Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett till griseftersök på G

Featured Replies

Publicerat

Vi gillar ju cliffhangers..

Gris påskjuten ca 80 kilos, blod hittad, jämte förföljt i minst 1km....

Tveksamt om vi fixar dettta..

Återkommer...

Publicerat

Väntar med spänning på uppföljningen

Publicerat

Fick ltie förhandsrapportering..

Först ett ståndskall och ett drev på gris..

Nu var det tydligen ståndskall på två ställen.

Mår ju fn fysiskt dåligt av att jobba nu ju... :/

Publicerat

Jaha.. nu vet jag hur det delvis slutade iaf..

NS får väl ta det sen då.. :lol:

Publicerat

NS får väl ta det sen då.. :)

Teaser :lol:

/Lasse

Publicerat

Ja det har jag också räknat ut.

Först spårade de på fel spår i några hundra meter sen släppte de hundarna som tog upp hare och drog iväg med. Och allt sket sig. :)

Men NS lär väl lägga in något gammalt foto på någon självdöd gris och sen dra en historia om ett perfekt skött eftersök helt efter skolboken. :):P

Publicerat
Ja det har jag också räknat ut.

Först spårade de på fel spår i några hundra meter sen släppte de hundarna som tog upp hare och drog iväg med. Och allt sket sig. :)

Men NS lär väl lägga in något gammalt foto på någon självdöd gris och sen dra en historia om ett perfekt skött eftersök helt efter skolboken. :):P

Mhm.. ett ruskigt bra arbete med en plott som ställer en hare! Fn vet om min hund fixar och ställa en hare.. Och i synnerhet när det är så blött.. då står hararna rätt dåligt..

Publicerat
Mhm.. ett ruskigt bra arbete med en plott som ställer en hare!

Du menar att haren träade va? :)

Publicerat
  • Författare

Påskjuten gris 20081128

Polaren med Raja ringde och hade skjutit på en större gris.

Han trodde han kommit för långt fram ev. i bringan eller bakom frambenet.

Hans ungjämte Karu hade skällt gris och en gylta fälldes samtidigt kom grisarna till polaren som gick ner på knä när grisen han såg komma stannade bakom ett träd 80-90 m bort.

Hanvrider upp förstoringen och lägger rödpunkten på trynet o tänker trycka av när grisen kommer fram.

Han skjuter när det är svart i kikaren, tror han träffade bra o lät jämten fortsätta i löpan.

Jycken drar iväg ca 1 km efter men kommer tillbaka utan att fått kontakt med grisen.

Den gyltan som sköts var i högbrunst, polaren fick för sig att den han sköt på va en galt.

Jag kom väl ut 2 timmar efteråt, vi satte Blackie på spåret och gick med legenden Raja i koppel bakom.

Väl medvetna om Rajasubbans svaghet..hundslagsmål..

Den svarte va först lite fundersam men sen spårades det som på räls, mycket blod.

Hittade en ca 1x1 cm bit som jag tolkade som mjälte eller lever.

När de tror jag inte sa polarn.

Jo,det kraskade när jag tryckte söder den, sa jag.

Ingen köttbit känns så när man krossar den mellan fingrarna.

Ja vet att detta låter stöddigt.. o helt säker va jag inte…

Svarten spårar på och vi testar o släppa Raja som gör en lov runt oss o kommer sen tillbaka.

Hon kopplas upp igen så hon inte ska ryka på Blackie.

Nu vänder tiken och går tillbaka i en vid båge, efter en stund är vi tillbaka ungefär där vi senast såg blod.

Hmmm.. hon har nog tappat och självmant gått tillbaka, nu hojtar hundskrället som bara hon kan i löpan.

Har hon iofs gjort några gånger innan i spåret.

När vi närmar oss där vi va förut så bestämmer vi oss för att släppa Blackie.

Korkat men tror hon bättre följer löpan utan att behöva dra på oss.

Vi låter Blackie får några hundra meters försprång sen släpper vi Raja också.

