Publicerat November 30, 200817 yr Nu har det varit många inlägg med, låt oss säga lite mindre fokus på vapen och jakt, så jag tänkte be om råd när det gäller min halvautomat. Jag köpte den beggad i somras, det har inte blivit mer än ett par hundra plugg på lerduvor och en eftermiddags duvjakt i augusti än så länge. Jag har försökt kontrollera anläggningen med hjälp av tipsen från Jocke Smålänning som var på DVDn i Svensk Jakt tidigare i höst. Jag vet inte om alla har sett den eller vet vad jag pratar om , men det går i korthet ut på att sätta dit ett bakre sikte, (en papperslapp med ett litet hål i), göra en serie anlägningar och se om hålet i pappret naturligt kommer i linje med kornet. Jag tycker det är svårt att göra anläggningsprov, det blir ändå att jag siktar med bössan. Mina samlade intryck nu när jag provat detta och även skjutit med den är att jag vrider bössan en aning över mot vänster, skottet går då lite till höger, är ni med? Det stämmer ganska bra med att jag träffat oftare på duvor som går från vänster till höger än tvärt om, då framförhållningen i så fallblir lite lknapp när de kommer från höger. Min tanke nu är att jag borde kunna bygga på stocken på vänstersidan så att den inte lutar in så mycket mot kinden, är det rätt tänkt? Har ni alla hagelgurus några andra tips för att prova ut och anpassa stocken? Tacksam för all hjälp, en riktigt go första advent till er alla
Publicerat November 30, 200817 yr Tja!! Åk ut till en skjutbana och skjut på en slamtavla då ser du direkt hur du ligger med träffbilden därefter får du korrigera kolven, raspa eller tejpa upp med exvis kartong testa igen. Det kan vara små marginaler 1mm fel i sida eller höjd och det kan betyda bom eller dålig träff, många tycker att det är svamlig att vara så noga men et blir så mycket roligare på banan eller i skogen. Själv har jag en ställbar kolv men det funkar med tejp å kartong. Lycka till.
Publicerat November 30, 200817 yr ända sättet är att prova dig fram med wellpapp eller liknande. Men detta förutsätter att du har en korrekt anläggning! Om du inte håller huvudet i våg i anläggingen så är det lätt hänta att bössan hamnar lite varstans.
Publicerat November 30, 200817 yr Ang just anläggningsprovet så ta vanlig plasttejp och tejpa på ett hagel eller något annat riktigt smått där spången börjar på lådan. Där efter blundar du och gör en anläggning för att sen öppna ögonen och se vart det påtejpade kornet ligger i förhållande till det vanliga kornet. Gör detta moment många gånger så får du rätt snart en känsla om vart det pekar.. Därefter korrigerar du kolven med kartong eller tejp eller vad du nu väljer enligt tips här ovan. På så sätt kan du experimentera dej fram till rätt spångbild. Sen kan det ju vara idé att provskjuta bössan med fullt stöd osv och se efter att den verkligen träffar där den ska givet att du murat och siktat ordentligt.. Viktigt att det påtejpade haglet eller vad du nu väljer sitter centrerat på spången så du får "rätt" information när nu öppnar ögat. Meningen med att blunda i anläggningen är att du ska förhindras att sikta och den information du behöver är DET första du ser när du öppnar siktögat... Mvh!
Publicerat November 30, 200817 yr Författare Låter som att jag skulle kunna göra en hel del hemma med att tejpa på ett hagel och sedan göra anläggningar med olika uppbyggningar av kolven. Det är kanske rätt att börja med det, tålamodet på skjutbanan i regn och ett par plusgrader i det sista skjutljuset brukar inte vara allra största Om jag pysslar med det några kvällar hemma kanske det går att vara lite effektiv på hagelbanan nästa helg
Publicerat November 30, 200817 yr Instämmer i att du måste ha rätt anläggning, om du som sagt vrider bössan när du skjuter blir det så att säga fel..........går ju att anpassa stocken eftrer det, men tänk omdu sen lär dig skjuta på "riktigt".............Tycker du skulle försöka träffa nån som kan kolla dina anläggningar så du lär dig på rätt sätt från början, det kommer du att tjäna på i längden, även för kulskytte!!!! Och kom ihåg att skjuta med båda ögonen öppna!!!!!!!!!!!! Men d gör väl alla........
Publicerat November 30, 200817 yr Och kom ihåg att skjuta med båda ögonen öppna!!!!!!!!!!!! Men d gör väl alla........ host, beror på ögon dominas, tur att easy hit finns
Publicerat November 30, 200817 yr Och kom ihåg att skjuta med båda ögonen öppna!!!!!!!!!!!! Varför då? /Micke
Publicerat November 30, 200817 yr host, beror på ögon dominas, tur att easy hit finns Lider av samma åkomma. Easy Hit? Råder det bot på problemet?
