Publicerat November 25, 200817 yr Är det någon mer än jag som har råkat ut för att kompassen har svängt runt 180 grader. Det vill säga att norr pilen pekar mot söder Det är en Silva kompas så det bör ju inte vara skit.
Publicerat November 25, 200817 yr Är det någon mer än jag som har råkat ut för att kompassen har svängt runt 180 grader.Det vill säga att norr pilen pekar mot söder Det är en Silva kompas så det bör ju inte vara skit. Är den så konstant så är det fel! Har varit med om att kompassen visar ca 180 grader fel på en mark som var malmberikad. kunde inte fatta att jag kom tillbaka till bilen hela tiden så fort jag kom in i såten så visade kompasen fel.
Publicerat November 25, 200817 yr Är det ett permanent fel eller bara ibland som nålen beter sig underligt? Det har hänt att jag själv fått tokfel riktning på nålen men det har berott på malm i dagen...
Publicerat November 25, 200817 yr Författare Jepp det är permanent Har vissa funderingar om den har blivit "ommagnitserad" av te.x komradion, men jag brukar ha den på andra sidan av jackan men den kan ju ha slunkit in i fel ficka någon gång.
Publicerat November 25, 200817 yr Borde inte bli "ommagnetiserad", ...torkat jackan i närheten av någon motor, pannrummet ?
Publicerat November 25, 200817 yr Är det någon mer än jag som har råkat ut för att kompassen har svängt runt 180 grader.Det vill säga att norr pilen pekar mot söder Det är en Silva kompas så det bör ju inte vara skit. Japp jag har en miniSilva med exakt samma problem. Fick höra av en jaktprovsdommare att även han hade varit med om fenomenet. Sa att det var magneten till beepern som gjort att den sväng 180grader! Kan mkt väl stämma i mitt fall!! Däremot visar den helt rätt, fast i 180 graders vändning då förstås!
Publicerat November 25, 200817 yr Hoppas bara att den är permanent vänd och inte vänder tillbaka hux flux, kan ju bli lite avvikelse från kursen i så fall
Publicerat November 25, 200817 yr Hoppas bara att den är permanent vänd och inte vänder tillbaka hux flux, kan ju bli lite avvikelse från kursen i så fall Använder knappast den idag! Upptäckte de dock på en fjällträning där alla påstod norr var åt fel håll Visas upp imellanåt som udda pryl bara
Publicerat December 2, 200817 yr Har också lyckats att stoppa magneten till Beepen i samma ficka som kompassen! Tänkte inte på att det var en magnet! Så nu är kompassen knäpp, 180 grader fel.