Publicerat November 23, 200817 yr Sierra Varmiter 60grain, kal. 6mmBR. Jag har under hösten jagat med Varmitern och kommit fram till att det är den hittills bästa kula jag använt på rådjur. Jag har provat en del kulor och kalibrar under mina 17 år som rådjursjägare. Otroligt fina hål, både ingångs och utgångs. Vid rena lugnskott så är utgångs hålet 10-20mm. Flyktsträckan har varit från 40m till 70m som längst. Med tydliga skott täcken i alla fall. Sätter man kulan lite högre upp, under underkant på ryggraden så ha djuren blivit på plats. Har även skjutit några(4st) med rena bog skott för att förhindra eftersök. Där har det också varit fina in- och utgångshål. Utgång 20-35mm, och endast en av dessa bogar har varit för trasig att för att lämna och hänga. Lite blod under hinnorna har det varit på endel djur, men överlag har det varit rent och fint. Jag har även skjutit en hel del mårdhund med denna kula. Och även här måst jag säga att den funkat riktigt bra. Har skjutit på en kompost i skymning och månsken så skottvinklarna har inte alltid varit optimala men ingen mårdhund har gått längre än 2m. I vissa fall har det varit stora utgångshål och i vissa fall har kula inte gått igenom. Den var tänkt som en sälkula, Stenroos rekomendera den starkt. Men jag hade endel Nosler BallisticTip:ar(funkar fint på säl) kvar när vi jaga så jag har inte provat Varmitern på säl ännu.
Publicerat November 23, 200817 yr Var jagar Du säl med klass 2? Är det godkänt i finland eller norge?
Publicerat November 23, 200817 yr Så det blir utgångshål i rådjuren med den kulan? Det var som F. Har beställt några såna laddningar men inte fått dom ännu. Har kört med BlitzKing 70grain på rådjur mestadels senaste 2 åren o inte fått ett enda djur som tagit ett steg ännu oavsett var jag träffat.
Publicerat November 23, 200817 yr Har svårt för o se en varmint kula funka för rådjur jag vet att Håkan spuur skrev non stans att Sierra Varmiter 85gr visserligen var det djävligaste man kunde ladda i 6.5x55 det blev halvmeters kaskader på kaniner giv and take Mvh.
Publicerat November 24, 200817 yr Författare "Så det blir utgångshål i rådjuren med den kulan? Det var som F. Har beställt några såna laddningar men inte fått dom ännu. Har kört med BlitzKing 70grain på rådjur mestadels senaste 2 åren o inte fått ett enda djur som tagit ett steg ännu oavsett var jag träffat." Jo på rådjuren har jag haft genomskott varje gång. Men vi rena lungträffar så har det varit svårt att hitta in- och utgångshål förrän man pälsat dom. Tror nog att dom kan bli kvar i djuret vid träffar i vommen/levern. Men på mårdhund så har det inte blivit genomskott alla gånger. "Har svårt för o se en varmint kula funka för rådjur jag vet att Håkan spuur skrev non stans att Sierra Varmiter 85gr visserligen var det djävligaste man kunde ladda i 6.5x55 det blev halvmeters kaskader på kaniner giv and take" Tja, det har ju int så svårt för mig att se att det funkar... Har dock int skjutit några kaniner...
Publicerat November 24, 200817 yr Jo på rådjuren har jag haft genomskott varje gång. Men vi rena lungträffar så har det varit svårt att hitta in- och utgångshål förrän man pälsat dom. Blir det inte en massa splitter i alla riktningar från en varmintkula?
Publicerat November 24, 200817 yr He he inte jag heller vad jag mena var blir det inte mycket köttförstöring o splitter? nu är det ju skillnad på en räv o ett rådjur men när jag skjuter med speer tnt rent sidoskott på räv så blir det ju ett redigt hål o när man sätter en pärla i stickhålet så skvalpar det bra där inne o den är ju likvärdig med sierran i konstruktion. Mvh.
Publicerat November 24, 200817 yr Skjuter ni samma kaliber? En kryddad varmintkula i .243 är ingen lek.. Men snällt laddade så kan det nog fungera rätt ok. Mvh!
Publicerat November 24, 200817 yr Suck.. Tolle skrev ju kalibern Men 6 mm br går väl i ett lugnare tempo än en kryddad .243 så däri ligger skillnaden. Mvh!
Publicerat November 24, 200817 yr Författare Det är kal. 6mmBR jag har. (.243) Det är laddad med 1,97gram N130 om jag inte minns fel nu(laddningen finns i robsofts ladddatabas, som jag inte kommer åt just nu), har ingen kronograf så jag vet inte hastigheten. Har inte haft problem med splitter en enda gång ännu på rådjur. Har inte sett hur mårdhundarna ser ut inuti, dom verkar va lite "blötare" än rådjur.
Publicerat November 24, 200817 yr Suck.. Tolle skrev ju kalibern Men 6 mm br går väl i ett lugnare tempo än en kryddad .243 så däri ligger skillnaden. Mvh! Du har en poäng där hippen jag kör 243 runt 1000 m/s o 10gr tyngre kula.Sen är det väll skitsamma med splitter det fins ju tandläkare Mvh.