Publicerat November 28, 200817 yr På vägen hem från lilla Vetlanda ikväll efter att ha skjutsat in frun på tjej kväll fick barnen och pappsen ett spel (mest pappa) På med en bra låt och vrid upp stereon, rock on. Inget dåligt ljud i V70:n men gämfört med vad som plågade öronen i början på 90 talet så låter det skit. Saknar så min gamla Sony stereo. Bland det bästa jag visste var att kräma på ordentligt med ljud o bara njuta ( Visste inte så mycket men hade roligt) Dricka öl i baksätet på full volym var inte att tänka på för den skummade över hela tiden Kanske skulle ta o bygga något nytt A4:an, får ta o ringa Sony o se om de vill vara med och sponsra mig igen /Lomhörd Lasse
Publicerat November 28, 200817 yr Hmmm 90 talet Jag körde med 12" Zachary basar i byggd enligt DrBackes 7 Ordningens basreflex drivna av två Sparkomatic 150 W steg . Hade systemet inbyggt i en Saab 900 , fan man måste ju riva halva bilen och isolera med dämparmattor för att få bukt med plåtvibbarna Körde inte med några Hi-end grejor utan det handlade mest om Db per krona men man spelade inte så att det distade över i onödan för då lät det ju bara illa + att man brände skrikorna lite väl snabbt . 7 ordningen tykte jag funkade bäst i fråga om db och kontrollerad djupbas . Man ser att tekniken går framåt , en kompis med lätt 40 årskris har köpt MDS's färdigbyggda system med vanlig dubbla 8" basreflex och mellanregistersystem och ETT 100W steg , Fa... vad det lät bra ...
Publicerat November 28, 200817 yr Författare Härligt med en art frände. Zachry basar var ett bra val db/kr, om jag mins rätt spelade de ganska bra, Jag byggde bara baslådor till senare bilar men mins inte vilken typ de var. Sista baslådan jag byggde var en basreflex som jag hade i en 528, funkade inte som jag tänkt men jag hade inte orken att bygga om den. Mitt system om jag mins rätt var. Sony rakt igenom, inte så konstigt när de stog för över 50% av fiolerna. Cd/radio/Växlare , den första som kände igen låt,artist och visade det på displayen. Framsystem, Diskanter som revs av en 70w förstärkare 6,5" som tillsamans med 6X9 i hatthyllan drevs av ett 4X100w steg. Öppna 12 med (Här kan mitt minne svikta) 20mm slaglängd som drevs med 2st 1X200w steg Allt detta sammankopplat med ett aktivt delningsfilter som gav mig bra huvudbry i början men efter att jag listat ut hur jag skulle ställa in det så var det en guldgruva. Satan vad timmar man har lagt på att skruva fast lossvibrerade delar i bilen, tex fönsterhissarna lossnade nog var annan vecka Nu tror jag att jag kan bygga ett system som spelar lika bra för under halva pengen Utvecklingen går frammåt. /Lasse
Publicerat November 28, 200817 yr Ojjjja tänk vad jag saknar min gamla Opel Commendor med en Pionere Compenent (Ja så stavas det inte men ni fattar vad jag menar ) med full karriär med rocken´roll
Publicerat November 28, 200817 yr Författare Ojjjja tänk vad jag saknar min gamla Opel Commendor med en Pionere Compenent (Ja så stavas det inte men ni fattar vad jag menar ) med full karriär med rocken´roll en kompis körde pioneer component i sin Cheva Nova, kul installation /Lasse
Publicerat November 28, 200817 yr en kompis körde pioneer component i sin Cheva Nova, kul installation/Lasse Jag hade det även i min Pontiac LeMans men då störde Eccolisern (ja nu vet jag inte hur det ska stavas igen) något så fruktansvärt. Men tänk att få sätta på Gun´s roses i en raggarbil och bara fly verkligheten
Publicerat November 28, 200817 yr Författare Jag hade det även i min Pontiac LeMans men då störde Eccolisern (ja nu vet jag inte hur det ska stavas igen) något så fruktansvärt. Men tänk att få sätta på Gun´s roses i en raggarbil och bara fly verkligheten Ja, så grymmt gott att bara njuta av dunkande bas i klar diskant. Ljud ska inte bara höras utan kännas
Publicerat November 29, 200817 yr Hehe, vet inte om det hör till den välljudande delen av billjud men jag kör med originalsystemet i Audi'n(Vet inte vad det är för olika högtalare) och en gammal 12" Rockford fosgate "The punch". Basen drivs av ett steg som jag köpte billigt av en kompis till brorsan. Vinner knappast några ljudtävlingar men det låter iaf
Publicerat November 30, 200817 yr Författare FAN VAD JAG SAKNA MIN PONTIAC Känner igen känslan Hehe, vet inte om det hör till den välljudande delen av billjud men jag kör med originalsystemet i Audi'n(Vet inte vad det är för olika högtalare) och en gammal 12" Rockford fosgate "The punch". Basen drivs av ett steg som jag köpte billigt av en kompis till brorsan. Vinner knappast några ljudtävlingar men det låter iaf Just nu så känns det som att om det dunkar då duger det. Har tillbringar ca 3 ti´mmar ensam i bilen mellan vetlanda och stockholm, med radio och orginal framhögtalare, inget roligt alls, man hör aldeless för väl hur illa man sjunger /lasse
Publicerat Januari 18, 200917 yr Känner igen känslan Just nu så känns det som att om det dunkar då duger det. Har tillbringar ca 3 ti´mmar ensam i bilen mellan vetlanda och stockholm, med radio och orginal framhögtalare, inget roligt alls, man hör aldeless för väl hur illa man sjunger /lasse När inredningen börjar lossna, eller när backspegeln ramlar ner i knät på en så spelar man tillräckligt högt. Min gamla volvo 480 fick jag tejpa samman inredningen med dubbelhäftande tejp för den skramlade rent för djävligt efter att jag plockat ur stereoanläggningen. Helt sjukt roligt bil att lyssna på musik i, man märkte in skrammlet förrän allt var urplockat. Pioneer stereo med tidskompensering, Infinity 5, 25 tvåvägs framsystem på eget steg, samt 2x 15" JBL Gti basar drivna av 1,2kw ström och matchande kondensatorer fick bilen att hoppa fram. Lagom kul på nätterna när halvljuset blinkade i takt med basen och att använda helljuset var nästan inte att tänka på såvida man inte sänkte volymen till något av ett minimum. Vilka minnen den här tråden väcket till liv. Nästan så man måste skaffa något poppigare att montera i bilen igen. Trots att den gamla volvon spelade 143dB så har jag hörseln i behåll, ingen officiell siffra men mätt med den mätutrustning som miljö och hälsa använder vid bullermätningar runt industriområden.