Hon drar nu i samma löpa, vi står o kollar Astron där bägge hundarna syns o varje meter de går.

Så hörs vrålet när den svarte får kontakt, h-vete va de låter…

Men det verkar röra sig hela tiden.

Som vi står där o funderar på nästa drag så drar Raja igång med ståndskall ungefär där Blackie drog igång..

Hmm… Va gör vi nu?

Dividerar som faen om vilket som är rätt o då blir det ståndskall för den svarte också enl. pejlen.

Egna marker har vi lämnat för länge sen… grannmarken är informerad.

Vi är som väl är 4 pers så jag o polaren ska in o kolla Rajas gris medan de andra 2 ska försöka komma in på Blackies.

Vi blir än mer säkra på att Raja har rätt gris.. gammal är ju som bekant äldst.

Jag postar i ledningsgatan där Blackie gått ut med sin/sina grisar och polaren går på i lite fel vind.

Hör hur ståndskallet går över i sakta gångstånd längs med ledningen.

Jag hänger med och ser jycken ett par ggr. Måste va rätt gris annars borde det gå betydligt fortare.

Nu blir det stilla igen, är i kontakt med polaren via mobil och så vinklar jag in för att genskjuta eller gå in på ståndet.

Passerar en liten skogsväg sär jag får ögonkontakt med polaren som står borta i kurvan intill ett hygge.

Jag har rätt vind så jag avancerar sakta framåt mot hunden som jag nu ser hel tiden innanför hyggeskanten, grisen står i en självplanterad granhobbe kanske 30 kvadrat stor.

Placerar mig så att polaren o jag ser varandra.

Han täcker vägen och hygget jag storskogen och fram till hyggeskanten.

Nu har grisen inte en chans att gå ur utan att vi får bra skottläge.

Nassen hör nog mig eller så för den bryter ut precis mellan mig o polaren.

Han vinkar för glatta livet o vill att jag ska flytta mig, men jag som ser bättre hur vi står låter bli av den anledningen att då skulle det bli en fri lejd för grisen o dra i.

Nu går galten in i nästa något mindre gran hobbe och ställer sig 5 m från mig, kan skjuta på konturen hur lätt som men avvaktar.

Då går en hare loss framför fötterna på galten o raja exalterar o drar 5 steg efter innan hon kom på att de där va ingen gris.

In till galten igen som försöker en utbrytning över hygget med fick en kula direkt av polaren.

Tar högt, nästan i taggutskott så jag går fram o tänkte sticka den men när jag är framme så…

Nä.. han är skitpigg o hugger o slår med käftarna så det nöjet att se när jag blir bli biten/sprättad ska jag inte ge polaren.

Han kallar på Raja o jag avslutar med ett oryx mellan ögonen på galten.

Mitt svarta kräk jagar vidare på sitt håll så henne plockar vi upp senare…

Hennes ståndskall gick loss och drog långt o länge…

Om vi bara haft den ena eller den andra hunden så tror jag vi misslyckats men bägge så löste det sig.

Lite besviken blev jag ju på unghunden som på nått vis gick förbi galten och jagade vidare på andra grisar.

Möjligt att där stod fler grisar där galten tagit sårlega var men hur det gick till vet i faen…

Polaren sköt galten 850 m fågelvägen från skottplats.

Första skottet var mycket lågt mitt i grisen ungefär i höjd med picken.

Min gissning på mjälte/lever stämde rätt bra …

post-348-1227884180_thumb.jpg

Vet inte riktigt vilket som är in o ut...

post-348-1227884201_thumb.jpg

post-348-1227884232_thumb.jpg

Publicerat

Bra jobbat! :)

Publicerat
  • Författare

Jo förresten.. de där med 80 kilos...

Var inte med när de hängde in den hos vilthandlaren, men urtagen med klövar och huvud borta så va de med nöd o näppe de på 2 man kunde hänga upp galten.

