Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

2,5 miljoner till Mårdhundsprojekt

Featured Replies

Publicerat

1,5 miljon är Partys arvode har jag hört :lol::D

Publicerat
1,5 miljon är Partys arvode har jag hört :lol:;)

Lämpligt namn med partys då :P

• 3 weeks later...
Publicerat
Naturvårdsverket anslår 2,5 miljoner till Mårdhundsprojektet i Norr o Västerbotten

http://www.jagareforbundet.se/news/mer_pengar_till_mard.asp

hmm kanske skulle det funka på pappret men i paratiken så blir det bara skit pga för mycke små jaktlag samt

folk som ännu ochså är tveksamma att skjuta pga för dyr ammo pris sammt att det kan ju störa annan jakt.

och sen skulle dom antställa folk med hundar som ståndar djuret inte som nu folk som bara åker runt med bil.

• 2 weeks later...
Publicerat

Vi är tre nu som har en kortare projektanställning som går ut mycket på kartläggning, lära sig vanor och mönster, vi förfogar över fyra "ythundar" tre spetsar och en stövare och fyra terrier.

Chansen att vi tre ska kunna begränsa stammen själva är omöjlig därför går arbetet mycket ut på att skapa kontakter låna ut fällor och vem vet var det leder har ju inte jobbat vidare länge....varför blev vi kontaktade...det finns kanske en par handfull aktiva grytjägare i norrbotten så orskaen är helt enkelt hundarna.

Glömde milen i bil....det blir en del... mest att åka på tips om spår eller kolla gryt...släppa i heta områden på nätterna...många tips leder dock ingenstans...antingen felspår eller att spåren är för gamla.

Men nåt som är trevligt är alla positiva gubbar(och gummor) som man träffar på i byar som kanppt har nåt namn....och mycke kaffe blir det.

Sen har vi inte den auktorisationen att vi får gå över marker hur som helst utan det tas alltid kontakt med markägare/jakträttsinnehavare.

Publicerat
Vi är tre nu som har en kortare projektanställning som går ut mycket på kartläggning, lära sig vanor och mönster, vi förfogar över fyra "ythundar" tre spetsar och en stövare och fyra terrier.

Chansen att vi tre ska kunna begränsa stammen själva är omöjlig därför går arbetet mycket ut på att skapa kontakter låna ut fällor och vem vet var det leder har ju inte jobbat vidare länge....varför blev vi kontaktade...det finns kanske en par handfull aktiva grytjägare i norrbotten så orskaen är helt enkelt hundarna.

Glömde milen i bil....det blir en del... mest att åka på tips om spår eller kolla gryt...släppa i heta områden på nätterna...många tips leder dock ingenstans...antingen felspår eller att spåren är för gamla.

Men nåt som är trevligt är alla positiva gubbar(och gummor) som man träffar på i byar som kanppt har nåt namn....och mycke kaffe blir det.

Sen har vi inte den auktorisationen att vi får gå över marker hur som helst utan det tas alltid kontakt med markägare/jakträttsinnehavare.

För att lyckas lite bättre så borde ni han en stövare som tog an lite kallare spår...för får bara en roviltstövare smak på mårdhund så lämnar den allt annat.

Min förra rävstövare så kunde i vissa fall ta två dagats nattslag och hitta grytet eller mårdhundar....så något sådant skulle underlätta.

Grythund i all ära...men ni borde han en hund som tar an minst ett dygns gammla spår. På det sättet brukar vi ta dom flesta mårdhundar.

Publicerat

Givetvis och det är väl det som man manar med rovviltstövare en hund som tar kalla slag....typ finnstövare.

Publicerat
Givetvis och det är väl det som man manar med rovviltstövare en hund som tar kalla slag....typ finnstövare.
Ojj...glömde ju det att du hade en finnstövare :) ....hur funkar hon då på mårdhund ?
Publicerat

Hon har bara nosat på en under en sten så det vet jag inte ännu som sagts tidigare så verkar dom ligga ganska still just nu med ett litet undantag med kusten där skare och snödjup gör att det till och från dyker upp rapporter men tyvärr hitntills för gammla/osäkra att kunna släppa hundar på.

Men det kommer väl en vår....

Men jag tror att hon säkert kommer att tycka dom är lika trevliga att driva/skälla på som rävarna.

• 3 months later...
Publicerat

50 mårdhundar avlivade. 3 st skjutna vid Storön söder om Kalix under förra veckan enl. uppgifer som jag har hört idag, men vem som ar skjutit dom vet jag inte. B) Storön ligger ute vid kusten. B)

http://www.sr.se/norrbotten/nyheter/artike...artikel=2750231

B)

Publicerat
50 mårdhundar avlivade. 3 st skjutna vid Storön söder om Kalix under förra veckan enl. uppgifer som jag har hört idag, men vem som ar skjutit dom vet jag inte. B) Storön ligger ute vid kusten. B)

http://www.sr.se/norrbotten/nyheter/artike...artikel=2750231

:D

Artikeln var ganska lik denna...

B)

Publicerat
Artikeln var ganska lik denna...

;)

Ja, jag ser det, men jag har inte tipsat Jakt & jägare om det! :D

Publicerat
Ja, jag ser det, men jag har inte tipsat Jakt & jägare om det! :D

Fan också... Det som var min första tanke... ;):D

Publicerat
Fan också... Det som var min första tanke... ;):o

Tyvärr så måste jag göra dig besviken! ;)

Publicerat
Tyvärr så måste jag göra dig besviken! ;)

Det är nog ganska lugnt... ;):o

Publicerat
Helt omöjligt. ;)

Kanske det, men Jägarförbundet Norrbotten samarbetar med SLU i detta projekt. ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
ut och spåra dom!!

När man går med krycka och inte har full rörlighet i knäet ännu. :D

Publicerat

Ni kan redan nu ge upp.. Ta pengarna o stick eller nåt. Mårdhunden går ej att stoppa. Allt eftersom fler observationer görs.. Tänk då på alla 100-tals kanske redan 1000tals mårdhundar som springer omkring osedda o föder valpar :D

mvh Neggo-Carl

Publicerat
Ni kan redan nu ge upp.. Ta pengarna o stick eller nåt. Mårdhunden går ej att stoppa. Allt eftersom fler observationer görs.. Tänk då på alla 100-tals kanske redan 1000tals mårdhundar som springer omkring osedda o föder valpar :D

mvh Neggo-Carl

Ja, vad ska man säga om jag såg Mårdhund mellan Huskvarna och Gränna vintern 1986-87 så kan man ju fundera på hur många det finns osedda egentligen. :lol:

Publicerat
Ja, vad ska man säga om jag såg Mårdhund mellan Huskvarna och Gränna vintern 1986-87 så kan man ju fundera på hur många det finns osedda egentligen. :D

precis