Publicerat November 30, 200817 yr Författare Instämmer i att du måste ha rätt anläggning, om du som sagt vrider bössan när du skjuter blir det så att säga fel..........går ju att anpassa stocken eftrer det, men tänk omdu sen lär dig skjuta på "riktigt".............Tycker du skulle försöka träffa nån som kan kolla dina anläggningar så du lär dig på rätt sätt från början, det kommer du att tjäna på i längden, även för kulskytte!!!! Och kom ihåg att skjuta med båda ögonen öppna!!!!!!!!!!!! Men d gör väl alla........ DEt är ju det som är lite grejen, jag skrev inte det, men jag har ju inte gjort någonting åt stocken än mycket pga att jag är osäker på om jag hellre ska lära mig att skjuta med den som den är än att börja fippla med pappslöjden. Ska jag hellre nöta på lerduvebanan för att anpassa mig till bössan? Men det är ju en helt annan skränkning på den andra hagelbössan, jag vill ju kunna använda båda lika bra, min gamla S/S är ju mycket trevligare att ha i skogen på drevjakt . Då vill jag ju inte vara tvungen att släpa på automaten som är bra mycket längre å tyngre bara för att jag inte längre kan skjuta med torparbössan Båda ögonen?, jajjamensan, alltid oavsett vapen
Publicerat November 30, 200817 yr Varför då?/Micke Enkel............du ser dubbelt så mycket........tänk dig själv att nicka en fotboll med ett öga stängt.........., kom i håg att hagel siktar man inte, man RIKTAR!! Kolven ska ju passa så du träffar där du tittar..........utan att tänka på hur d går till....... Sen e det ju ett problem om fel öga är dominant, då kan säkert easyhit vara ett hjälpemedel. Har däremot dålig koll hur det blir om man tittar med bägge ögona öppna om fel öga e dominant, hur träffläget blir.........
Publicerat November 30, 200817 yr Har däremot dålig koll hur det blir om man tittar med bägge ögona öppna om fel öga e dominant, hur träffläget blir......... Man skulle kunna sammanfatta det med att det blir dåligt... Ett jävla meck är det.
Publicerat November 30, 200817 yr Man skulle kunna sammanfatta det med att det blir dåligt... Ett jävla meck är det. Instämmer! Jag ser bäst med vänster öga, så då händer det att det blir dominant. Därför använde jag easy hit, ser fortfande två pipor, men bara en röd punkt. Och jag skjuter bra med det. Enda problemet som kan uppkomma är att man lockas att titta på det färgglada kornet, men det lär man sig fort att inte göra. Man vill ju se lerduvan förvandlas till flis!
Publicerat November 30, 200817 yr Författare VA III HE****E !!!! kapar ni min tråd????? Skojar bara skriv på ni grabbar så ska jag fundera på mitt....
Publicerat November 30, 200817 yr Enkel............du ser dubbelt så mycket........tänk dig själv att nicka en fotboll med ett öga stängt.........., kom i håg att hagel siktar man inte, man RIKTAR!!Kolven ska ju passa så du träffar där du tittar..........utan att tänka på hur d går till....... Visst ska kolven passa så bra att du får rätt anlägg varje gång,absolut! Ögat kan fokusera skarpt på endast 10% av det totala synfältet och vid hagelskytte så lär dom 10% vara helt fokuserade på målet. Speciellt det dominerande ögat vid skytte med bägge ögonen eller skjutögat om man blundar. Vad man tappar lite av med ett öga stängt är avståndsbedömningen vilket inte är något större problem om man blundar först när kolven träffar axeln. Frågan om rikta eller sikta är till viss del teknikbetonad. För egen del så blundar jag med vänster öga och siktar då min målsättning är att träffa målet med centrum av svärmen då detta ger mig större marginaler. /Micke
Publicerat November 30, 200817 yr Instämmer i att du måste ha rätt anläggning, om du som sagt vrider bössan när du skjuter blir det så att säga fel..........går ju att anpassa stocken eftrer det, men tänk omdu sen lär dig skjuta på "riktigt".............Tycker du skulle försöka träffa nån som kan kolla dina anläggningar så du lär dig på rätt sätt från början, det kommer du att tjäna på i längden, även för kulskytte!!!! Och kom ihåg att skjuta med båda ögonen öppna!!!!!!!!!!!! Men d gör väl alla........ inte jag, då går det åt helv... Högerskytt med vänsterdominant öga
Publicerat November 30, 200817 yr Ang just anläggningsprovet så ta vanlig plasttejp och tejpa på ett hagel eller något annat riktigt smått där spången börjar på lådan. Där efter blundar du och gör en anläggning för att sen öppna ögonen och se vart det påtejpade kornet ligger i förhållande till det vanliga kornet. Gör detta moment många gånger så får du rätt snart en känsla om vart det pekar.. Därefter korrigerar du kolven med kartong eller tejp eller vad du nu väljer enligt tips här ovan. På så sätt kan du experimentera dej fram till rätt spångbild. Sen kan det ju vara idé att provskjuta bössan med fullt stöd osv och se efter att den verkligen träffar där den ska givet att du murat och siktat ordentligt..Viktigt att det påtejpade haglet eller vad du nu väljer sitter centrerat på spången så du får "rätt" information när nu öppnar ögat. Meningen med att blunda i anläggningen är att du ska förhindras att sikta och den information du behöver är DET första du ser när du öppnar siktögat... Mvh! Kanonbra tips hipshot, detta ska testas. sen om jag behöver korrigera är en annan sak. tackar och bockar
