Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många # för att fälla vilt ?

Featured Replies

Publicerat

Jag har läst och funderat en del på hur "jägare" skaffar sig en mega-båge på 70-80 # att ha till jakt. Nu vet jag att för att t.e.x. jaga björn, vildsvin ellera vissa andra storvilt så finns det regler för hur stor dragstyrkan måste vara. Från början trodde jag att det fordrade en massa pound för att fälla en älg men efter lite "forskning" så har jag förstått att det inte är nödvändigt att få en genomskjutning i alla lägen. Pilens funktion är snabb urblödning i vitala delar lungor/hjärta. Det klara väl en båge på 50# också?

Att sedan regler ska följas respekterar jag men . . . . . En båge man knappt orkar dra upp, är den optimal i alla lägen? Ska man dra upp bågen medan viltet är skymd av träd eller annat, eller om man drar upp den medan viltet nalkas, då kan det dröja någon minut eller 2 innan det blir läge för skjutning. Nu spelar ju let-off in i bilden också men i Vissa länder så tillåts inte let-off på 80-85%, alltså sitter du med en båge med let-off på 65% istället och det kan väl bli tungt och darrigt efter en minut?

Som jag förstår det så är det viktigigaste att träffa rätt och penitrera och det kommer an på skytten, avstånd och givetvis farten på pilen och val av jaktspets.

En "svagare" båge är väl ofta tystare också och frågan är om man inte i första hand ska satsa på en tyst båge istället för kraftig.

Varför jag tar upp det är att om jag blir jägare så ska det införskaffas en båge som håller måttet. Nu har jag en Darton med lemmar på 50# och frågan är vad jag behöver? Jag styrketränar och är väl normalstark men min draglängd är inte så mycket, ca 27" . Jag gissar i alla fall att en pricksäker skytt går före en stark men helst båda. :D

Publicerat
Jag har läst och funderat en del på hur "jägare" skaffar sig en mega-båge på 70-80 # att ha till jakt. Nu vet jag att för att t.e.x. jaga björn, vildsvin ellera vissa andra storvilt så finns det regler för hur stor dragstyrkan måste vara. Från början trodde jag att det fordrade en massa pound för att fälla en älg men efter lite "forskning" så har jag förstått att det inte är nödvändigt att få en genomskjutning i alla lägen. Pilens funktion är snabb urblödning i vitala delar lungor/hjärta. Det klara väl en båge på 50# också?

Att sedan regler ska följas respekterar jag men . . . . . En båge man knappt orkar dra upp, är den optimal i alla lägen? Ska man dra upp bågen medan viltet är skymd av träd eller annat, eller om man drar upp den medan viltet nalkas, då kan det dröja någon minut eller 2 innan det blir läge för skjutning. Nu spelar ju let-off in i bilden också men i Vissa länder så tillåts inte let-off på 80-85%, alltså sitter du med en båge med let-off på 65% istället och det kan väl bli tungt och darrigt efter en minut?

Som jag förstår det så är det viktigigaste att träffa rätt och penitrera och det kommer an på skytten, avstånd och givetvis farten på pilen och val av jaktspets.

En "svagare" båge är väl ofta tystare också och frågan är om man inte i första hand ska satsa på en tyst båge istället för kraftig.

Varför jag tar upp det är att om jag blir jägare så ska det införskaffas en båge som håller måttet. Nu har jag en Darton med lemmar på 50# och frågan är vad jag behöver? Jag styrketränar och är väl normalstark men min draglängd är inte så mycket, ca 27" . Jag gissar i alla fall att en pricksäker skytt går före en stark men helst båda. :lol:

Hej!

Vissa svar på frågorna du har finns under tråden "Att skjuta eller inte skjuta.."

En kort resumé är att man ska dra bågen då djuret går skymd bakom ett träd eller liknande eller att du på avstånd ser att djuret är på väg mot dig och att redan då dra bågen. Orkar man inte hålla bågen uppdragen i 1 - 1 1/2 minut så dra ner på poundstyrkan!

Att skaffa en båge på mer än 70 lbs är helt enkelt "over kill" om man inte ska jaga vildsvin och andra lite mer hårdskjutna djur.

Klart att let-offen spelar roll på hur länge man orkar hålla bågen spänd men också träningen innan har ju betydelse.

Man bör öva att hålla bågen ett tag innan man släpper men också skjuta 5 eller fler pilar innan man går och hämtar dem för en ny omgång.

En båge på 50-55 lbs funkar alldeles utmärkt på mindre vilt vid jakt, från småvilt upp till rådjurs storlek.

En sådan båge gör att man kan dra den i alla möjliga och omöjliga situationer, sittandes/knäståendes/hukandes, även om man suttit stilla i några timmar.

Bågen på +70 lbs gör att man kan få svårighet att få upp den om man är lite nedkyld och suttit stilla länge..

