Publicerat November 27, 200817 yr Hej jag är ny här på forumet och har lite vapenfunderingar. Jag funderar på skaffa en ny studsare och den jag sneglat på är en tikka t3 lite i kaliber 6,5*55. Den ska användas till främst till tjäder höst och vinter men fungera bra även på älg- o björnjakt. Samt småviltjakt där man skjuter precisionskott på varierande avstånd typ bäver ,räv lo etc. Är detta vapen ett bra val. Tacksam för synpunkter som för och nackdelar. Den andra studsaren jag funderar på är en sako quad i 22wm till att börja med. Denna skall användas till övning, jakt med finnspetsen typ grävling, tjäder mård. Den kanske även får följa med på ripfjället. Är det någon som har erfarenheter av quaden? Skjuter den bra? fungerar pipbytarsystemet? Är det nån som provat kalibrarna i 17 är dessa något att ha och vilken klass går dom under? Tacksam för svar Mvh STefan
Publicerat November 27, 200817 yr Hej och välkommen hit. T3n fungerar nog helt ok till tjäder och annat men för att jaga björn med tror jag du ska välja något med lite mer stopping power. 6,5X55 är en underbar kaliber men enligt mitt sett att se det lite klen för björn. Vet om minst en här på forumet som har en Quad, så jag tror nog att du komme ro få svar på den frågan. /Lasse
Publicerat November 27, 200817 yr Hej jag är ny här på forumet och har lite vapenfunderingar.Jag funderar på skaffa en ny studsare och den jag sneglat på är en tikka t3 lite i kaliber 6,5*55. Den ska användas till främst till tjäder höst och vinter men fungera bra även på älg- o björnjakt. Samt småviltjakt där man skjuter precisionskott på varierande avstånd typ bäver ,räv lo etc. Är detta vapen ett bra val. Tacksam för synpunkter som för och nackdelar. Den andra studsaren jag funderar på är en sako quad i 22wm till att börja med. Denna skall användas till övning, jakt med finnspetsen typ grävling, tjäder mård. Den kanske även får följa med på ripfjället. Är det någon som har erfarenheter av quaden? Skjuter den bra? fungerar pipbytarsystemet? Är det nån som provat kalibrarna i 17 är dessa något att ha och vilken klass går dom under? Tacksam för svar Mvh STefan Våra finska bröder tillverkar bra bössor, inget tvivel om den saken. Tikka är bra bössor till ett bra pris. Ang. kalibern så fungerar 6,5x55 bra till allt som du nämner ovan bara du väljer rätt kula, med ett undantag, björnjakt. Nog lägger 6,5x55 en björn om kulan tar riktigt men det finns en anledning till klassindelningen på våra skjutvapen. 6,5x55 ligger i nedre delen av klass 1 med lägre kulvikter, anslagsenergi etc. Efterson björn är ett farligt vilt skulle jag personligen inte skjuta med mindre kaliber än 30-06 på nalle (självbevarelsedrift, taskig livförsäkring, hög smärttröskel, dålig kondis och klättrar inte så bra i träd) .
Publicerat November 27, 200817 yr Hej och välkommen hit.T3n fungerar nog helt ok till tjäder och annat men för att jaga björn med tror jag du ska välja något med lite mer stopping power. 6,5X55 är en underbar kaliber men enligt mitt sett att se det lite klen för björn. Vet om minst en här på forumet som har en Quad, så jag tror nog att du komme ro få svar på den frågan. /Lasse Enig med Skurebo.
Publicerat November 27, 200817 yr Lyfter frågan om man inte skulle ha en egen del för "nybörjarfrågor"... Frågan har varit uppe MÅNGA gånger. Inklusive från mig själv...
Publicerat November 27, 200817 yr Välkommen till Jaktsnack.se! Anar att det var mej Skurebo syftade på, har en Kvadd i kal 22lr.. Vad ska jag säga om den då? Hade jag varit den "normale" jägaren, möjligen som du ska använda bössan, så lurar jag på om inte det är läge att kolla på varmintmodellen med plastkolv. För normal jakt så kan jag nog kanske tänka mej att Kvadden i standardutförande är lite väl lätt och vispig för frihandsskytte.. Jag använde tidigare, innan jag skaffade luftgeväret, kvadden mestadels i tjänsten som kommunjägare dvs i de flesta fallen skytte med stöd från bil. De gånger jag jagat lite mer normalt med bössan så har den varit riggad med dämpare och benstöd och då har vikten blivit trevligare och frihandsskyttet bättre. Detta är dock något högst individuellt men generellt sett så tror jag man skjuter något tätare med lite lite mer vikt i vapnet än vad Kvadden är i orginalutförande. Vet att tex Matte Holst här på forumet samt Belker båda har bössan i varmintutförande, skulle vara kul om Matte hittade hit! När det sen gäller de andra kalibrarna som är tillgängliga så tror jag att det bara är just 22wm som håller klass 3. Har för mej att de här andra är för klena i diametern för att nå klass 3 men jag är inte helt säker. Anar att det kan finnas extra kryddade patronfabrikat som möjligen fungerar? Hur som, det är kraft nog i 17HMR för att fimpa rätt kraftigt vilt så det är nog mest hur lagarna är utformade som lägger hinder i vägen. Sen när det gäller tikkan.. bössan ÄR bra, mycket vapen för pengarna, men kanske .308 i stället? Tror, utan att vara helt klar i minnet att man gjort tester på björnskytte och rekomendationen vart att det var lite osunt att skjuta på björn på under 40 meter för är björnen närmare dej så hinner du inte skjuta ett välriktat andra skott då björnen kommer FORT. Inser att ngt inte stämmer, ståndskjutna björnar skjuts regelmässigt på betydligt närmre håll.. Rodent.. Det finns planer åt det hållet, lär väl bli ngt framöver, men hur, när och var vet jag inte idag. Mvh!
Publicerat November 28, 200817 yr Tikka är fina bössor som oftast skjuter bra och 6,5x55 är enligt mig en väldigt trevlig kaliber kanske lite klen att jaga björn med men till älg fungerar den utmärkt. Så är du en "vanlig" björn jägare tycker jag den duger för dem flesta skjuter inte många björnar under sitt jägarliv Jag har en Quad med 22lr. och 22wmr. pipor den används mest till jakt med finnspetsen och tycker den bössan är toppen för det lätt och smidig med bra precision och trycke. Sedan att den är lätt plastig och ful är inget som tjädrarna klaga på Jag skulle även kolla efter en begagnad Tikka då dem gamla modellerna är riktigt fina och grymt prisvärda!
Publicerat November 28, 200817 yr Det vart många svar snabbt. Jag tror jag formulerade mig lite fel, det var mest vapens funktion jag ville veta mer om inte kalibern. Jag har en varberger i 308 nu med kort pipa 49cm. Den funkar bra men viktfördelningen blir lite kompakt. Så en lättare bössa med längre pipa tror jag skulle funka bättre för mig. Ni som har t3 hur täta träffbilder skjuter ni. Är dom känsliga på ammunition? Jag tänkte att 6,5 är en bra kaliber, flack kulbana, mild rekyl, billig ammo, bra utbud mm. Ja sakon verkar ju bra. Man bär juh mest omkring bössan hela dagarna så en liten å lätt är rätt melodi. Sen skjuter jag också 99% med stöd som du säger. En tjäder kan va stor men luckorna i grenverket är inte det. Tack för alla snabba svar och synpukter