Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjutstöd

Featured Replies

Publicerat

Hello!

Finns det någon som har en ritining/tips på hur man tillverkar ett skjutstöd för stående skytte? Två eller tre ben.

Det som är det intressanta i sammanhanget är väl hur man gör uppe i "knuten" för att stödet skall kunnas "slås ihop".

Mvh,

Publicerat
Hello!

Finns det någon som har en ritining/tips på hur man tillverkar ett skjutstöd för stående skytte? Två eller tre ben.

Det som är det intressanta i sammanhanget är väl hur man gör uppe i "knuten" för att stödet skall kunnas "slås ihop".

Mvh,

Fanns någon artikel om det i nya Jakt och vapen. (eller förra nummret)

Publicerat
Fanns någon artikel om det i nya Jakt och vapen. (eller förra nummret)

Tack!

Ska se om jag får tag i det.

Någon annan idé?

• 1 year later...
Publicerat

Det sägs ju att man ska leta innan man frågar, alltså letade jag rejält! (för en gångs skull... :D )

Hittade den här tråden och fick en fråga som jag inte hittade svaret på vid en snabbgenomgång av första länken och inte heller i den här länken där det på ett utmärkt sätt beskrivs hur man tillverkar en ett skjutstöd som är både mono och bi-pod.

Har en liten fråga - är helt novis i detta med skjutstöd...(också...):

Hur gör man med framstocken när man låter vapnet vila i en klyka? :blush:

Jag ser på bilderna hur det hålls med väldigt varierande grepp.

Håller man nere vapnet med ett fast grepp i klykan och håller samtidigt i skjutkäpp och bössa, handen framför klykan hållandes i framstocken eller låter man bara bössan vila i klykan? Det sistnämnda låter "lite" korkat om man skjuter klass 1 bössa tycker även jag med min ringa erfarenhet. Vill inte bli medlem i halvmåneklubben första gången jag testar... -_-

Ändras träffläget så mycket att det har någon praktisk betydelse om man har skjutstöd á la bi-pod eller om man har handen runt framstocken och vilar samtidigt handen mot ett fast underlag?

Ni får förlåta min halvkorkade fråga men jag tycker det är dummare att inte våga fråga... B)

Publicerat
Håller man nere vapnet med ett fast grepp i klykan och håller samtidigt i skjutkäpp och bössa, handen framför klykan hållandes i framstocken eller låter man bara bössan vila i klykan? Det sistnämnda låter "lite" korkat om man skjuter klass 1 bössa tycker även jag med min ringa erfarenhet. Vill inte bli medlem i halvmåneklubben första gången jag testar... :blush:

Ändras träffläget så mycket att det har någon praktisk betydelse om man har skjutstöd á la bi-pod eller om man har handen runt framstocken och vilar samtidigt handen mot ett fast underlag?

Jag tror det är mycket viktigare att ha samma drag mot axeln än framstocksgreppet.

Jag ser inga problem att låta vapnet vila i klykan. Tycker inte alls det verkar så korkat, tvärtom.

Jag föredrar ju att vänster hand inte ska hålla så hårt om framstocken, för att undvika "ryckskott". De som läst mitt teknikdokument och förklaringen vet varför.

Halvmåneklubben? Upplys mig -_-

Publicerat

Ett vanligt kvast skaft som du klyver i klyvsågen och gör en bipod alla det crille 68 visar. funkar kanon både som vandringskäpp och skjutstöd

Publicerat
Jag tror det är mycket viktigare att ha samma drag mot axeln än framstocksgreppet.

Jag ser inga problem att låta vapnet vila i klykan. Tycker inte alls det verkar så korkat, tvärtom.

Jag föredrar ju att vänster hand inte ska hålla så hårt om framstocken, för att undvika "ryckskott". De som läst mitt teknikdokument och förklaringen vet varför.

Halvmåneklubben? Upplys mig -_-

Ok, då låter man vapnet vila hyfsat i klykan. Inte för fast men inte så att jag tappar bössan när skottet går/gått.

Det jag tänkte på var om det var dumt att ha "stumt" under stocken eller om det inte spelar någon roll. Det kan kanske inte bli "stumt" när man har en mono-,bi- eller tripod?

Ditt teknikdokument? Var hittar jag denna bibel? :blush:

Publicerat

Det finns många kamerastativ som kan användas. Men då modifierar man ju bara något befintligt, då blir det inte ett helt nytt bygge. Använde själv ett som jag kopplade fast i stocken via ett snabbfäste. Blev väldigt stablit, men ändå rörligt - åtminstone om man som jag använde en lite bättre kulled... Problemet var att det blev så in i helvete tungt och klumpigt.

Publicerat
Ok, då låter man vapnet vila hyfsat i klykan. Inte för fast men inte så att jag tappar bössan när skottet går/gått.

Det jag tänkte på var om det var dumt att ha "stumt" under stocken eller om det inte spelar någon roll. Det kan kanske inte bli "stumt" när man har en mono-,bi- eller tripod?

Ditt teknikdokument? Var hittar jag denna bibel? :ph34r:

Du kan prova i inskjutningsbänk.

Med öppen hand under, men hårt hållen hand under, stumt mot bänken, trycka ner mot bänken osv. Jag gör det så sällan, men vad jag minns var att det inte spelade så stor roll för träffläget. Vad som spelade större roll var om jag hade löst eller hårt mot axeln.

Konkurrentforumet.

Publicerat
Hello!

Mvh,

Tre käppar som du lindar gummislang runt en bit ner från toppen.

Publicerat

Jag har använt plastbelagda aluminiumrör (planteringspinnar) från Plantagen (finns i olika längder) plattade till rören något ca 1 dm från ändarna, borrade och drog en bult igenom - klart :rolleyes: Vill du ha 3 ben så är förslaget med gummislang som hopfästning nog smartast.

Raggarö