Man kan ju säga så här: Ett välriktat skott är betydligt bättre än en snabb miss! :)

Vikt på pilen är ju något annat man bör tänka på!

Läste i senaste nummret av Bow and Arrow Hunting en intressant artikel om bland annat pilvikt.

1. Pronghorn Antelope (vikt på mellan 34 - 60 kg): 5.5 grain/lbs

2. Små vitsvanshjortar (vikt mindre än 90 kg): 5.75 - 6 grain/lbs

3. Stora vitsvanshjortar och Muledeer (vikt på 90 kg eller mer): 6.25 grain/lbs

4. Caribou eller normal storlek på Svart björn (vikt på mindre än 200 kg): 6.5 grain/lbs

5. Wapitihjort och uppåt (vikt på 226 kg och uppåt): 6.75 grain/lbs

Detta betyder att om du har en båge på 70 lbs så skulle det se ut så här på den totala minimum pilvikten:

1. 385 grain = 24.9 gram

2. 402.5 - 420 grain = 26 - 27.2 gram

3. 437.5 grain = 28.3 gram

4. 455 grain = 29.4 gram

5. 472.5 grain = 30.6 gram

Fast jag gissar att vi i Sverige kommer få en minimum vikt på ca 25 gram (386 grain) oavsett vilken dragvikt man har!

Sen om det blir Joule eller nått annat som sätter undre gränsen får vi se. Att det blir poundstyrkan som blir gränsen är tveksamt..

Man kan ju ha en snabb båge, då behöver man ju inte lika mycket lbs för att komma upp i rätt Joule.

Är inte helt inläst på reglerna som gäller på Åland, har inte hunnit jaga där ännu.. :P

Uppdatering:

Så, nu är jag uppdaterap på de Åländska reglerna:

Pilvikt: Minst 25 gram

Anslagsenergi: måste vara minst 40 Joule

Jaktspets: minsta skärande diameter av 25 millimeter

Så då är det ju bara att börja räkna men först måste man ju mäta hastigheten i kronograf med en 25 grams pil..

En gissning är ju att vi här i Sverige kommer få minst samma regler!

Publicerat

Hej Turbo

40 joule fungerar(går säkert med mindre anslagsenergi), dessutom är det en lagligt gräns i de flesta länder där bågjakt är tillåten.

Finns inget skäl att ha en tung båge för jakt, om det inte finns en speciell anledning tex. flackare pilbana eller att reglerna kräver vissa joule för det vilt du jagar.

Det är bara att testa dina prylar i en kronograf.

När det gäller hur mycket # du skall ha så gör så här, sitt på marken när du drar pilbågen, klarar du att dra dina # bekvämt?

När Pope och Young frågade Ishi (siste indianen av Yana stammen) varför han inte använde en starkare båge till jakt (han använde 40-50# om jag minns rätt) svarade han. -Om jag inte kan fälla viltet med denna pilbåge, varför skall jag då ha en starkare? :lol:

/S- som fällde sina vilt i afrika med en 57# comp

Publicerat

S vad sköt du för djur i Afrika med den bågen? Vad gäller annars för regler där? Finns det krav på 70# någonstans?

Sen det där med Joule i en pil.. Tycker faktiskt det är lite löjligt då det inte alls handlar om energiavgivning i bytet då den träffar?? Har det att göra med att tradjägare också ska acceptera detta eller varför ska denna joule vara ett krav? Det viktiga är väl att den klarar av att penetrera såpass bra att den skär sönder det den ska skära sönder.?

Publicerat
S vad sköt du för djur i Afrika med den bågen? Vad gäller annars för regler där? Finns det krav på 70# någonstans?

Sen det där med Joule i en pil.. Tycker faktiskt det är lite löjligt då det inte alls handlar om energiavgivning i bytet då den träffar?? Har det att göra med att tradjägare också ska acceptera detta eller varför ska denna joule vara ett krav? Det viktiga är väl att den klarar av att penetrera såpass bra att den skär sönder det den ska skära sönder.?

Joule känns lite som en produkt så myndigheterna har något att gå på, de som är mer vana med bössa.

Så man kan sålla bort alldeles för veka bågar som inte har i skogen att göra!

En långsam båge (trad) med en tung pil har ju ibland mer energi än en lätt och snabb..

Publicerat
Joule känns lite som en produkt så myndigheterna har något att gå på, de som är mer vana med bössa.

Så man kan sålla bort alldeles för veka bågar som inte har i skogen att göra!

En långsam båge (trad) med en tung pil har ju ibland mer energi än en lätt och snabb..

tradjägare menar jag krutvapenjägare :D

men det var just det jag tänkte.. att dom behöver dessa joule så att dom åtminstone tror att dom förstår :o

Hur är det i Mkolo Micke? får man använda 60 pund till allt där? trivs betydligt bättre med 60 än 70# på jakt.. Sebrorna?

