Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Guds gåva till jägaren!

Featured Replies

Publicerat

Är det nåt jag har bestämt så är det att nån gång i mitt liv ska jag köpa en Varberger!

Det finns fyra stycken till riktigt bra pris på en vapenaffär här i Östersund, och jag är grymt sugen på en!

Isf gör jag nog så att jag försöker sälja min Qvarna i kaliber halv sju och köper en Varberger i samma kaliber (6,5*55)

Sen är frågan optiken! Skulle helst vilja ha en Leupold 4-12*56 eller något liknande som kan användas till bockjakten!

Det är svårt allt det här med prylar, men jävlar va kul de e! <_<

Har ni några erfarenheter av Varberger? Jag är fullkomligt kär iaf! <3

Publicerat
Är det nåt jag har bestämt så är det att nån gång i mitt liv ska jag köpa en Varberger!

Det finns fyra stycken till riktigt bra pris på en vapenaffär här i Östersund, och jag är grymt sugen på en!

Isf gör jag nog så att jag försöker sälja min Qvarna i kaliber halv sju och köper en Varberger i samma kaliber (6,5*55)

Sen är frågan optiken! Skulle helst vilja ha en Leupold 4-12*56 eller något liknande som kan användas till bockjakten!

Det är svårt allt det här med prylar, men jävlar va kul de e! <_<

Har ni några erfarenheter av Varberger? Jag är fullkomligt kär iaf! <3

Jag har en Lakelander i 6,5.. samma bössa =) Vad vill du veta?

Publicerat

har hört att de ska ha problem med slutstyckes spärren, som ska vara av undermålig kvalitet. Annars gillar jag dom!

Publicerat
har hört att de ska ha problem med slutstyckes spärren, som ska vara av undermålig kvalitet. Annars gillar jag dom!

Bara de gamla varianterna.. enkelt löst med att plocka ur slutstycket istället för att låta det dingla =)

Publicerat
Bara de gamla varianterna.. enkelt löst med att plocka ur slutstycket istället för att låta det dingla =)

Alltså, Varberger har ju tillverkats på tre olika ställen i Sverige. Nummer 1: Varberg, nummer 2: Kalix, nummer 3: Norråker (norra Jämtland). Köper man en Varberger made in Varberg så har man hittat ett av de bästa exemplaren, köper man ett ex gjort i Kalix så har man hittat ett av de sämsta exemplaren, där slutstycksspärren mycket riktigt var undermåligt utförd. Köper man en Varberger gjord i Norråker så är mycket av barnsjukdomarna från Kalix åtgärdade. Så det är inte helt lätt att veta vilken som är vilken. Varberger har alltid haft precisionen som sitt främsta försäljningsargument och vissa exemplar skjuter också riktigt bra. Kan man stå ut med rullmagasinet så är säkerligen en Varberger i god kondition utan barnsjukdomar en bra affär.

Publicerat
  • Författare
Jag har en Lakelander i 6,5.. samma bössa =) Vad vill du veta?

Den funkar bra va?

Dom erfarenheter jag har av Varberger är att dom är fruktansvärt sköna att skjuta med! Tyvärr kan jag inte skjuta med farsans, då han är vänsterklåpare :lol: men han har en Varberger 717(?) .338! ;)

Men när vi tränade inför högviltsprovet fick jag skjuta med en Varberger, och jag tkr dom är helt underbara.

Publicerat
då han är vänsterklåpare ;)

grrr, snarare du som är högerfjant :P

sorry för offtopic. :lol:

Publicerat
Den funkar bra va?

Dom erfarenheter jag har av Varberger är att dom är fruktansvärt sköna att skjuta med! Tyvärr kan jag inte skjuta med farsans, då han är vänsterklåpare :lol: men han har en Varberger 717(?) .338! :P

Men när vi tränade inför högviltsprovet fick jag skjuta med en Varberger, och jag tkr dom är helt underbara.

Faktum är att den inte funkar så bra för mig ;) Men jag tror, eller hoppas, att det beror på en dålig plastbäddning som var gjord av tidigare ägare. Det kan även bero på den förra kikaren som satt på eller på (gud förbjude) att pipan är slut.. Plast bäddningen ska jag göra om som steg ett... Steg två blir en kikare jag litar på.. Innan detta kanske jag borde ta med bössan till en vapensmed för att tolka pipan dock, så jag inte lägger ned en massa jobb i onödan.

Den jag har heter Lakelander 375, alltså en sportermodell så den väger ju något kilo =) Blir det pipbyte ska jag nog försöka få tag på någon flutad historia så jag blir av med liiite vikt iaf.

Publicerat
  • Författare
grrr, snarare du som är högerfjant ;)

sorry för offtopic. :lol:

hehe ^^ lugnt

Publicerat
  • Författare
Faktum är att den inte funkar så bra för mig ;) Men jag tror, eller hoppas, att det beror på en dålig plastbäddning som var gjord av tidigare ägare. Det kan även bero på den förra kikaren som satt på eller på (gud förbjude) att pipan är slut.. Plast bäddningen ska jag göra om som steg ett... Steg två blir en kikare jag litar på.. Innan detta kanske jag borde ta med bössan till en vapensmed för att tolka pipan dock, så jag inte lägger ned en massa jobb i onödan.

