Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mycket påverkar vi fågelstammen genom hård jakt?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

En fråga som jag funderat på ganska så mycket under denna säsong är hur mycket vi jägare påverkar en lokal gråfågelstam med högt jakttryck. För hur vi än vrider och vänder på det så påverkar vi en stam genom att bort en enda orre, frågan är bara hur mycket.

Några exempel som fått mig att fundera

• På vissa områden inom Stöde Södra JVO så har det funnits en mycket stark orrstam i början av hösten. Under hösten så har man bedrivit en ganska så hård spel/bulvan-jakt och indianjakt efter orre. Som följd så ser man bara enstaka orrar på samma område.

• I början av säsongen var det ett enormt jakttryck på vissa statliga marker i jämtlands län. Fågeltillgången var helt ok i början av säsongen. Bara efter ~2 veckor vara i princip alla marker avlysta pga för hårt jakttryck. För tre veckor sedan var det i det närmaste fågeltomt (jagade på marker dit fågeln flyttar sig under hösten). För första gången under mitt aktiva jaktliv så var marker som alltid hållit fågel under de senaste 10 åren fågeltomma. Däremot så höll direkt angränsade privata marker fågel. Varför kan man fundera över.

• På hemmamarken så jagas orren ganska så hårt, av många olika personer. I början av säsongen var orrtillgången mycket god. Nu lite senare på säsongen kan jag inte annat konstatera att antalet orrar radikalt minskat, en markant skillnad. Det finns ett flertal personer som jagar på spel och toppjakt (inge ont i det, jag är en av dom). Eftersom det inte är något större problem att hitta orrarna om man bara vet var dom håller hus så är det inte heller något större problem att skjuta dom.

• En kompis kompis som stolt deklarerar att han skjutit 26 tjädertuppar på en dag (jan 2008). Efter att ha frågat varför han skjut 26 tuppar svara han ”…det fanns så många och dessutom så påverkar detta inte stammen ….”

Jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket vi påverkar fågelstammen genom att jaga den hårt.

Så därför har jag några frågor till er rörande detta ämne.

Frågor

-------

1. Var går gränsen kring hur många orrar/tjädrar (procentuellt) man kan skjuta utan att påverka stammen negativt?

2. Vad anser ni att ett normal ”baglimit” bör ligga på (på marker där det inte finns några begränsningar)?

3. Varför finns det inget liknande tänk kring hur mycket man kan skjuta som det finns kring fiske efter öring/harr? Det är sällan man hör någon som plockar upp ett stort antal öringar och harrar utan att bli starkt ifrågasatt.

Publicerat
Hej!

En fråga som jag funderat på ganska så mycket under denna säsong är hur mycket vi jägare påverkar en lokal gråfågelstam med högt jakttryck. För hur vi än vrider och vänder på det så påverkar vi en stam genom att bort en enda orre, frågan är bara hur mycket.

• På vissa områden inom Stöde Södra JVO så har det funnits en mycket stark orrstam i början av hösten. Under hösten så har man bedrivit en ganska så hård spel/bulvan-jakt och indianjakt efter orre. Som följd så ser man bara enstaka orrar på samma område.

• I början av säsongen var det ett enormt jakttryck på vissa statliga marker i jämtlands län. Fågeltillgången var helt ok i början av säsongen. Bara efter ~2 veckor vara i princip alla marker avlysta pga för hårt jakttryck. För tre veckor sedan var det i det närmaste fågeltomt (jagade på marker dit fågeln flyttar sig under hösten). För första gången under mitt aktiva jaktliv så var marker som alltid hållit fågel under de senaste 10 åren fågeltomma. Däremot så höll direkt angränsade privata marker fågel. Varför kan man fundera över.

• På hemmamarken så jagas orren ganska så hårt, av många olika personer. I början av säsongen var orrtillgången mycket god. Nu lite senare på säsongen kan jag inte annat konstatera att antalet orrar radikalt minskat, en markant skillnad. Det finns ett flertal personer som jagar på spel och toppjakt (inge ont i det, jag är en av dom). Eftersom det inte är något större problem att hitta orrarna om man bara vet var dom håller hus så är det inte heller något större problem att skjuta dom.

