Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nu har hund febern riktigt slagit illa .

Featured Replies

Publicerat

japp nu har jag då blivit helt hundtokig :rolleyes:

har tillochmed tagit kontakt med en kennel som har en kulle.

dom har jäckligt bra stam <_< alla driv test är kring 70-85 några "låga" 55 -65 pöängare finns också men det finns också fulla 90 pöängers :D

nu är frågan hur man skall få min mor övertalat att jag behöver en tax :/ ?

kommer med säkerhet bo hemma några år ännu. specielt om jag börjar studera i samma stad så kan det bli ännu längre :D:P så nu förstår ni att jag inte vill vänta riktigt :/ pappa är ganska med på att köpa en ;)

en fråga till. hunden kommer ju att använda mest till drivjakt men även gosande och lekning :P och lite film en gång i veckan :P

men går det att använda tax också som apport hund ? tex vid duvjakt?

Publicerat

Låter förståndigt att bli med hund <_< har dock aldrig hört om en apporterande tax men jag har en kompis som köpte en boxer å skulle få den till jakt hund :rolleyes: så då borde väl inget va omöjligt :P med det vill jag inte säga att det blev nån vidare jakthund...

Inte funderat på en tysk?

Publicerat
  • Författare
Låter förståndigt att bli med hund :P har dock aldrig hört om en apporterande tax men jag har en kompis som köpte en boxer å skulle få den till jakt hund <_< så då borde väl inget va omöjligt :P med det vill jag inte säga att det blev nån vidare jakthund...

sensat jag kolla så är taxen tysk :rolleyes:

nej skämt o sido så kompisens far har en tjt där pratar vi psychopat :D

det skulle kanske bli lite för mycket hund för mig som första hund :P

+ att det bara finns nånting i taxar som jag gillar , grannen hade 3 stycken när jag växte upp ;) så kanske därifrån :D

Publicerat
  • Författare

var är alla tax ägare? :rolleyes:

Publicerat

Här är en ganska nybliven taxägare. Mycket trevlig Tax dessutom. Social, snäll och stabil. Jag har bara tränat henne på spår och drev men hon skulle utan tvekan kunna lära sig att apportera. Hon älskar att bära och håller hela tiden på att hämta saker som skor, tofflor, hanskar och allt annat hon kommer åt. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

de va gulligt och roligt att höra :D posta några bilde rpå den lilla flickan ? :rolleyes::D

Publicerat

Här kommer en bild på damen.

post-1877-1227987720_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

vacker flicka är hon : )

Publicerat
  • Författare

okej progress rapport .

nu har jag kommunicerat med drottingnen och kången ,

och fick en + - lista att göra som när jag var liten :angry::P

som sagt. vill ni hjälpa till att göra en stor fin lsita med mig :D

+

Jakt kompis

Jakt

Kompis

Familjemedlem

rolig att ha med överallt

total ballar inte ut som en katt gör när den är i bilen.

gott sällskap.

-

piss och bajs

Mat

motion

hundleksaker.

en massa nya jaktutrustning ( :P ja när man börjar så måste man ju satsa lite för att komma igång kommer att höras allt igen ;) )

ja vad mer hmm -_-

Publicerat
Låter förståndigt att bli med hund :D har dock aldrig hört om en apporterande tax men jag har en kompis som köpte en boxer å skulle få den till jakt hund :lol: så då borde väl inget va omöjligt :D med det vill jag inte säga att det blev nån vidare jakthund...

Min tanke kring detta är följande, jag tror att det är lättare att få en boxer att apportera fågel korrekt än en tax, rätta mig om jag har fel! Har själv haft 2 st boxrar, de har viljan att vara till lags för husse/matte, vilket främjar lusten att göra som ägaren vill, men obetydlig smak för att vara egennyttig om ett för dom ganska ointressant villebråd. Medan taxen ofta kan vara lite mer sugen på att äta upp sitt byte & jaktlust finns i regel så det räcker med.

Sen skulle jag troligen aldrig tänka tanken att anv nån av dessa eminenta raser att jaga eller ha som apportör. :D

Publicerat

Ja vill man ha en apportör ska man nog inte välja en tax. Det finns många raser som gör det bättre och är framavlade för ändamålet. Taxen är nog bättre lämpad för annan jakt än fågeljakt.

Publicerat
  • Författare
Ja vill man ha en apportör ska man nog inte välja en tax. Det finns många raser som gör det bättre och är framavlade för ändamålet. Taxen är nog bättre lämpad för annan jakt än fågeljakt.

det är ju just det. jag vill ha en hund som jag kan ha med till fågeljakten och till det skulle jag vilja ha en labrador. men jag skulle också vilja ha en hund till har,räv, och när tiden är kommer rådjurjakten ,därför tax.

:/ och jag sitter nu just skulle det inte gå att skaffa 2 hundar.

och då tänkte jag såhär. välja hunden en enligt jakten. fågeljakten är ganska kort medan har,räv jakten varar mycket längre.

:/ och det finns väl inte riktigt nån hund som både diver och och apporterar?

Publicerat

Har en kompis vars Finnstövare apporterar räv. Men då krävs ingen skytt. Hunden "fixar" räven om han kommer ikapp den. :blink:

Publicerat
  • Författare
Har en kompis vars Finnstövare apporterar räv. Men då krävs ingen skytt. Hunden "fixar" räven om han kommer ikapp den. :P

började just dunfera. hur tar en stövar kål på en räv? kväver den det ? sår? blodförlust? ^_^

Publicerat
  • Författare
började just dunfera. hur tar en stövar kål på en räv? kväver den det ? sår? blodförlust? ;)

nu en fråga till. visst kan man jaga i gryt med normal stora taxar ? alltså model större? inte kan dom väl vara större än en räv i midjan? B)

Publicerat
  • Författare

okej. jag börjar bli korkad på detta.

när man jagar grytjakt med en tax så spränger taxen ut räven/grävlingen ? eller ställer den så att man gräver opp hela grytet ? elller kan det vara både och?

Publicerat
började just dunfera. hur tar en stövar kål på en räv? kväver den det ? sår? blodförlust? :mellow:

Stövaren kittlar räven till döds. Och ja du kan använda tax i gryt.

Publicerat
  • Författare
Stövaren kittlar räven till döds. Och ja du kan använda tax i gryt.

de e ju bra det att den inte behöver lida. alltså man kan använda nummer större modeller av taxar i gryt? bra bra :lol:

Publicerat

Ska du ha en "allround" så kan man ju titta lite på de större raserna... Wachtel eller Vorsteh kanske? Själv jagar jag i huvudsak fågel, men om inte fågel finns i marken så jagar min Vorsteh rådjur, räv & ställer även älg & vildsvin (Detta är då min hund kapabel av iaf.).

Vorstehn är Stående främst men även stötande, kortdrivande & god apportör i både vatten & på land.

WachtelnäÄr mer en stötande, kortdrivande & apportör som jagar det mesta.