Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Udda ljuddämparproblem

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har en kompis som bor i Umetrakten, denna kompis är av börd Australienare och har bara de senaste två åren upptäckt tjusningen med jakt (inbiten flugfiskare sedan tidigare, varför han trivs bra här uppe i norr).

För att göra en lång historia kort, så har han efter att ha följt med mig på fågeljakt ett antal ggr nu skaffat både hund, jaktmark, kulgevär och hagelgevär samt börjat handladda. Tilläggas ska att killen är en duktig skytt som tränar mycket.

Jag fick detta email av honom för någon vecka sedan:

Roger,

Saw one flock of black grouse - I counted 31 but there were many more.

The nearest was 350m away and after much creeping and crawling I was taking aim at 200m and - flap flap flap..... Such is life.

10 min later I flushed a caper cock, watched him carefully and he landed about 600m away the other side of the clear cut. Decided to follow him and flushed his 2 buddies. One landed 150m away. Got into position - flap flap flap.... Kept following and saw #2 at 200m feeding in the top of a pine, crawled into position, lined him up and BANG - missed :-(.

Kept going and got #1 in my sights but - flap flap flap before I could take the shot.

Came home, pissed!

I then set up a couple of targets on an old sheep barn on the field next to the house. At 80m I was about 5-6cm high. At 150m I was about 10cm high. At 200m with a couple of clicks on the BT (Bullet Turret, min kommentar), that shot went so high it was no wonder the bird was not sure it was in any danger. It bloody wasn't! This rifle was dead on at 150m yesterday!

The curious thing about those two groups is that for a 80gr bullet with a ballistic coefficient of 0.262 and a muzzle velocity of 3300fps, which is what I have according to the book, a rifle zeroed at 260m would be 6cm high at 80m and 10cm high at 150m, or there abouts, at least by my calculations.

:? :? WTF?

Asked the gang on the Blaser group, universal opinion is that it it the suppressor doing hinky things with the zero. I'm not convinced but the timing is right (nyss köpt, min kommentar). This problem coincides exactly with the suppressor, even though it produces such lovely groups.

That will be my next test.

On the positive side - lots of lovely birdies...

/V

Nu är det så att han efter c:a 80 skott på skjutbanan, sedan problemet dök upp, ringde mig för att förklara sina fynd. Men först frågor som kontrollerats.

Other reasons I have thought about:

- Is the barrel solidly attached?

- Are the rings solidly attached?

- Is the scope recoil proof? (Swarowski Z6i 2.5-15x56 BT)

- Are the rings of the bullet turret correctly installed? (saddle mount)

- Does the barrel in any way touch the stock?

- Is the mechanism solidly attached to the stock?

I telefon berättar min kompis att han gjort ett test över två dagar.

Han har, dag 1, skjutit in bössan (Blaser R93 Offroad .243) med ljuddämparen på, samt fått mycket täta grupper.

Därefter har han tagit av dämparen och skjutit, återigen med mycket täta grupper och väldigt liten förflyttning kontra serien med dämpare.

Så, under dag 2, har han då skjutit en ny serie med dämpare (notera att bössan bara stått i sitt skåp under natten, ingen annan påverkan). Serien har förflyttats 5cm uppåt och 4cm i sida.

Han tar av dämparen och skjuter igen, varpå serien ligger där han sköt in vapnet under dag 1.

Kontentan verkar vara att dämparen flyttar serierna i godtycklig riktning, men vapnet bibehåller sina tätskjutande egenskaper oavsett.

Det finns ingen rimlig förklaring i detta, inte som jag känner till i alla fall.

HJÄLP! Ideer????

Publicerat

Hello, Vaughan :angry:

Publicerat
Hej,

Jag har en kompis som bor i Umetrakten, denna kompis är av börd Australienare och har bara de senaste två åren upptäckt tjusningen med jakt (inbiten flugfiskare sedan tidigare, varför han trivs bra här uppe i norr).

För att göra en lång historia kort, så har han efter att ha följt med mig på fågeljakt ett antal ggr nu skaffat både hund, jaktmark, kulgevär och hagelgevär samt börjat handladda. Tilläggas ska att killen är en duktig skytt som tränar mycket.

Jag fick detta email av honom för någon vecka sedan:

Roger,

Saw one flock of black grouse - I counted 31 but there were many more.

The nearest was 350m away and after much creeping and crawling I was taking aim at 200m and - flap flap flap..... Such is life.

10 min later I flushed a caper cock, watched him carefully and he landed about 600m away the other side of the clear cut. Decided to follow him and flushed his 2 buddies. One landed 150m away. Got into position - flap flap flap.... Kept following and saw #2 at 200m feeding in the top of a pine, crawled into position, lined him up and BANG - missed :-(.

Kept going and got #1 in my sights but - flap flap flap before I could take the shot.

Came home, pissed!

HJÄLP! Ideer????

Hur ser gägningen ut på vapnet liksom i dämparen, ifall monteringen är felaktig? Vilken dämpare använder din kompis?

Mvh

/Johan

Publicerat
  • Författare
Hello, Vaughan :lol:

Se där, fler som känner Aussien. Det blir kul se om han lärt sig stå på skidor till i år........

Publicerat
  • Författare
Hur ser gägningen ut på vapnet liksom i dämparen, ifall monteringen är felaktig? Vilken dämpare använder din kompis?

Mvh

/Johan

Jag ska ta reda på vilken dämpare det är. Kan det bli fel i montaget? Jag menar, hur dj-vla svårt kan det vara att få gängorna att var centrerade?

