Publicerat November 26, 200817 yr Givetvis pratar jag om stocken på min Sako 75. Vad fan tror du? Skämt åsido, hur håller man stocken fin och fräsch på enklast sätt...?
Publicerat November 26, 200817 yr Författare Oljar den ofta Vanlig stockolja? Hur ofta är ofta? Alltid efter användning i risigt väder? Även när den inte används under sommar el. dyl?
Publicerat November 26, 200817 yr Jag kan rekommendera Herdins Vaxolja som ger en skinande lyster samt är vattenavstötande. Lägg på oljan i tunna skikt, torka bort överflödig olja efter ca 2 tim och polera med en linnetrasa dagen efter. Upprepar du denna procedur ett antal veckor med 2 behandlingar i veckan har du en stock som både är vacker och som tål regn.
Publicerat November 26, 200817 yr Jag är ingen expert men jag oljar mins tock väldigt ofta och torkar sen av den med papper. Om jag ska ut flera dar i rad så oljar jag inte efter varje gång såvida det itne varit skitväder. Ska jag inte jaga på ett par dar så oljar jag den efter varje jakt lite sådär snabbt. Jag använder Schaftol (mörk) samt en billig variant som heter skyttens stockolja.
Publicerat November 26, 200817 yr Författare Köper rätt bössa dvs SS modellen? Stainless Steel Mvh! Hahahahaa... Touché!
Publicerat November 26, 200817 yr Ja, gör det och hamna i samma klubb som hippen (korkskallarna, eller de vilsna, förtappade)
Publicerat November 26, 200817 yr Ja, gör det och skaffa och hamna i samma liga som hippen (korkskallarna) Om ni läst vad jag skrivit i tidigare inlägg ser ni att det fortfarande finns vissa jägare (jag) med syntet som fortfarande behärskar konsten att hålla en trästock i fint skick.
Publicerat November 26, 200817 yr Om ni läst vad jag skrivit i tidigare inlägg ser ni att det fortfarande finns vissa jägare (jag) med syntet som fortfarande behärskar konsten att hålla en trästock i fint skick. Överlöpare! /Micke
Publicerat November 26, 200817 yr Säger Mauser och gnider sin Marlin. Denna dubelmoral, man kan nästan tro du är kvinna Mauser
Publicerat November 26, 200817 yr Säger Mauser och gnider sin Marlin.Denna dubelmoral, man kan nästan tro du är kvinna Mauser Du plutten! Min Marlin är hårdlackad och av bok Här gnids ingenting! Är det inte syntet så är det antingen laminat eller toklackat!! /Micke
Publicerat November 26, 200817 yr Forumet är fullt av dubbelmoralister!!! Enda gången Mauser gnider är väl när han ligger sked med någon jaktkamrat. Fy fan vad det här spåra ur.
Publicerat November 26, 200817 yr Så du e lite av en dubbelagent du mickel Nej nej han är bara osjälvständig och vågar inte sätta ned foten Blir lätt så med dessa genetiskt monotoma människorna i Tierpstrakten. Mvh!
Publicerat November 27, 200817 yr Lägger in lite bilder på Berettan som jag köpte ny i höstas. Behandlingen den fått från fabrik är under all kritik och jag har fått olja den friskt i höst. Har kört med Herdins Vaxolja i flera lager. Nu när jag behandlat den ca 7 strykningar polerar jag med en nylonstrumpa någon dag efter strykning för att få upp finishen. Lite halvkassa bilder då dom är mobilfotade.
Publicerat November 27, 200817 yr Lägger in lite bilder på Berettan som jag köpte ny i höstas. Behandlingen den fått från fabrik är under all kritik och jag har fått olja den friskt i höst.Har kört med Herdins Vaxolja i flera lager. Nu när jag behandlat den ca 7 strykningar polerar jag med en nylonstrumpa någon dag efter strykning för att få upp finishen. Lite halvkassa bilder då dom är mobilfotade. Använder du egen nylonstrumpa?
Publicerat November 27, 200817 yr Kan tänka mig uttrycket på Damen i kassan på Åhlens - Ja hej (med manlig röst och skäggstubb) jag skulle behöva en nylonstrumpa, ska olja in å putsa stocken
Publicerat November 28, 200817 yr 15-20 lager Tru-Oli! Tre tunna strykningar, och låt stock stå i ett par dagar. Matta sedan ner den med fin stålull. (Finns på färg affären) Upprepa samma behandling till du är nöjd med resultatet. Vill du ha en blank och jämn yta (Som inte ska se "oljig" ut!), så mattar du ner den sista omgången olja med ett flytande slipmedel. (Jag brukar använda CLL's) sedan stryker du kolven meb vanligt stockvax, och polerar den med en nylonstrumpa. Vill du ha en matt yta, så är det stålullen som gäller.
Publicerat November 28, 200817 yr 15-20 lager Tru-Oli! Tre tunna strykningar, och låt stock stå i ett par dagar. Matta sedan ner den med fin stålull. (Finns på färg affären) Upprepa samma behandling till du är nöjd med resultatet. Vill du ha en blank och jämn yta (Som inte ska se "oljig" ut!), så mattar du ner den sista omgången olja med ett flytande slipmedel. (Jag brukar använda CLL's) sedan stryker du kolven meb vanligt stockvax, och polerar den med en nylonstrumpa. Vill du ha en matt yta, så är det stålullen som gäller. förbannat tjusig!
Publicerat November 28, 200817 yr Så här ser resultatet ut om man mattar ner den Tru-Oil behandlade stocken i stället. (En smaksak vad man väljer)
Publicerat November 28, 200817 yr Författare Tjusgt tjusigt! Är personligen mer förtjust i matt. Tack för alla tips!
Publicerat November 28, 200817 yr hej, eftersom jag inte har möjligheterna att "pyssla" hemma i lägenheten skickade jag helt sonika iväg kolven till min 75a till en kolvmakare som porfyllde och gav den en riktig oljeboning - blir väldigt bra för att uttrycka det milt! det hela avslutades med en Pachmayr Old English -bakkappa.