• En kompis kompis som stolt deklarerar att han skjutit 26 tjädertuppar på en dag (jan 2008). Efter att ha frågat varför han skjut 26 tuppar svara han ”…det fanns så många och dessutom så påverkar detta inte stammen ….”

Jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket vi påverkar fågelstammen genom att jaga den hårt.

Frågor

-------

1. Var går gränsen kring hur många orrar/tjädrar (procentuellt) man kan skjuta utan att påverka stammen negativt?

2. Vad anser ni att ett normal ”baglimit” bör ligga på (på marker där det inte finns några begränsningar)?

3. Varför finns det inget liknande tänk kring hur mycket man kan skjuta som det finns kring fiske efter öring/harr? Det är sällan man hör någon som plockar upp ett stort antal öringar och harrar utan att bli starkt ifrågasatt.

Jag personligen tror att man ska vara JÄVLIGT försiktig med att skjuta hönor!.....själv skjuter jag ej hönor, inte ens om hunden sköter sig.

Svar:

1. ingen aning faktiskt

2. kan bara referera för mig själv, en tjäder per jakttillfälle räcker gott och väl, 2-3 orrar likaså, förstår de som blir "förblindade" av att det finns massor med fågel, men man måste försöka tänka framåt också, till nästkommade sesonger.

3. jakten är friare, är otroligt svårt att sätta baglimit på jakt och sen ha folk som åker ut och kollar så att det följs, en jägare kan gå i princip överallt i markerna medan en fiskare "måste" hålla sig till vattnet.

Publicerat

1. ingen aning.

2. Jag är under 18 år och får inte jaga själv utan en överårig. När vi är ute på toppjakt har vi en "baglimit" på en tjädrar/person. Oftast går det ett antal jakttillfällen innan man överhuvudtaget får chans på en tjäder.

3. Ingen aning.

Förövrigt tror jag att fågelstammen styrs mycket av de första veckorna efter den 25:e Augusti <_<

//

Gabbe

Publicerat
Hej!

Frågor

-------

1. Vet ej.

2. Baglimit måste anpassas efter fågeltillgång. Exempelvis: Goda år=2 per jaktdag Dåliga år=1 per jaktdag. Det beror ju givetvis på markstorleken också. Dock tycker jag att hönskytte ska vara begränsat oavsett fågelmängd. Inte genom fler regler utan snarare genom att få alla jägare att inse fördelar med att spara hönor. Själv skjuter jag bara hönor den första tiden efter premiären (mycket för hundens skull) och aldrig fler än 5-6 stycken per höst. Obs att jag jagar på 139000 ha.

3. Svårt att jämföra. Fisken går att släppa tillbaka. Du kan alltså fortsätta fiska trots att limit är nådd.

Publicerat
Frågor

-------

1. vågar ej svara <_<

2. vi har 3 skogsfåglar per man per jaktår. alltså på hel aåret får bara 3 skogsfåglar fällas ^_^ dit räknas då tjäder,orre,järpe och morkullan B) och eventuella rackelhönor/hanar vad de nu heter :o. tycker jag är ganska rimlig med tanke på vår korta tid vi har för skogsfåglar :o fasst vi har en hel del fåglar.

3. som en person sa catch n release?

Publicerat

26 st på en dag :D det blir ju med tanke på hur korta dagarna är då blir det en tjäder var tionde minut ca och hur fasen bär man med sig så många.

Publicerat
  • Författare
26 st på en dag :D det blir ju med tanke på hur korta dagarna är då blir det en tjäder var tionde minut ca och hur fasen bär man med sig så många.

2 jägare som hittade en stor flock tjädrar i mellersta norrland och skjöt. Visst kan jag liksom du ifrågasätta antalet men det var vad som återberättades vid middagen. Sen om det var en skarvning i uppåtriktningen kan man bara spekulera i men det som var anärkningsvärt var att hans svar att detta inte skulle påverka stammen. Hur vet han det? Varken han eller hans kompis har en aning om hur många andra jägare som jagade på detta område och många som skjöts.

