Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Minkfångst

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar att sätta ut några fällor för minkfångst. Ska det vara levandefällor eller slagfällor? Om det är någon som har några praktiska tips för fällfångsten tas dessa tacksamt emot!

Publicerat

Jag håller inte själv på med fällfångst ännu, förutom rävsnaror då.

Men det jag fått höra av rutinerade fångstmän, så är slagfällor att föredra helt klart.

Eftersom levandefångst fällor måste vitjas morgon och kväll.

Trapper 90 är en fälla som väldigt många använder här för mink och mård.

Publicerat
http://www.jaktguiden.se här finns alla fällor man kan tänka sig, levande fällor fångar bra, men måste som sagt kollas 2ggr/dygn, slagfälla är effektiv, Trapper gillret är nog att föredra, enkelt att bygga lådor, gillret är löst och kan enkelt flyttas, rostfritt stål i allt utom fjädrarna, osv, både jag och min bror är nöjda med Trapper, en fälla som var/är mycket bra är Lazzefällan, men den tillverkas inte längre vad jag vet, det går ju om man är händig att göra den själv förstås, men då msåte man ha tillgång till en verkstad, fjäderstål, material osv.
Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen :)

Publicerat

Jag skall snart köpa ett par fällor jag också. Trodde med största säkerhet att marken så gott som var tom på mink, inte sett en enda på ett bra tag, men vad fel jag hade. En natt med snö och fullt med spår, en hade till och med sprungit i trädgården under natten.

Tror att ja skall prova Lazzefällan, har tidigare använt kirunafällan men här i söder är det svårt att hålla den med bete, ruttnar fort.

Gör en viltvårdsinsatts, skjut/fånga en mink!

Publicerat
Jag skall snart köpa ett par fällor jag också. Trodde med största säkerhet att marken så gott som var tom på mink, inte sett en enda på ett bra tag, men vad fel jag hade. En natt med snö och fullt med spår, en hade till och med sprungit i trädgården under natten.

Tror att ja skall prova Lazzefällan, har tidigare använt kirunafällan men här i söder är det svårt att hålla den med bete, ruttnar fort.

Tyvärr så finns nog pestdjuret mink på de allra flesta ställen runt om i landet.

Det bästa för balansen i naturen vore om arten utrotades helt, därför den saknar naturliga fiender och inte hör hemma här :(

Fällfångst är mycke bra åtgärd att hålla nere stammen på, men tyvärr får man inte död på alla hur mycket än man försöker.

Lycka till Fredrik och komihåg att du är en sann viltvårdare som fångar Mink :)

Publicerat

Tyvärr så finns nog pestdjuret mink på de allra flesta ställen runt om i landet.

Det bästa för balansen i naturen vore om arten utrotades helt, därför den saknar naturliga fiender och inte hör hemma här :(

Fällfångst är mycke bra åtgärd att hålla nere stammen på, men tyvärr får man inte död på alla hur mycket än man försöker.

Lycka till Fredrik och komihåg att du är en sann viltvårdare som fångar Mink :)

Trodde att vi blivit av med dom lokalt för man brukar se dom, eller iaf spillning.

Det är som du skriver, det bästa vore om den utrotades helt. Den är riktigt stygg mot all fågel, fisk och marklevande varelser. Har iaktagit dom några gånger vid vakjakt och dom hoppar i vattnet och 15-20 sek senare kommer dom upp med en ål eller kräfta, otroliga jägare. :(

Publicerat

Min erfarenhet av fäll fångst är att all fångst skall ske med slag fälla,för vem tusan går och ser till sin fälla två gånger per dag,om man nu inte har fällan i husknuten.Och hur bra än en levande fångst fälla är så stressas djurt nått fruktansvärt,så jag råder dig SLAGFÄLLA.

Publicerat

Hur skall man göra med en ny fälla, hört att djuren helst inte springer i en helt ny utan bästa sättet är att låta den stå ett par dagar under en bur på minkfarm. :P Nått annat sätt som är bra ???

