Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger 77/22

Featured Replies

Publicerat

Hej!

har börjat fundera på en ny 22:a- tröttnat på 453:an :blink: Därför börjar jag dras åt en ruger, lite mer fullvuxen mekanism. Ni som har dessa bössor, vad tycker ni om dem? Trycket måste väl bytas, brukar inte vara någe vidare har jag hört. Precision? hade tänkt mig den rostfria med laminat, kolven kanske senare byts mot en macmillan eller nåt annat fräckt!

Synpunkter på rugern mottages tacksamt!

MVH

Publicerat

Jag har en 77/22 VHZ dvs i 22Hornet.

Efter att ha jagat med en Anschütz 1430 i 22hornet under många år så var bössan bortom all hjälp i avseende på rostangrepp och bristande underhåll på valnötskolven....

Ett rostfritt system i en laminatkolv var ett absolut krav då jag använder bössan dagligen under 3 månader(med start imorgon för övrigt) och inte orkar med daglig vapenvård med dessa regnvintrar :blink:

Således fanns ingenting annat att välja på än Ruger.

Bössan är som alla andra amerikanska studsare en arbetshäst,inget finlir med briljanta finmekaniska lösningar utan mer ett stycke grovsmide som håller för alla tänkbara övningar inklusive luftlandsättning :o

Precisionen är inte i topp och om jag skulle jaga ripa på kalfjället är nog andra modeller bättre,dock purschar jag kanin med den utan problem.

Trycket på min var superbra och behöver inte åtgärdas,matning och utkast fungerar perfekt.

De medföljande kikarringarna är riktigt bra!

Trelägessäkringen fungerar tyst,mjukt och perfekt övriga kommentarer runt detta är överflödiga :D

Fullvuxen kolv gör att bössan balanserar riktigt bra.

För mina ändamål räcker precisionen till men min Anschütz sköt bättre....innan rosten tog den!

/Micke

Publicerat
  • Författare

nu har ju du en hornet, men va presterar bössan för grupper?

Publicerat
nu har ju du en hornet, men va presterar bössan för grupper?

Mellan 35-40mm på 100m med Winchesterammo,ännu större med andra fabrikat.

/Micke

Publicerat

Min (rostfria .22 WMR) var väl....Nja, i bästa fall. Visst, smidig som satan och med en säkring som funkar. Men en .22:a som inte skjuter blir inte långvarig i mitt skåp... ^_^

Publicerat
  • Författare

:lol: tråkigt att höra!Läste precis i en lite äldre nummer av vapentidningen om en som costomisera sin ruger 77/22, han bytte pipa och tydligen var inte orginal pipans infästning i lådan någe vidare. Får la posta frågan på rimfire central och se vad de grabbarna prestererar me sina pangar,

Tack för svaren såhär långt ;)

Publicerat

kör en marlin 747 22lr halvauto, behändig bössa med fina träffbilder..Trycket är amerikanskt såklart..mycke bössa för pengarna

Publicerat
  • Författare
kör en marlin 747 22lr halvauto, behändig bössa med fina träffbilder..Trycket är amerikanskt såklart..mycke bössa för pengarna

Jag vill inte låta som den som e den, men va har det med rugern att göra :ph34r: Har jag missat nåt ^_^

De flesta amrikanarna verkar ha bra precsision med sina rugrar, i värsta fall får man kanske pipa om den, eller så blir det en 10/22 <_<