Själva frågan jag vill komma åt är om vi som jägare påverkar stammen genom hård jakt och var går gränsen (jag har själv ingen aning, kan bara sätta egna regler)?

Publicerat

Visst kan man säga att 26tuppar inte påverkar stammen men hur blir det om alla jagar så??

Normalt är det svårt att påverka stammen med jakt men toppjakt på tjäder och spel skytte på orre är dem två jaktformer där jag sätter egna begränsningar för där är det inga större problem att göra stor skada.

Ska återkomma i denna fråga då jag jobbar natt och är göralös :D

Publicerat
Själva frågan jag vill komma åt är om vi som jägare påverkar stammen genom hård jakt och var går gränsen (jag har själv ingen aning, kan bara sätta egna regler)?

Tycker mig ha sett denna diskution flera gånger. Min åsikt är att klart man kan man påverka tillgången lokalt genom hårt jakttryck. Sedan om jakttrycket är hårt i ett större samanhängande område så påverkas även tillgången där.

Enligt boken Ingemar Hjorths bok "Tjädern. en skogsfågel" var någon gång under 90 talet normalstammen på tjäder 4-5 individer per km2 i goda biotoper.

Men var gränsen går är svårt att svara på.

Publicerat

Förra året sköt jag 1 tjäder, 3 orrar och någon järpe. Det är jag nöjd med. Man får komma hem med fågel i säcken några gånger per år. Att "överbeskatta" en viltstam känns onödigt och gör bara skada. Givetvis måste man ta hänsyn till markernas tillgång på fågel och eventuellt jakttryck.

Publicerat

1. Svårt att säga, men som nämnts tidigare gör ett uttag av tuppar troligen mindre skada än ett uttag av hönor. Jagar själv bara hönor under premiärveckan, för hundarnas skull.

2. Det hela beror på jägarens antal jaktdagar. Jag tycker själv att 1-2 tjädrar och 2-3 orrar är ok vid toppjakt eller speljakt (dock inte detta antal samtidigt), men då har jag många dagar när jag går tom. Ponera att jag jagar fågel 60-70 dagar per år, om jag skulle ha det uttaget varje dag så skulle jag snabbt decimera fågelstammen lokalt. Nu sprider jag min jakt över 4 VVO, och går som sagt tom emmelanåt. Man får ha i åtanke att en jaktdag när man bara sett fågel utan att ha kommit till skott är också en bra dag.

3. Svårare att genomföra om man avser kontrollera detta, MEN, jag tycker visst att ett sådant tänk finns. Själv väljer jag att avstå från att skjuta tjäder om det finns dåligt av dom i ett område, dessutom avstår jag hönor under merparten av mina jaktdagar. Jag och mina jaktkamrater ser nog hellre att man får sprida glädjen av "26 tjädrar" över ett flertal år än att dräpa dom på en dag.

Nu är inte jag heller guds bästa barn och har skjutit för mycket vid tillfälle, dock inga 26 tjädrar. Det mesta jag skjutit under 1 dag topp/spel-jakt är 6 orrar. Men, jag har börjat tänka om och kan numer glädjas åt en växande tjäderstam på mina marker.

Publicerat

1.ingen aning, men som tidigare sagt,hönor bör sparas dåliga år.

2. Jag tycker det räcker bra med 1-2 fåglar per gång man jagar, då själva jaktupplevelsen inte blir bättre med flertalet fåglar, mycket handlar ju om att njuta av allt det andra som en dag i skogen ger,sedan skjuter jag aldrig mer än 2fåglar ur samma kull på för säsongen..

3.Tyvärr tänker många jägare (skjuter inte jag så gör nån annan det) trist!!

sen om man vill ha bra samvete så kan man klippa ett par rävar per år i jvo, det gör nog att man räddar fler fåglar än man skjuter :angry:

ps vi har haft en dålig orrstam så vi har undvikit att skjuta orre i större antal, men nu senast i helgen så såg polaren ca 15hönor i samma flock så nu är den nog på väg tillbaka vilket är riktigt kul då jag verkligen gillar toppjakt på orre..