Den jag har heter Lakelander 375, alltså en sportermodell så den väger ju något kilo =) Blir det pipbyte ska jag nog försöka få tag på någon flutad historia så jag blir av med liiite vikt iaf.

De kan ju bara inte va en Varberger du snackar om! :P

Jo dom kan såklart krångla, men vad jag har hört/erfarit så är det ganska problemfria bössor...

Åsså tycker jag att dom med Montecarlokolv e så förbannat snygga :lol:

Publicerat
De kan ju bara inte va en Varberger du snackar om! ;)

Jo dom kan såklart krångla, men vad jag har hört/erfarit så är det ganska problemfria bössor...

Åsså tycker jag att dom med Montecarlokolv e så förbannat snygga :lol:

Hehe, jo då.. dessvärre =) Men jag tror den har blivit lite misshandlad och behöver lite kärlek ;)

Ska försöka ordna till allt när tid och pengar finns.

Japp, montecarlokolv är det på min =) Men den ska utrustas med höj och sänkbar kolvkam i framtiden :P

(Observera allt framtidssnack ;))

Publicerat

Har haft en Varberger 757 i 6,5x55 och ångrar nog lite att jag sålde den........ :lol:

Gillade speciellt säkringen på den och att den sköt bra.

Det var the original Varberger ska sägas! Vet ej hur de andra versionerna är.

//frippe

Publicerat
  • Författare
Hehe, jo då.. dessvärre =) Men jag tror den har blivit lite misshandlad och behöver lite kärlek :lol:

Ska försöka ordna till allt när tid och pengar finns.

Japp, montecarlokolv är det på min =) Men den ska utrustas med höj och sänkbar kolvkam i framtiden :P

(Observera allt framtidssnack ;))

Ja, den som inte behandlar en Varberger med kärlek e de ju nåt fel på! ;) Närå, men krama den från mig så ska du se att den funkar bra sen ;)

Ja, framtiden är det enda man kan göra nåt åt... Går inte att göra nåt åt det gångna! ;)

Publicerat
  • Författare
Har haft en Varberger 757 i 6,5x55 och ångrar nog lite att jag sålde den........ ;)

Gillade speciellt säkringen på den och att den sköt bra.

Det var the original Varberger ska sägas! Vet ej hur de andra versionerna är.

//frippe

Klart du ångrar dej! :lol:

Publicerat
Alltså, Varberger har ju tillverkats på tre olika ställen i Sverige. Nummer 1: Varberg, nummer 2: Kalix, nummer 3: Norråker (norra Jämtland). Köper man en Varberger made in Varberg så har man hittat ett av de bästa exemplaren, köper man ett ex gjort i Kalix så har man hittat ett av de sämsta exemplaren, där slutstycksspärren mycket riktigt var undermåligt utförd. Köper man en Varberger gjord i Norråker så är mycket av barnsjukdomarna från Kalix åtgärdade. Så det är inte helt lätt att veta vilken som är vilken. Varberger har alltid haft precisionen som sitt främsta försäljningsargument och vissa exemplar skjuter också riktigt bra. Kan man stå ut med rullmagasinet så är säkerligen en Varberger i god kondition utan barnsjukdomar en bra affär.

glömde du inte hoting.

Publicerat

Ligger i samma kommun och det var samma människor som skötte tillverkningen. Norråker och Hoting ligger inte så långt ifrån varandra - åtminstone med norrländska mått, men det visste du säkert redan. :D

Publicerat
Ligger i samma kommun och det var samma människor som skötte tillverkningen. Norråker och Hoting ligger inte så långt ifrån varandra - åtminstone med norrländska mått, men det visste du säkert redan. :rolleyes:

var det inte tillverkning i Glommersträsk också eller var bara firman skriven där.

Publicerat

Njaa, maskinparken mellanlagrades där ett tag innan den flyttades till Norråker. Jag har en kompis som bor i Glommers, så jag fick hyfsat trovärdiga rapporter när det var på gång. Men hur det numera ligger till har jag faktiskt inte en aning om. För företaget gick ju åter i konkurs och sålde ut alltihop, vem som köpte sakerna och vad den eller de personerna planerar vet jag inte. Hörde ett svagt rykte om att någon hade köpt maskinerna, men sedan har det varit tyst. Kanske någon mer vet? :rolleyes:

Publicerat
Njaa, maskinparken mellanlagrades där ett tag innan den flyttades till Norråker. Jag har en kompis som bor i Glommers, så jag fick hyfsat trovärdiga rapporter när det var på gång. Men hur det numera ligger till har jag faktiskt inte en aning om. För företaget gick ju åter i konkurs och sålde ut alltihop, vem som köpte sakerna och vad den eller de personerna planerar vet jag inte. Hörde ett svagt rykte om att någon hade köpt maskinerna, men sedan har det varit tyst. Kanske någon mer vet? :rolleyes:

Tror, men är långt från säker, att Norska Kongsberg köpte detta. Om någon kan bekräfta så vore det kanon.

Publicerat

P-O Stenmark köpte hela rasket vad jag vet.