Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Felsökningstråd för kulvapen

Featured Replies

Publicerat

Önskar att vi skulle göra en tråd där vi kan lägga ut tänkbara fel som man kan åtgärda när ett kulvapen sprider skotten.

Denna kan ju bli en bra källa att ösa ur.

Vad tror ni?

Jag börjar med några förslag.

Fyll gärna på.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Kolla alla skruvarna

Prova byt kikarsikte

Byt fästen

Spänningar i kikarmontaget

Frilägg pipan

Byt ammo sort

Plastbädda vapnet

Rengör pipan, med rätt medel

Värme stegring

Kröningen

Rekylupptagningen

Skotträdsla

Vind

Temperaturskillnad vid olika inskjutningar

Publicerat

Bra att du påpekade skotträdsla, för dom som är nya och kanske inte vet vad detta skulle göra för skillnad så skriver jag några rader om detta.

När en person är skotträdd, eller rättare sagt känner ett obehag för vapnet, att det tex. sparkar för hårt så gör man inte anläggningen rätt, samt det vanligaste felet vid dåliga kulskott är att man rycker av skottet, samtliga kulskott skall kramas i ett avslappnat läge direkt efter en utandning, att göra detta i snabba situationer kräver träning och åter träning tills det sitter i ryggmärgen oavsett om du skjuter på ett stilla mål, eller om skottet sker under bråkdelen av en sekund inne i skogen.

Har man ett vapen där man känner obehag för rekylen så finns bara ett råd att ge.... byt vapen eller träna så mycket med vapnet att den obehagliga känslan försvinner totalt.

Publicerat

En punkt till....

Förtroende för vapnet.

Publicerat

Avfyrningsfel för tungt ställt trycke, släpigt

Vapnet dåligt rengjort, förträngningar i lopp.

Lådan felaktigt uppriktad mot pipan rekylklackarna har inte full anliggning i låsningen.

Rost eller pipa utskjuten, sker från allt mellan 300 - 10000 skott

Snedbrotschat patronläge.

Mirage från varm pipa.

Listan går att göra hur lång som helst.

Har en kompis som var rejält skotträdd vid hagelskytte.

Han insåg det inte själv och ville inte erkänna det heller. Då jag var instruktör på hagelbanan i luleå så åkte vi upp ensamma vid ett tillfälle.

Jag tog med mig klickpatroner och vanliga patroner, ställde kompisen på trapbanan och laddade hagelgeväret åt honom utan att han fick se vad jag stoppade i för något, första patronerna small men sedan kom problemen då han höll på att tippa framlänges in i akustiken när han ryckte av klickpatronerna. Nästan 100 patroner senare så hade vi övat bort den autonoma ryck reflexen som gjorde att han bommade helt omotiverat. Han var tvungen att slappna av för annars syntes det ju att han ryckte av smällarna. Den här övningen kan man lika gärna göra med kulvapen då man inte alltid är medveten om dåliga avfyrningar. Tänk bara på att man ska vara försiktig när man micklar med klickpatroner och skarpa skott. Det gäller att vara säker på att man inte råkat ut för någon afterburner istället för en klickpatron.

Publicerat

Klick träning är en klassik och beprövad träning i pistol och revolver branchen

Det fungerar inte bara för skotträdsla utan även mycket bra för avfyrningsträning

Publicerat
  • Författare
Klick träning är en klassik och beprövad träning i pistol och revolver branchen

Det fungerar inte bara för skotträdsla utan även mycket bra för avfyrningsträning

Mycket bra iaktagelse.

Jag ska träna en del med hagel och klickpatroner detta år.

Svinga och klicka av bössan på div. småfåglar eller liknande för att träna långsammare mål.

Samt på skeet banan när någon kompis står på station och ska skjuta kan man stå bredvid för att träna snabbare mål.

Man måste lära sig svinga vapnet i målets hastighet, och målet går inte alltid lika fort som på lerduvebanan, utan det kan variera kraftigt.

En kråka och en gräsand har som bekant helt olika hastighet när dom kommer.

• 3 weeks later...
Publicerat

hade problem med skot rädsla för ett par år sen, jag höll inte på å rycka men jag

stängde ögonen innan skotet å spände hela kropen, resultatet blev där efter ::)

löste det genom att tvinga mig själv att ha ögonen öppna samt försöka slapna av.