Publicerat

Helt klart kan man skjuta sönder fågelstammen på begränsande områden.

Det finns alltför många exempel på detta <_<

Tyvärr finns det allt för många som inte tänker sig för, utan de vill bara roffa åt sig allt dom kommer åt på viltets bekostnad.

Men i det stora hela har jakten inte speciellt mycket att göra med fågelstammen.

Utan de störrsta farorna är predatorer som räv och duvhök, samt väder och insektsförekomsten under kycklingarnas första veckor.

Dina frågor....

1. Svår fråga, det beror på helt hur fågeltillgången är och då speciellt hur det ser ut med ungfågel.

2. Jagar man med insidan av pannbenet tycker jag det räcker om du skjuter 2-3 gråfåglar per dag ( händer inte ofta ), även om man har chans på många fler.

Vid ripjakt är siffran något högre.

3. Tror nog de flesta rötägg som missbrukar fågelstammen blir starkt ifrågasatt, precis som de blir vid fisket.

Publicerat

Enligt forskning så ska jakten inte ha någon betydelse på fågelstammen utan det är predatorer och sjukdommar.

men sen kan man ifrågasätta sig att skjuta för många på begränsat område...26 tuppar på en dag tycker jag är löjligt dumt även om det sitter 20 till brevid.

det är lika enkelt som att gå till skjutbanan när dom väl sitter tryggt,,,har själv en gång bommat 5 skott på samma tupp på ca 70 m , hade råkat stöta kikaren på något sätt. och jag sköt tills det var slut skott i fickan sen lyfte jag på mössan och skidade iväg tjädern och hans kompis satt lugnt kvar. så tycker det tappar lite av charmen om det sitter 26 sådana klumpar och verkar omöjliga till å skrämma och man plockar ner alla.

Jag personligen försöker skjuta på alla fåglar jag får läge på...men då har jag ca 17000 h och är en av få fågeljägare dessutom varierar jag området bra så finns ingen chans att det blir sönderskjutet under nuvarande omständigheter.

men det blir inte så mycket fågel per år ändå några ripor nån större ...men hoppas på ändring snart om hunden kommer igång till nästa år=)

Publicerat

klart stammen påverkas. man ska inte gå till överdrift. 26 tuppar. då är det nästan inte jakt längre. sjöfågel tror jag inte påverkas, men skogsfågeln som inte flyttar påverkas klart. jag tycker man ska sluta då man är nöjd. på våra marker är man nöjd efter 2 tuppar kanske.

fast å andra sidan. lyckas man få 26 tuppar på en dag finns det fågel i mängder.

det som påverkar mycket är grävlingen och rävar. dom går ju fram i marken som dammsugare

Publicerat

lite ot men är det dej zingo jag har träffat någon gång vid orrspel myren nord nordöst om målsta som köpte hanssons gamla hus.

trevligt att se dig här.

Publicerat

Forskningen som sa att jakt inte påverkade menade nog inte 26 djur på en dag..

På våra marker kan man vissa vinterdagar se orrar i 50tal, men det betyder absolut inte att det finns mycket fågel, bara att de flockar sig ibland. Jag har inga andra marker att jämnföra med, men folk som jagat längre och mer än mig säger att det är dåligt med fågel.

Publicerat

fattar inte varför man ska skjuta så satans många vid ett å samma tillfälle... 2-3/dag räcker väl gott...

äh va fan man blir bara förbannad...IDIOTER!! :) :)

Publicerat
  • Författare
lite ot men är det dej zingo jag har träffat någon gång vid orrspel myren nord nordöst om målsta som köpte hanssons gamla hus.

trevligt att se dig här.

Stämmer bra, om jag inte missminner mig så var det till och med första eller andra gången jag provade på bulvanjakt. Tror till och med att jag skjöt en tupp den dagen. På den tiden jagade jag med finnspets men har numera bytt uppgraderat mig till en nobs :D Kul att se att du skaffat en nobs. PM:ade lite med kompis tövabo, har kollat med markägare men inte fått något svar.

