Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovvilt med drever

Featured Replies

Publicerat

Läste om Keybones dovjakt med tax. Och blev då lite nyfiken.

Någon som jagar dov med drever?

Hur funkar det? Brukar de bukta?

Skulle va intressant att testa Kim på dov.

Publicerat

Johan som var med och jagade grävling var nere i Skåne för ett par helger sedan och jagade dov med sin drever. Normalt ligger drevtiderna på hans hund på ca 45 minuter, doven höll han i i 2 timmar. Buktade gjorde det visst inget vidare, blev långskjuts direkt (3 hjortar drev han).

Publicerat

Dovvilt blev min Drevers död för 10 år sedan. Långskjuts vilket resulterade i en trafikdödad hund 1,5 mil från släpp. Dom buktar dåligt öht här då vi inte riktigt har en fast stam. Men tacksamma att jaga då dom ger mycket vittring. Ser samma fenomen med min Wachtel, som regel är det dubbelt så långa drev på dov som rådjur.

Publicerat

Jag har upplevt att det blir riktiga långkörningar både med tax, drever och Petit graffon basset. Vet ej varför dovvilten inte buktar utan det brukar bli en jäkla långåkning ur såten. Känns som det mer beror på viltet än hundrasen. Varit med om wachtlar och münchenländer (?) som har drivit samma dov upp till 2 timmar. :unsure::angry:

Publicerat
Läste om Keybones dovjakt med tax. Och blev då lite nyfiken.

Någon som jagar dov med drever?

Hur funkar det? Brukar de bukta?

Skulle va intressant att testa Kim på dov.

Tycker doven kan vara rätt märkliga djur.. Ibland snurrar de som tusans på ett par hektar.. nästa gång drar de rakt ut. Min gamla wachteltik jagade dem gärna men itne mycket längre än andra djur. Tiken jag har nu jagar dem, men inte nämnvärt längre än rådjur och annat..

Samtidigt så är min erfarenhet att doven kan bukta på ganska bra inne i en plantering.

Däremot kronhjort ska iaf lilltiken jaga länge och väl.. Men de kan ju vara rätt knepiga att få ut ibland verkar det som..

Publicerat

Doven brukar bukta tätt till att börja med är det då en ihärdig hund så brukar dom lägga ut i sträck.

Och är dom nyetablerade sedan några år tillbaka så drar dom ofta till gamla hemområdet om det är ett hängn så får man se upp :angry:

Publicerat
  • Författare

Låter ju inte så possitivt.

Om jag dubblar drevtiden på min drever så räcker väl inte dagsljuset till. :angry:

Men hade iallafall varit kul att se om han drev dom.

Publicerat
  • Författare

Ytterligare en fundering. :D

Ryktet säger ju att större kronhjortar ibland står för hund. Hur är det med dovhjorten?

Publicerat
  • Författare

Ytterligare en fundering. :D

Ryktet säger ju att större kronhjortar ibland står för hund. Hur är det med dovhjorten?

Publicerat

Att kronhjort står för såväl Wachtel som gråhund kan jag skriva under på :lol:

Har emellertid ingen erfarenhet av att dov står på samma sett.

Publicerat

När min drever får upp dov så går det för det mesta rakt ut utan att bukta det minsta. Men som tur är så släpper hon ganska fort när det inte buktar. Men har varit med om andra hundar som brukar ha måttliga drevtider bli som tokiga när dom driver dov med flera timmars drev som följd.

Publicerat

Har inte jagat dov speciellt mkt, men verkar som det varierar väldigt, anitngen drar dom iväg raka spåret, eller så buktar dom oerhört tätt. Fick uppleva båda varianterna förra helgen när jag jagade med taxen. Att dov står för hundarna är nog vanligast bland handjuren nära brunsten misstänker jag.

Mvh Rasmus