I vilket fall som helst var det vapencentrum i Umeå som såg till att dämparen blev monterad. Vaughan, som Exabit redan identifierat, ska kontakta dom i morgon.

En annan fråga är: När P-O i Hjoggböle monterade min dämpare så satte han dit en .264 till .243:an, medan Vaughans är en .243-dämpare, vad borde skillnaden bli?

Publicerat

Wonky moderator that´s for sure.

I all enkelhet tror jag att man skall börja framifrån, det är uppenbart att dämpare kan monteras "olika" så att olika träffpunkter kan uppstå.

Det verkar som om man kan utesluta islag i dämparen, resultatet av sådana brukar bli omgående klara och vara ganska drastiska.

En fundering jag själv har haft är på en kulpipa är kröningen viktig och man gör som noggrann skytt sitt yttersta för att inte skada den, med en dämpare på mynningen är inte det då som att han en extra kröning?

Hur interagerar dessa två med varrandra, den äkta kröningen och den som är i dämparen.

Vidare vad händer om en dämpare inte är helt symetrisk på insidan? borde inte det kunna skapa vandrande träfflägen?

Mina ringa insiker om dämpare kan sammanfattas som så, dämpare förflyttar träffbilden på de flesta vapen, hur detta sker är oklart och vapenberoende, det kan krävas "sättskott" för att få en dämparförsedd pipa att skjuta rätt,

träffbildsförflyttningen mellan av och på monterat dämpare är direkt relaterad till dämparens vikt, pipans längd och tjocklek samt slutligen hur väl bäddat eller inpassat systemet är i stocken.

För att återanknyta till inledningen, en kontroll av hur dämpare är inpassad och dess inkråm om det är möjligt känns som en bra början.

/C

Publicerat
Jag ska ta reda på vilken dämpare det är. Kan det bli fel i montaget? Jag menar, hur dj-vla svårt kan det vara att få gängorna att var centrerade?

Beror helt på smeden hur det är gjort! Dubbar man pipan så ska det bli rakt men det finns många sätt att göra det på. Inte alla sätt är bra :huh:

.264 till .243:an, medan Vaughans är en .243-dämpare, vad borde skillnaden bli?

Skillnaden blir att en anpassad dämpare dämpar/tätar bättre.

Publicerat
En fundering jag själv har haft är på en kulpipa är kröningen viktig och man gör som noggrann skytt sitt yttersta för att inte skada den, med en dämpare på mynningen är inte det då som att han en extra kröning?

Nej, ty kulan tar inte i dämparen överhuvud taget.

Publicerat

Förvisso men den lämnar en andra mynning där krutgaser skall spridas jämt bakom den, men det är då så pass långsamma och spridda att de kanske inte har något effekt.

Nåväl det var en bra sak att få klargjord.

/C

Publicerat
  • Författare

Men lik f-bannat påverkar den kulan. Tryckförändringar?

Edit: Hann inte se detta svar:

Förvisso men den lämnar en andra mynning där krutgaser skall spridas jämt bakom den, men det är då så pass långsamma och spridda att de kanske inte har något effekt.

Jag tror att det måste ha lite effekt, eftersom jag fick en tydlig hastighetsförändring när jag satte dämpare på min .243:a.

Publicerat

Jag vet dem som haft liknade problem och då har det varit sned gänga på pipan som varit boven. Är det en teleskop dämpare så kan han testa att skjuta utan bussning bak och se om samma problem uppstår.

Publicerat
Jag tror att det måste ha lite effekt, eftersom jag fick en tydlig hastighetsförändring när jag satte dämpare på min .243:a.

Att det har en effekt är det ingen tvekan om, men jag tolkade "en andra kröning" som att kulan skulle ha kontakt med dämparen på väg ut.

När krutgaserna rusar förbi kulan innan den hunnit ur dämparen så kan säkerligen en massa fenomen uppträda, och är inte hålet symmetriskt etc. så kanske det också inverkar. Nu spekulerar jag bara men jag är med på ert resonemang -_-

Kulan är ju som mest känslig för yttre påverkan precis när den lämnat mynningen, tills den blir stabil. Han som monterade min 270-dämpare tyckte inte att det var nån bra idé att prova den på 223:an då det helt enkelt inte skulle bli bra. Man bör antagligen ha så tajt som möjligt mellan kulan och dämparhålet.

Publicerat
  • Författare
.........Vilken dämpare använder din kompis?

Mvh

/Johan

Det visar sig vara en Stalon-dämpare. Man har från Vapencentrum's sida gett honom en ny front, nu i 8mm.

Tanken är väl att om det är så att den blivit snedmonterad så ska man få mindre effekt av krutgaser i en större öppning.

Funkar detta så ska man prova en 6.5mm öppning.

Själv tycker jag att man borde vara skyldig att byta ut pipan om gängningen blivit dåligt gjord :mad:

Publicerat
Det visar sig vara en Stalon-dämpare. Man har från Vapencentrum's sida gett honom en ny front, nu i 8mm.

Tanken är väl att om det är så att den blivit snedmonterad så ska man få mindre effekt av krutgaser i en större öppning.

Funkar detta så ska man prova en 6.5mm öppning.

Själv tycker jag att man borde vara skyldig att byta ut pipan om gängningen blivit dåligt gjord :D

Har dom gängat snett ska dom absolut byta ut pipan, bara att reklamera.