Jag vill dock påpeka för alla att jag inte är guds bästa barn. Under mina år som jägare så har även jag fallit för frestelsen att skjuta "för många fåglar" på en dag. Det är faktiskt först på senare år jag på allvar börjat fundera på detta. Framför allt nu när det är markant mycket mer folk som jagar gråfågel än vad upplevde det för 4-5 år sedan.

Historien om 26 skjutna tuppar är numera bekräftad (sett kort) med följande undantag, dom skjöts på två dagar av två jägare på samma område.

Publicerat
Stämmer bra, om jag inte missminner mig så var det till och med första eller andra gången jag provade på bulvanjakt. Tror till och med att jag skjöt en tupp den dagen. På den tiden jagade jag med finnspets men har numera bytt uppgraderat mig till en nobs :D Kul att se att du skaffat en nobs. PM:ade lite med kompis tövabo, har kollat med markägare men inte fått något svar.

Jag vill dock påpeka för alla att jag inte är guds bästa barn. Under mina år som jägare så har även jag fallit för frestelsen att skjuta "för många fåglar" på en dag. Det är faktiskt först på senare år jag på allvar börjat fundera på detta. Framför allt nu när det är markant mycket mer folk som jagar gråfågel än vad upplevde det för 4-5 år sedan.

Historien om 26 skjutna tuppar är numera bekräftad (sett kort) med följande undantag, dom skjöts på två dagar av två jägare på samma område.

det stämmer bra. första gången vi träffades ovanför vändplanen så berättade jag hur vi jagade med bulvanerna när jag några helger senare gick till myren så var du och en kompis där och då sköt du en tupp mitt över myren så det kan ha varit första bulvantuppen jag bevittnade, trevligt.

tyvärr är det där vvo t bara en skugga av forna dagar mårdarna har tagit över helt på många ställen tycker jag det verkar som.

en kompis tog 4 st i samma fälla på en vecka så dom finns där.

ps jag hänger gärna med till det stället din polare jagar på. B)

Publicerat

förresten tack som fan att du kollade med dina kontakter, om du fortsätter så har du en vän för livet innan du vet ordet av. :D

Publicerat

Hej,

Sutttit och funderat på detta med att fälla 26 tuppar eller typ alla i en kull eller några hönor som flockat sig på sen hösten.(före 15Nov)

Faktum är att man inte bry sig ett dugg om ränta/kapitalet eller rättare sagt man är nybörjare i skogen.

Det låter som jaktgäster som inte kommer att komma tillbaka nästa år och dödar för hela pengen eller skyller på dålig föryngring (förra året sköt vi ju säcken full varje dag...)

Faktum är att jagar man predatorer sparar på gammelhönor och inte skjuter hönor i onödan(ung hunds injagning godtages till viss mån) och har koll på tjädergubbarna på sina marker så har man varje år en bra skogsfågelstam att hantera och när kronåren kommer så vet man det och kan då beskatta hårdare.

Jagar själv på stora områden i norrbotten (privata marker) samt fjällnära skogar och på dom privat markerna där man håller efter predatorer skjuter med förstånd är det alltid minst gämngott med fågel. Fjällnära med mycket folk (norrmän som campar i veckovis) är det nästat ingen ide att gå i.

Därav ska det alltid vara jaktguids tvång på jaktgäster (främst utlänningar) så man kan styra samt hålla koll på vad dom skjuter och ta/få ta rejält betalt

för det. Jag har sett att vissa tar 100 kr för 3 dagars jakt för jaktgäster ok det kan man ta men då ska det kosta 500 kr st/ripa och 1000 kr st/tjäder + jaktguide för 1500 kr dag minst då snackar vi jobbtillfällen.

Alternativt är att man tar ut en extra viltvårds avgift säg 1500 kr /jägare /vecka för att täcka värmlandsrävfällor samt mård/mink fällors skötsel och underhåll eftersom dessa jägare ej kommer att jaga predatorer ocj man drar sitt strå till stacken för predator jakt. Eller att man förbinder sig att jaga/fälla X antal predatorer på markerna.

