Publicerat November 25, 200817 yr Hej, Det nämns ofta att man kan nå en nivå i laddningarna då mer krut inte ger ökad utgångshastighet, utan "bara högre tryck". Jag har själv sett liknande fenomen ett antal gånger, men jag ser på kronografen med misstänksamma ögon när det händer. Ibland har det hänt att hastigheten minskar med ökad laddning, något som jag tolkar som att jag helt enkelt inte har tillräckligt med statistiskt underlag för att få ett korrekt medelvärde (för hög ES). Vän av ordning ställer sig då denna fråga: om hastigheten är en funktion av arean under tryckkurvan, så SKA hastigheten öka vid ökat tryck - eller hur? Så vad är det som händer? Är detta en urban legend?
Publicerat November 25, 200817 yr Hade samma i min 22 PPC då jag testade laddningar med 133 krut. vid en viss mängd slutar hastigheten att öka. Antingen hinner inte krutet brinna klart eller så har det inte mer energi i sig för att öka trycket. Mina fem öre i frågan.
Publicerat November 25, 200817 yr Även jag har upplevt detta med flera olika bössor. Har en egen teori vad det kan bero på men den är väldigt ovetenskapligt Min teori bygger på apelsin kanoner och det gällde att skjuta längst. Där blev det tydligt att om man satte för hårt tryck bakom apelsinen tappade man längd det tolkade jag som att den expanderade av trycket så att den nöp fast i röret. Nu är väl en apelsin betydligt mjukare än en kula men kanske samma fenomen som uppstår? Förövrigt var L'oreal hårspry det bästa att ladda apelsin kanonen med
Publicerat November 25, 200817 yr Även jag har upplevt detta med flera olika bössor. Har en egen teori vad det kan bero på men den är väldigt ovetenskapligt Min teori bygger på apelsin kanoner och det gällde att skjuta längst. Där blev det tydligt att om man satte för hårt tryck bakom apelsinen tappade man längd det tolkade jag som att den expanderade av trycket så att den nöp fast i röret. Nu är väl en apelsin betydligt mjukare än en kula men kanske samma fenomen som uppstår? Förövrigt var L'oreal hårspry det bästa att ladda apelsin kanonen med
Publicerat November 25, 200817 yr Författare Hörde teorin om att kulan "sväller ut" på ett annat forum också. OM det nu är så, så borde ju TSX och liknande vara ett undantag? En solid kopparkula borde inte alls ha såna egenheter för sig...
Publicerat November 25, 200817 yr Även jag har upplevt detta med flera olika bössor. Har en egen teori vad det kan bero på men den är väldigt ovetenskapligt Min teori bygger på apelsin kanoner och det gällde att skjuta längst. Där blev det tydligt att om man satte för hårt tryck bakom apelsinen tappade man längd det tolkade jag som att den expanderade av trycket så att den nöp fast i röret. Nu är väl en apelsin betydligt mjukare än en kula men kanske samma fenomen som uppstår? Förövrigt var L'oreal hårspry det bästa att ladda apelsin kanonen med Varför i hela fridens namn bygger man en apelsinkanon?? och vad skjuter man med den?? Topptjäder /Micke
Publicerat November 26, 200817 yr Varför i hela fridens namn bygger man en apelsinkanon?? och vad skjuter man med den?? Topptjäder /Micke Nja det var nog en kombination av för mycket dö tid på jobbet och ett intakt barnasinne som skapade dessa skapelser. Man skjuter inget med dem utan hela grejen var att försöka skjuta längst bara och med optimal laddning kunde man skicka en apelsin runt 400 meter
Publicerat November 26, 200817 yr Nja det var nog en kombination av för mycket dö tid på jobbet och ett intakt barnasinne som skapade dessa skapelser. Man skjuter inget med dem utan hela grejen var att försöka skjuta längst bara och med optimal laddning kunde man skicka en apelsin runt 400 meter Byggde en sådan jag åxå för några år sen, fruktansvärt rolig pryl . Minns dock inte vad jag använde för laddning. Har för mig att det var nå´n typ av spray för ogräs eller ohyra!
Publicerat November 27, 200817 yr Hej, när jag läser denna tråd är det uppenbart att man bör ta sig en funderare över sitt karriärval Var hittar man ett jobb där man kan bygga apelsinkanoner och var ansöker man? Åter till Exabits ursprungliga fråga, hur kan hastigheten ligga still eller t o m minska med ökande krutmängd? Jag har inget riktigt bra svar, utan bara några allmänna funderingar men som enkel jurist är jag inte kapabel att reda ut detta. För det första så gäller väl att hastigheten är en funktion av arean under tryckkurvan givet att allt annat är konstant? Förvisso kan man tänka sig att kulans friktion mot pipan kan ändra sig med stigande tryck eller att det kan finnas andra fenomen som påverkar. En annan fråga är hur funktionen av arean ser ut? Den är uppenbarlligen inte linjär men om sambandet är exponentiellt, logaritmiskt ellr om det ser ut på något annat sätt har jag ingen aning om. Henrik
Publicerat November 27, 200817 yr Författare Någon med en PressureTrace skulle kanske kunna åskådliggöra fenomenet med lite snygga kurvor? Jag tycker det verkar väldigt märkligt att det här fenomenet inträffar PRECIS när trycket börjar bli farligt. Hur kommer det sig? Det är nåt lurt här...
Publicerat November 27, 200817 yr Fick en tanke, som jag inte riktigt tror på själv men tänkte ändå dra den, kan det finnas liknande samband med flöden, typ halvflumig jämförelse med laminär och turbulent strömning? Minns inte riktigt om det heter så, laminär och turbulent, men den som minns/kan kan väl rätta mig i sånt fall. /Mr Bängelsson
Publicerat Januari 10, 200917 yr Min allra första teori är att du kommer till en punkt där man har för lite pipa för att kunna dra nytta av mera krut. Men sambandet blir inte riktigt linjärt eftersom man får sämre antändning ju mer man packar i hylsan. Så när du kommer till det läge när krutet inte hinner brinna slut så kommer mer krut bara att ge en sämre antändning och en långsammare tryckstegring vilket leder till att krutet beter sig som om det vore ännu trögare. Men det är MIN teori om det. Har inga vetenskapliga tester att stödja det på. Tycker ändå att det låter i mina öron som sunt förnuft.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Författare Tycker ändå att det låter i mina öron som sunt förnuft. Så där laaaagom ödmjukt! Jo, det kan kanske vara rimligt.