Publicerat
tradjägare menar jag krutvapenjägare B)

men det var just det jag tänkte.. att dom behöver dessa joule så att dom åtminstone tror att dom förstår :D

Hur är det i Mkolo Micke? får man använda 60 pund till allt där? trivs betydligt bättre med 60 än 70# på jakt.. Sebrorna?

Eftersom jag inte har vart där och jagat så har jag ingen aning..

Men det finns ju några här på forumet som har haft möjligheten att åka dit ner, de borde ju veta.

Annars så vet ju säkert Lasse! :D

Publicerat

Gents.

Så här är det...

Det är inte frågan om hur mycket energi pilen lägger i viltet.

Allt handlar om energi per mm2

jaktspetsen har en väldigt liten belastning per ytenhet, det är därför pilen i vanliga fall har en bättre penetration än en kula.

Räkna själv ut arean på en jaktspets så får ni se.

Jag hade förmånen att fälla bla hyfsade kudus och gris på min senaste senaste afrika resa, det funkade även på rådjur i danmark.

Sydafrika

Legaliserade bågjakten tidigt, cirka 4000 utländska jägare gästar varje år Sydafrika med bågen i bagaget, dessutom jagar lika många sydafrikaner med båge. Sydafrika har det mest utvecklade regelverket av samtliga länder som legaliserat bågjakt under den senaste tioårsperioden. Under sent 80-tal och tidigt 90-tal gjorde Jan DuToit på Nature Conservacy en omfattande utredning av kraven på en modern båge och pil för jakt, utredningen ledde till det regelverk som idag styr bågjakten i Sydafrika. I stället för bågens dragkraft har man infört pilens minimum rörelseenergi som gräns för olika viltslag inte helt olikt de skandinaviska reglerna för kulvapenjakt.

Klass 1. 25 ftlbs-34 Joule: Småvilt upp till bläsbocks storlek (60-80 kg) inkluderande nyalahind men inte handjur av nyala, vårtsvin eller predatorer större än svartryggad schakal.

Klass 2. 40 ftlbs-54 Joule: Medium vilt (250 kg) inklusive kudu, vårtsvin, bushpig, och samtliga rovdjur utom lejon, leopard, krokodil, gemsbock (oryx) och sabelantilop.

Klass 3. 65 ftlbs-88 Joule: Större vilt (600 kg) inkluderande elandantilop, lejon, leopard, krokodil, gemsbock och sabelantilop.

Klass 4. 87 ftlbs-109 Joule: Buffel och giraff.

Klass 5. 105 ftlbs-142 Joule: Elefant Svart- och vit noshörning, flodhäst.

Klass 1-3 måste ha en spets med minst 25 mm skärbredd.

Klass 4-5 måste ha en spets med minst 28 mm skärbredd.

Detta system är smartare enligt mig, än att sätta gränser vid dragvikt och pilvikt, då olika bågar är olika effektiva om de inte ser ut som en apa dvs :D .

/S

post-1480-1227902689_thumb.jpg

Publicerat
Gents.

Detta system är smartare enligt mig, än att sätta gränser vid dragvikt och pilvikt, då olika bågar är olika effektiva om de inte ser ut som en apa dvs :lol: .

/S

:wacko: hmmf!....

:lol:

Publicerat
Klass 4. 870 ftlbs-109 Joule: Buffel och giraff.

Fast 870 ftlbs är det nog ingen båge i världen som kommer upp till.. :D:D

Publicerat
Fast 870 ftlbs är det nog ingen båge i världen som kommer upp till.. :DB)

joo dåå!.. min APA... :D :D .... ;)

Mvh

Publicerat
Fast 870 ftlbs är det nog ingen båge i världen som kommer upp till.. :D:D

Jag var in och ändrade detta till 87. S har tjocka prinskorvsfingrar och fixar inte detta med tangentbord! :D

Publicerat

Jag skjuter själv med en Bear Truth2 och den är ställd på 71,3 pound för att vara exakt. Pilvikten ligger på 30 gram.

På Mkolo rekommenderar man 65 pound för att man ska kunna fälla samtliga förekommande vilt.

Då är eland, gnu och zebra inräknade och hör till de som är lite tuffare att skjuta.

• 2 months later...
Publicerat

När jag var på ATA mässan i Atlanta 06.

Så pratade jag med en äldre herre.

Den enda jakt som existerade för honom var svartbjörns jakt, med båge förstås.

Han använde en 15 år gammal pse, en rundhjuling på 50lbs.

Det motsvarar väl en modrn båge på 30lbs.

Det han predikade för var, nya skarpa spetsar.

Det var det viktigaste enl honom.

Han har säkert rätt, nya/skarpa spetsar är a och o.

Men, om jag åker på svartbjörns jakt, så kommer jag ha en båge med minst 60lbs :angry: