Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

drevjaktsikte R93

Featured Replies

Publicerat

Jag har äntligen tagit tag i mitt liv och lagt in om licens på en blaser R93 offroad 308. Den kommer mest användas till drevjakt på allt från räv till älg.

Nu ska ja bara bestämma mig för ett sikte till den, budgeten tål inte ett sikte på mer än ca 5-6000 nu i vinter. Jag är lite inne på ett aimpoint.

Vill gärna ha tips på vad ja ska stasta på...

Tänkte köpa blaser orginalfäste direkt å sen spara till en bra tub till nästa vinter.

Vad använder ni andra till era R93 ?

Publicerat

Jag har ingen R93 själv, men antar att det inte spelar så stor roll eftersom du frågar efter sikte. Jag påstår att du kan komma över en bra begagnad tysk eller österrikare (Zeiss, Schmidt & Bender, Swarovski eller Helia) i exempelvis 1,5-6x42 för de pengarna och det siktet duger alldeles utmärkt till det du räknar upp. Ett aimpoint är bra och ruskigt snabbt på de korta avstånden och duger förstås bra när det är dagsljus och avståndet håller sig inom 50-70 meter, men blir förhållandena sämre och avståndet längre så fungerar det inte längre lika bra. Ett alternativ är en Leupold 1,5-5x20 som du kan få för 3 tusen. Det fungerar bra till alla skjutbara avstånd på storvilt, men när det skymmer så är man borta direkt, som du säkert vet. Hoppas att det var till någon hjälp.

Publicerat

En kompis till mej hittade ngt suspekt för ngr år sen.. Var någon importör som köpte in begagnade israeliska sikten, renoverade och sålde vidare. Vet att han fick tag på ett urskabbigt Zeiss 1,5-6x42 för ruskigt billig peng med kristallklar optik! Såg helt klart lite skamfilat ut men ett helt otroligt fint sikte för de pengarna som håller hans livstid nästan.. Kan ju luska lite om vart han handlade, kanske någon annan som hört om dessa sikten?

Mvh!

Publicerat

Hippen, det var defendor, ie Håkan som hade dem hemma de var sikten som blivit över från Israeliska armén, jag har ett,

1,5-6x42 med en tysk nr 4 som riktmedel samt att de har ett BDC för 147 grains Nato FMJ från 100-900 meter.

Visst tuben är skamfilad men linserna klara och i övrigt är siktet 100%.

För min del sitter siktet på en 9,3:a och där gör det god nytta.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Om det finns sånt Ziess inom gräsnerna för min budget är det ju helt klart intressant.

Hoppas på mer info om detta

Publicerat

Vet inte om företaget pysslar med detta ännu, har för mej att de mest vänder sig till företag med sina tjänster.. Sök på Defendor så får du se om du får något napp. Kompisen jag tänkte på lär inte sälja sitt i alla fall.

Mvh!