Publicerat December 1, 200817 yr Varsågod, lycka till och återkom med dina slutsatser. Betänk att i viss mån kan du korrigera spångbilden genom att flytta vänsterhanden på förstocken. Upplever du att bössan känns lite kort så flyttar du handen framåt mot mynningen, känns den för lång flyttar du vänsterhanden bakåt mot lådan. Bara att experimentera, via tejpen/haglet så får du genast se vilken effekt det har. Ett annat sätt att försöka hitta ngt slags facit över hur anläggningen ska vara kan vara att göra en anläggning precis rakt upp! Grejen är att gör du en anläggning rätt upp i luften så hamnar ofta skallen/kinden automatiskt rätt i förhållande till kolvkam osv. I den bästa av alla världar så har du då även rätt spångbild. Därefter så "fryser" du överkroppen dvs du ser till att ha huvudet kvar på samma plats med samma kindkontakt och så sänker du sakta ned vapnet tills du siktar vägrätt.. där någonstans har du "rätt" anläggning eller vad jag ska säga. Detta är ett bra sätt att lära newbees att skjuta, gör anläggning rätt upp med laddad bössa. Man kollar bara att de har kolven på rätt ställe vid axeln. Därefter för man sakta vapnet nedåt och är hela tiden uppmärksam på att kindkontakten är den samma. Väl nere i vågrätt ställning greppar man bössan och drar ned den lite lite i någon slags färdigställning. Därefter får de kalla en duva och så fort se ser duvan så ska de peka på den samtidigt som de i en och samma rörelse för vapnet tillbaka till "facit" och sen ska skottet komma. Skitkul, funkar ofta! Mvh!
Publicerat December 1, 200817 yr Författare Idag slutade jag jobbet vid lunch, så jag sket i att torrträna hemma och nöta anläggningar En timme på skjutbanan är mycket roligare Jag ställde upp en rad med duvor på sandvallen framför harbanan och började panga på ca 20 m. Det första jag upptäckte var att med impcyl-choken(det är väl samma som 1/4?) så var hagelsvärmen nästan en meter och väldigt gles, redan på 20 meter! Bytte till full borrning och fortsatte, det blev en koncentrerad kärve på ca 20 cm, mycket lättare att se exakt var jag träffade i det tunna lagret med orörd snä på sandvallen. När jag nu skjöt så satt faktiskt skotten där de skulle, BARA JAG INTE SLARVAR MED ANLÄGGNINGEN! Kände inte av det med att jag vred in bössan till vänster, kanske det hjälpt bara att bli uppmärksam på det. Jag märkte också att det var stor skillnad på att hålla bössan reda, halvuppe, mycket lättare att göra en korrekt anläggning om hela kroppen är redo för skottet innan, eller vad jag ska säga. Jag ska nog vänta med att krångla med kolven ett tag till, hellre spendera mer tid på skjutbanan. Som en parentes var det ju intresant att se hur gles hagelsvärmen blir med en ganska öppen choke på 30-35 m. Helt uppenbart stor risk att skamskjuta fågel Nu var ju detta iofs bara 24grammare men ändå, jag kommer nog fortsättningsvis att föredra lite trängre borrning vid jakt om jag vet att hållen går upp mot gränsen för hagelhåll.
Publicerat December 3, 200817 yr träffbilden kan dock variera med olika märken på hagelskotten, men jag tycker att öppna borrningar bör användas på ripfjället och annan korthållsjakt, annars är det halv halv som gäller. Precis som hipshot skrev så är det bra att göra en anläggning i 45 grader (eller mer) och sedan sänka ner bössan till vågrätt. Nåt som oxå kan vara bra när man kan anläggning och ska skjuta är att huvudet inte ska röra sig från sitt läge i den fasta anläggningen. Alltså du gör en provanläggning, sedan sänker man man bössan, men behåller huvudet i konstant läge. Detta gör att anläggningen flyter mycket smidigare. Många flyttar upp huvudet vilket ställer till det för då blir det en rörelse till att mecka med. Efter ett tag sitter "huvudläget" i ryggmärgen och kommer intas så fort det ska pangas! Lycka till med skyttet!
Publicerat December 3, 200817 yr Författare Lycka till med skyttet! Tack Det var ju riktigt barnsligt skoj att stå ensam på skjutbanan och leka med hagelpangen Måste köpa på mig ett riktigt lager med övningsammo så jag kan dra ut närsom Nu tror jag att några rundor på skeetbanan vore nyttigt för att träna anläggningen vid flyktskytte, det får bli nästa steg