Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trädskällarjakt?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte se om det går att få laikan att skälla tjäder.

Eftersom jag är Smålänning så har jag noll koll på fågeljakt.  :-[

Har det någon betydelse när på dagen? Osv.

Får man be om lite tips av er som har rutin?

Publicerat

Vart ska du åka? Tänkte själv prova Pia på tjäder, åker nu till veckan sen blir det ytterligare en sväng i slutet på månaden. Jag har läst ett injagningskompendium "Injagning av skällande fågelhundar" som är utgivet av SSF (specialklubben för skällande fågelhundar) där står en hel del matnyttigt!

Publicerat
  • Författare

Har faktiskt en mark här hemma med tjäder. Fast jag har inte haft några skall på dom.

Var ute på marken i går men hon skällde en fin skoveltjur i stället.

Vart har du tänkt åka?

Publicerat

Som regel tycker jag att eftermiddagarna är bäst, då är dom full med blåbär och brukar vara lite tryggare.

Nackdelen är att dom hunnit göra många och långa löper samt att det som regel blir sämre vittring vid varma dagar.

Men jag väljar själv helst eftermiddagen då jag ska jaga in unghundar. Fördelen med "mätta" fåglar tycker jag väger över nackdelarna.

Publicerat
  • Författare
Som regel tycker jag att eftermiddagarna är bäst, då är dom full med blåbär och brukar vara lite tryggare.

Nackdelen är att dom hunnit göra många och långa löper samt att det som regel blir sämre vittring vid varma dagar.

Men jag väljar själv helst eftermiddagen då jag ska jaga in unghundar. Fördelen med "mätta" fåglar tycker jag väger över nackdelarna.

Tack för tipset!

I vilken typ av terräng brukar de sitta så här års?

Vet inte om tiken är intresserad av dom fortfarande, hon skällde någon gång första året men eftersom det inte blev något resultat så kanske hon tröttnat.

Publicerat
Har faktiskt en mark här hemma med tjäder. Fast jag har inte haft några skall på dom.

Vart har du tänkt åka?

Till att börja med blir det en sväng till trakterna runt Fagersta, sen i slutet på september ska jag åka till Älvdalen.

Publicerat
I vilken typ av terräng brukar de sitta så här års?

Som regel hittar man tjädern runt myrmarker och kantzoner plus där det finns blåbär  medans orren gjärna håller till i ungskog med björkinslag.

Nu är väl detta en regel med väldigt många undantag men i okända marker så är det väl dom säkraste korten.

Publicerat

Personligen har jag mer eller mindre listat ut vart tjädrarna hemma oftast håller till, så om man går en sväng själv först eller känner till jaktområdet bra vet man ungefär vilken tid dom sitter vid myrkanten osv. måste väl vara bästa sättet att få en unghund att skälla om man e säker på att dom sitter där?

Publicerat
Personligen har jag mer eller mindre listat ut vart tjädrarna hemma oftast håller till, så om man går en sväng själv först eller känner till jaktområdet bra vet man ungefär vilken tid dom sitter vid myrkanten osv. måste väl vara bästa sättet att få en unghund att skälla om man e säker på att dom sitter där?

Nu både tror och tycker jag personligen det är bättre att hunden får hitta fågeln själv ;)

Visst det är bra att veta ungefär vart fåglarna sitter, men man lurar sig själv lite granna om man "bara" travar rätt på fåglarna.

Sök måste hunden ha annars får man problem när fågeln är skygg och,eller det är ont om fågel. Samt att fågeln ska vara så ostörd av människan som möjligt för att öka chansen att den sitter bra. Så vet man vart fåglarna håller till kan man "sikta" 200m på sidan om så får hunden ta upp dom ostörda och man är fortfarande inte allt för långt bort i fall det blir skall.