Samma sak med rip jakten i fjällen- dessa forskare i Östersund med flera ställen som säger att riporna inte går att utrota på fjällen. Vilken skitsnack kolla på ställena där framför allt Norrmän slår upp sina tältläger 24augusti varje år i fjällensdalgångar med 3 settrar/pointrar var och damsuger varenda fjäder - det

finns inte en gammelfågel kvar och nästa årskull kan man glömma det finns otaliga bevis av detta. Östersunds forskarna säger att det fylls på från områden längre bort.... även det struntprat med dagens helikopterjakt gäster med lokalakort försäljare som pekar ut områden att rensa - Fjällen är stora områden men kanske 5% är områden som är rip föryngrings områden (dalar mm)

Mina gammla fiske ställen där man knatade upp 2-3 mil för att komma till sjöar / bäckar är nu förstörda av helikoperfiskande turister med hjälp av lokala fiskeguider det känns som om man går i bybäcken och metar med alla stigar samt skräp dom lämnat efter sig.(men dom lämmnar inge fisk)

Ska det vara så svårt att göra en copy/paste från skottland och liknade ställen där man inte fåt plocka upp en fisk.

Lika bra jag forsätter:

Toppjakten: Visst skjut tuppar på 200-300 meter - om ni håller på att svälta ihjäl annars smygnärmare det är väl det som jakten nu för tiden går ut på att på ett fint jägarmässigt sätt överlista bytesdjuret och kunna känna en vördnad för det bytet. Att ligga och prick skjuta på dessa extrema håll kan jag garantera att vissa bommar är MAGträffar där fågel flyger/glider iväg och ej återfinns. Även med hund är det svårt då en Tupp kan glidflyga 500m med en magträff.

Samt att man kan prick skjuta på banan i stället. Däremot är det bra att man har bra grejor att använda på jakten så forsätt handladda mm det är bra.

Själv jagar jag bara med 22Hornet för Gråfågel samt ripa. Skogsfågel med finnspets och Toppjakten , det är bara att ta sig på 100-80 meters avstånd.

Ripa på vårvinter med 22Hornet säkra skott även i vind på fjället.

Jag har i princip slutat att jaga med hagel på grund av att man går på döda ej återfunna ripor på fjällen där jägaren trott sig bomma och hunden ej återfunnit fågeln. Faktum är att det är bara att titta på dessa jaktfilmer där folk skjuter ripa och man ser att 60% av skotten är rena skadesjutningar samt vad som ser ut som bommar men det räcker med 1-2 hagel i tarmen på en ripa så flyger dom 1kilomer och sedan dör........ bomm säger skytten.

Vad tror ni händer då hageljägarna slänger med bössan efetr en tjäder/orre i skogen med 10 träd däremellan - jo dom troliga missarna är dåliga träffar i tarm/magen och dom drar vidare och hittas ej.....

Det är faktiskt bättre med dåliga hagelskytter i skogen för då vet man att dom missat totalt men dessa som skjuter 25 av 25 på skeet bana missar aldrig helt och där kommer skadeskjutnigarna.

Och dessa som inte ids åka skidor i 5-10 km för att jaga topptjäder eller ripor utan TRÅLAR med skotern för att hitta dom ja vad ska man säga mer än sluta att jaga och spela mera TV-SPEL.

Ja det är väl bäst jag slutar nu men jag tycket det är bra med att diskutera detta med jägar etik mm och jag kan ha förståelse med ungajägares (kåthet) att fälla byten men observera jag tror att man får mer brudar på krogen då man med blötblick förklarar för tjejerna att man inte kunde skuta den där fågeln som títtade på en från trädet utan lät den flyga har själv bevis på det :-)

jägarhälsningar,

/k

Publicerat
  • Författare
Hej, ..... på det :-)

jägarhälsningar,

/k

Bra skrivit. Kan inte annat än att hålla med om det något bizzara i att det verkar finnas något häftigt med att skjuta fågel på flera hundra meter. Ibland verkar det som att det finns någon konstig eftersträvan efter att slå längrekord.

Publicerat

Väldigt bra skrivet bjerka!!!

Är enig fullt ut!

Fågeln flyger iväg=BOM, är tyvärr ett alltför vanligt resonemang.

MVH