Publicerat

låt fällan vara ute i regns och rusk, bädda den med fjäder från vild fågel, gnid in den med fiskrens, fiskskinn från en gravad lax, edyl, det skall lukta om den, Valerina droppar skall vara bra har jag hört men ej testat, ställe den på ett ställe där minken har sin gång, samt försök att styra den in i fälla, lägg lite ris och sten som fångsarmar som leder in i fällan, för minken skall vägen genom fällan vara den enkla och inbjudande vägen.

Publicerat
låt fällan vara ute i regns och rusk, bädda den med fjäder från vild fågel, gnid in den med fiskrens, fiskskinn från en gravad lax, edyl, det skall lukta om den, Valerina droppar skall vara bra har jag hört men ej testat, ställe den på ett ställe där minken har sin gång, samt försök att styra den in i fälla, lägg lite ris och sten som fångsarmar som leder in i fällan, för minken skall vägen genom fällan vara den enkla och inbjudande vägen.

Tänkte nästan at det var nått sånt gött, fångstarmar är som du säger effektivt, likaså en fälla på en flotte och brädor över diken/bäckar att ha fällan på.

Tackar

• 2 weeks later...
Publicerat

Slagfälla eller levandefälla?

Finns naturligvis för- och nackdelar med båda. Jag har fångat rätt mycket mink och har tagit flest i lådfällor (levande), men det var ju när man bodde på jaktmarken och kunde åka skidor och bil för att vittja varje dag (på den tiden räckte det att man vittjade 1 gång/dag). En fördel med levande fällor är att man ta en hel kull med minkungar på en gång.

Enklaste och billigaste slagfällan att göra själv måste väl vara Kirunafällan? Bara att köpa en fjäder, bocka o svetsa en slagbygel och beteskroken. Sedan snickra ihop lådan och fästa slaganordningen i.

Ja, och eftersom vi snackar mink så måste det väl till en skyddstunnel också för att förhindra olyckor med barn, hund o.dyl.

Hur som helst så måste det väl vara den bästa viltvården som finns att fånga mink!!! Något för alla jägare och fiskare att pyssla med! Mycket lämpligt att börja med som liten parvel också, innan man orkar bära hagelbössan i skogen  ;)

• 1 month later...
Publicerat

Ett tips vid fällfångst av mård och mink.Ett problem brukar vara att möss käkar upp betet. Välj en slagfälla med trampgiller t ex Trapper lassefällan eller liknande.Bygg lådan med ett rejält utrymme för betet bakom gillret. Där placeras betet och även en helt vanlig musfälla av det mindre formatet. På så sätt har man alltid bete i fällan.

Tänk även på att se till så att fällan står stadigt.Minken och framför allt mården vänder direkt om fällan vickar det minsta.

Beten. MINK:Skinnet från gravlaxen,fisk,fågeldun,räkskal,kräftskal.OBS! Ej ruttet bete i fällan.

MÅRD:Fågeldun,fikon,honung,älgfett,blod,harskinn,stanna och plocka upp ekorren som ligger på vägkanten.

Häng upp en luktåtel.Forma hönsnät till en korg och fyll den med älgfett. Dra igen den med ståltråd och häng den ca 1,5m ovanför fällan.

Stänk surblod på fettet i korgen.

Nu måste jag fixa middan så man får vakta räv i natt,hej så länge  ;)

Publicerat

Fick ett tips om att sätta fast en liten trådkorg fylld med hundmat eller fågelfrön i taket på fällan bakom slaganordningen så att skogsmössen springa in och äta, och på så sätt åtla naturligt genom spår/doft.

Publicerat

Att lägga i musmat (tex säd) är inte fel, gärna litet hö om fällan har den konstruktionen. Får du ett musbo i fällan så är det helt perfekt. Finnarna testade vilken fisk som var bäst i fällan och konstaterade att gädda var mest attraktiv i ett test där bla sik och harr ingick.