Gissar på att han slaktar 50 kilo , tror den va snudd på en 100 kilos klump.

5 cm synliga och sylvassa betar.

Frågan är om de får nått för den ... galtlukten va besvärande... ;)

Publicerat

Som alltid spännande läsning och bra jobbat av både hundarna och er!

Publicerat

Ett jävligt bra jobb som vanligt.

Och du, ta med några köttbullar till Raja nästa gång. För sådana surkärringar är underbara att ha. ;)

Publicerat
  • Författare

En fundering...

Kan skadad gris och frisk stå på samma ställe?

Där Raja ståndade först kan inte va så många meter från där Blackie drog förbi enl Astron.

I Första flocken där gyltan fälldes och galten påsköts var det flera vuxna grisar som alla dragit ungefär samma riktinig.

Gyltan var dessutom i högbrunst.

Kan tex en annan galt stanna o mucka med en som är påskjuten?

Eller en brunstig sugga/gylta till som stannar hos påsättaren?

på de 2 åtlar som finns i närheten har 60 kilo bröd försvunnit under natten så det bör ha varit en del grisar i markerna...

Publicerat
  • Författare
Ett jävligt bra jobb som vanligt.

Och du, ta med några köttbullar till Raja nästa gång. För sådana surkärringar är underbara att ha. ;)

Snackade lite med polaren ang Raja.

Han har själv skjutit någonstans mellan 45-50 grisar på stånd för henne.

Han gissar på 120-150 grisar som hon har på sitt samvete.

Sen får vi lägga till de 30-35 hon själv tagit....

Ända skadan hon fått på 10 år är en sprucken läpp...

Sorgligt men hon är nog på sitt sista år som jakthund.

Satan va jag kommer sakna den hunden, sen får hon va hur puckad som helst ihop med andra hundar.

Man har ungefär 20 sekunder på sig om man skjuter och där är fler hundar än raja på ståndet.

Först tugga lite i grisen dessa sekunder men sen ska hon döda den hund som kommer i närheten...

Publicerat
En fundering...

Kan skadad gris och frisk stå på samma ställe?

Där Raja ståndade först kan inte va så många meter från där Blackie drog förbi enl Astron.

I Första flocken där gyltan fälldes och galten påsköts var det flera vuxna grisar som alla dragit ungefär samma riktinig.

Gyltan var dessutom i högbrunst.

Kan tex en annan galt stanna o mucka med en som är påskjuten?

Eller en brunstig sugga/gylta till som stannar hos påsättaren?

Låter ju lite märkligt att en skadad gris skulle söka upp andra grisar.

Men är ju inte helt ovanligt att älgtjurar söker upp andra älgar när de får hund efter sig. Kan ju va likadant med galtar.

Publicerat

Skönt att allt gick bra för er.

Alltid en fröjd att läsa om dina eftersök.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Låter ju lite märkligt att en skadad gris skulle söka upp andra grisar.

Men är ju inte helt ovanligt att älgtjurar söker upp andra älgar när de får hund efter sig. Kan ju va likadant med galtar.

Behöver ju inte va den skadade som söker upp, det kan ju va frisk som söker upp den skadade?

Eller så råkade de av bara tillfällighet va på nästan samma ställe?

Om jag nu fattade rätt så hade jämten dragit på samma håll som vi gick, förmodligen de andra friska grisarna oxå.

Va ett "knip" med plantering mellan ett litet torp med åkrar ikring och ett nyupptaget hygge strax innan upptagen.

Rajas stod i princip direkt i upptaget där Blackie dragit förbi o hojat, kan inte skilt mycke mer än 20-30m.

Hade den svarte varit med på slutet så vet i faen om vi inte haft lite harjakt oxå :o:D

Publicerat

Var det inte det jag sa. :D

Lägger du sen in några gamla foton så tillhör du eliten. :o

Publicerat

:P Gott jobbat NS... spännande läsning!...

Mvh

Publicerat

Läckert NS, väl genomfört och väl skrivet!

Mvh!