.norajaktosportskytte.se/ De är generalagent i sverige för kongsberg, de borde ha koll på dina frågor =) För övrigt, om jag förstått det hela rätt, så är kongsberg vidareutvecklad från Lakelander/Varberger. Är det inte TPAB i Vintrosa utanför Örebro som är generalagent?? Var det i allafall för inte så längesen.
Publicerat November 23, 200817 yr Författare Vad jag fått veta så måste pipan vara helt cylindrisk någon (eller några) tum från lådan mätt, om du ska kunna brotcha från 6.5X55 till -284Annars finns ju 6.5X55AI som verkar spännande. Vill bara säga att jag inte är någon riktig fena på just val av kaliber etc,, men Kalibern du nämner är för mig 6,5x55Ai är det någon det går att få tag i laddverktyg till ? Bössan ska bli en ren sniper & sälbössa och jag har redan Swarovskis jättetub i Z6-serien på väg hem från Sako. Grattis! Den ser ju fin ut! Jodå den är riktigt fin och en fantastisk slutstycksgång. Trots den väl till yxade kolven och matchpipa så balansen utmärkt, har dock inte provet den ännu på talvan, men så fort kikaren kommer så blir det dags.. //B
Publicerat November 23, 200817 yr Författare Tjena!Kolla med http://www.norajaktosportskytte.se/ De är generalagent i sverige för kongsberg, de borde ha koll på dina frågor =) För övrigt, om jag förstått det hela rätt, så är kongsberg vidareutvecklad från Lakelander/Varberger. Ska ta ett samtal med dessa under morgondagen, och jag tror du har rätt ang Lakelander & Varberg vill minnas att jag läst detta någonstans. Tackar för länken.. //B
Publicerat November 23, 200817 yr det fina med AI är att du kan skjuta vanlig 6,5X55 ammo för att få hyslorna, sedan kan du halskalibrera med ett vanligt verktyg för6,5X55, förutsatt att det är rätt inställt. För att kunna hel kal måste man ha rätt verktyg, alltså ett AI verktyg.
Publicerat November 23, 200817 yr Vill bara säga att jag inte är någon riktig fena på just val av kaliber etc,, menKalibern du nämner är för mig 6,5x55Ai är det någon det går att få tag i laddverktyg till ? Bössan ska bli en ren sniper & sälbössa och jag har redan Swarovskis jättetub i Z6-serien på väg hem från Sako. Jodå den är riktigt fin och en fantastisk slutstycksgång. Trots den väl till yxade kolven och matchpipa så balansen utmärkt, har dock inte provet den ännu på talvan, men så fort kikaren kommer så blir det dags.. //B redding har verktyg där heter kalibern 6.5 X 55 Swedish Improved 40°. klart mycket mer lämpligt val än 6,5x 284 enligt mig.
Publicerat November 23, 200817 yr Vill bara säga att jag inte är någon riktig fena på just val av kaliber etc,, menKalibern du nämner är för mig 6,5x55Ai är det någon det går att få tag i laddverktyg till ? Bössan ska bli en ren sniper & sälbössa och jag har redan Swarovskis jättetub i Z6-serien på väg hem från Sako. Jodå den är riktigt fin och en fantastisk slutstycksgång. Trots den väl till yxade kolven och matchpipa så balansen utmärkt, har dock inte provet den ännu på talvan, men så fort kikaren kommer så blir det dags.. //B Kul när den fungerar ordentligt på en gång och att den passar dig i anläggningen också! Du får väl ta och putsa till kolven så att den inte ser så grov ut kanske.