Trampar man däremot rätt in i en kull tex så är risken stor att det bara blir en massa kacklande och flygande som gör hunden distraherad och allt slutar i kattskit  :-[

Hundarna lär oftast sig själva vart fåglarna håller till och har dom då ett hyfsat sök så är chanserna betydligt större att man får till en skaplig trädskällare

• 6 months later...
Publicerat

Jag uppar den här gamla tråden för vem vill inte läsa om trädskällarjakt?  ;D

Vad använder ni för bössa till jakten? Har en brno 22 hornet som jag funderar på att använda eller är det kanske bättre att skaffa sig en kombi typ tikka m70?

Har en ungtik(finne/karelare) som jag ska försöka jaga in i höst så jag vill ha så mycket tips som möjligt. Hon är fortfarande ganska feg och rädd av sig så det är nog bra att det är några månader kvar tills jag ska testa henne. Däremot skäller hon knappt något alls. Lite oroväckande är det men får hoppas att hon skäller när det vankas fågel. Intresse verkar finnas, för hackspettar iaf  :D. Jävlar vad hon ville dra iväg och jaga. Tipps på literatur man kan läsa?

Markerna jag ska jaga på är små men ganska fågelrika(inte förra året dock) med mycket myrmark och kantzoner. Förra hösten skrämde jag 13 tjädrar på ett par timmars jakt. Tyvärr var man nybörjare och feg så jag sköt inte ett enda skott  ;). Hade läst raden "Man behöver aldrig ångra ett icke avlossat skott". Jaja nog med utsvävningarna... Har läst att man inte ska jaga på samma marker flera dagar i rad men eftersom markerna är så pass små så måste jag nästan jaga samma marker iaf med en dags mellanrum. Innebär det här några problem? Kommer kanske att få nya, större småviltsmarker men jag vet inte när det blir.

Publicerat

;D ;D

Publicerat
  • Författare
;D ;D

Så såg jag ut då.

Ett av de bättre ståndskallen under året. Och givetvis en månad innan älgjakten.

Publicerat

Nähä? Inga tips  ;)

Men ni som använder hornet, vad använder ni för kula? Sakos 50grain fmj skjuter bra i min men den är ju så jäkla spetsig. Kanske borde ta någon med bättre död i? Vill ju inte att fåglarna ska flaxa iväg när man jagar in unghunden

Publicerat

Unghund + förhöst = Kombi  ;)

Hagelpipa är nog ingen dum idé i början på jakten då det ofta är mycket löv i de områden kullar håller till.

Men det beror lite på hur marken är beskaffad.

Själv har jag parkerat kombin till förmån för en 22WM för ett antal år sedan, fast när min unghund skulle jagas in så fick den följa

med i början tills man visste ungefär vad hunden kunde prestera. Nu blev hon i det närmaste ståndfast omgående så 22wm'en fick

återuppta arbetet nästan omgående.

"skit jakt"

Publicerat

Ok farsan har en tikka så jag får väl låna den av han då. Vad finns det för bra fabriksladdad ammo i 222r?

• 3 weeks later...
Publicerat

Tyvvär finns det nog ingen riktigt bra fabriksladdat till 222 för denna jakt form :(

men lapuas 3,6grams funkar hyfsat men det blir rätt stygga bröst ibland. Själv laddar jag ner den kulan till 700m/s då funkar den bra även på korta håll

Publicerat
Ok farsan har en tikka så jag får väl låna den av han då. Vad finns det för bra fabriksladdad ammo i 222r?

Det är väl lite sämmre med bra fabriksladdat...Men du har ju en Hornet vad jag kan se ;)

Då har du säkert RWS 45grain FMJ hemma.

Om du då lägger till 5,7 grains RedDot krut så har du en 222 som ligger runt 600m/s eller 6.0grain RedDot så har du Hornetprestanda.

Just den första kombinationen gick väldigt bra i min kombi även den andra var fullt godkänd men eftersom hållet sällan blir över 100m

tyckte jag att runt 600m/s var alldeles lagom (som en 22WM  ;D )